ساروجه
معنی کلمه ساروجه در لغت نامه دهخدا

ساروجه

معنی کلمه ساروجه در لغت نامه دهخدا

ساروجه. [ ج ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان قره لر بخش میاندوآب شهرستان مراغه ، واقع در 55 هزارگزی جنوب باختری راه شوسه شاهین دژ به میاندوآب. دره ای. هوای آن معتدل ، آب آن از چشمه و محصول آن غلات و توتون و حبوبات و کرچک است ، 458 تن سکنه دارد که به زراعت و گله داری اشتغال دارند. از صنایع دستی جاجیم بافی در آن معمول است. راه مالرو دارد. در دو محل به فاصله یک هزار گزبنام ساروجه بالا و پائین مشهور، و سکنه ساروجه پائین 135 تن است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).
ساروجه. [ ج ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان قوریچای بخش قره آغاج شهرستان مراغه ، واقع در 45 هزارگزی خاور راه شوسه مراغه به میاندوآب. کوهستانی ، هوای آن معتدل مالاریائی ، آب آن از چشمه ، و محصول آن غلات ، نخود و بزرک است. 289 تن سکنه دارد. از صنایع دستی محلی جاجیم بافی در آن معمول است.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4 ).
ساروجه. [ ج ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چناران بخش حومه شهرستان مشهد، واقع در 71 هزارگزی شمال باختری مشهد، و 4 هزارگزی شمال راه شوسه مشهد به قوچان. جلگه ای ، هوای آن معتدل ، آب آن از قنات ، محصولات آن غلات و چغندر و بنشن است ، 172 تن سکنه دارد که بزراعت و مالداری مشغولند. راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).

معنی کلمه ساروجه در فرهنگستان زبان و ادب

{cementum , cement , tooth cement} [پزشکی-دندان پزشکی] بافت همبند استخوان مانندی که سطح خارجی ریشۀ دندان را از زیر مینا تا نوک ریشه می پوشاند

معنی کلمه ساروجه در دانشنامه عمومی

ساروجه (دمشق). ساروجه ( به عربی: ساروجة ) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان دمشق واقع شده است. ساروجه ۸۳٬۸۱۴ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه ساروجه در ویکی واژه

بافت‌ همبند استخوان‌مانندی‌ که‌ سطح‌ خارجی‌ ریشۀ دندان‌ را از زیر مینا تا نوک‌ ریشه‌ می‌پوشاند.

جملاتی از کاربرد کلمه ساروجه

نهنگ‌های دندان‌دار مانند نهنگ عنبر دندان‌هایی با سلول‌های ساروجه دارند که روی لایه‌ای از سلول‌های عاج دندان قرار دارد. برخلاف دندان‌های انسان که بیشتر مینای دندان در خارج از لثه قرار دارد، در نهنگ‌ها بیشتر بخش آهکی یا ساروجه بیرون از لثه است؛ مگر در نهنگ‌های بزرگ که در نوک دندان‌ها ساروجه ساییده شده و مینای دندان آشکار شده است. نهنگ‌های بی‌دندان، صفحه شانه‌ای بزرگی دارند که از کراتین ساخته شده و کار دندان را انجام می‌دهد. نهنگ‌های بی‌دندان دو سوراخ تنفسی و نهنگ‌های دندان‌دار تنها یک سوراخ تنفسی دارند.