ستین

معنی کلمه ستین در لغت نامه دهخدا

ستین. [ س ِت ْ تی ] ( ع عدد، ص ، اِ ) ( در حالت نصبی و جری ) شصت : فمن لم یستطع فاطعام ستین مسکیناً ذلک لتؤمنوا باﷲ و رسوله... ( قرآن 4/58 ).

معنی کلمه ستین در فرهنگ عمید

شصت، عدد شصت.

معنی کلمه ستین در فرهنگ فارسی

ستون:شصت، عددشصت
شصت

معنی کلمه ستین در فرهنگ اسم ها

اسم: ستین (دختر) (لری) (تلفظ: setin) (فارسی: سِتین) (انگلیسی: setin)
معنی: عزیز

معنی کلمه ستین در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سِتِّینَ: شصت (60)
ریشه کلمه:
ستت (۸ بار)
شش. ستّین: شصت . نا گفته نماند در آیات 54 اعراف، 3 یونس، 7 هود، 59 فرقان، 4 سجده، 38 حدید، گفته شده که خدا آسمانها و زمین را در شش روز آفرید در سه محل «نابَیْنَهُما»نیز اضافه شده. غرض از شش روز، روزهای معمولی نیست بلکه شش دوران است که شاید میلیونها سال طول کشیده است مشروح این سخن در «ارض» گذشت. و تفصیل این شش روز در سوره فصلت آیه 9-12 مذکور است و با ملاحظه این آیات بدست می‏آید که مراد از سموات و ارض در آیات «سِتَّةَاَیّامٍ» زمین ئ طبقات جوّاست .

جملاتی از کاربرد کلمه ستین

ابن اسفندیار دربارهٔ بنای مامطیر و نام آن می‌آورد: چون امام حسن ابن علی (ع) در زمان خلافت عمر به مامطیر رسید و مالک اشتر نخعی و سپاه عرب با او بودند آن موضع که مامطیر است به چشم امام حسن ابن علی (ع) دلگشای و نزه آمد، آبگیرها و مرغان و شکوفه‌ها و ارتفاع بقعه و نزدیک به ساحل دریا دید گفت: بقعه طیبه ماء و طیر، از آن تاریخ مختصر عمارتی پدید آمد تا به عهد محمدابن خالد که والی ولایت بود، بازار فرو نهاد و بیشتر عمارت فرمود در سنه ستین و مایه مازیار بن قارن مسجد جامع بنیاد نهاد و شهر گردانید.
عشرین سال عمرت خمسین الف حاصل ستین دقیقه جاهت بر نه فلک مقدر
شیخ گفت: ان اللّه تعالی فی کل یوم ثلثمائة و ستین نظرة الی قلب عبده.
آ ستین گر چه به خون ریختنم باز نوردد تا اجل در نرسد دامن ازو در ننوردم
«وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَ النَّهارَ» اللیل و النهار خلقان للَّه عزّ و جل فما دامت الشمس تقطع من المشرق الی المغرب فهو نهار، و ما دامت تقطع من المغرب الی المشرق فهو لیل، و لو لا تعاقبهما لما کان بشر و لا نبات و لا للحیوان قرار کما کان فی الاماکن الّتی لا تزول عنها الشمس و الاماکن التی لا تطلع علیها، «وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ کُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ» انما قال هذا لان الفلک یدور فی بحر مسکوب، و قال یسبحون کنی عنهم بکنایة العقلاء لانه اضاف الیهم فعل العقلاء کقوله: «وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی ساجِدِینَ» روی عن ابن عباس انه قال: القمر اربعون فرسخا فی اربعین فرسخا فی ستین فرسخا، و کل نجم مثل جبل عظیم فی الدنیا، و قال بعضهم الشمس مثل عرض الدنیا و لو لا ذلک لکانت لا تری من جمیع الدنیا، و کذلک القمر، و اختلفوا فی الفلک فقال ابن عباس: الفلک السّماء. و اکثر المفسرین علی انّ الفلک موج مکفوف تحت السّماء تجری فیه الشمس و القمر و النجوم. و قال الحسن: الفلک شبه الطاحونة تجری تحت السّماء. و قال قتادة: الفلک له استدارة بین السّماء و الارض یدور بالنجوم مع ثبوت السّماء، و قیل انه یدور دور الکرة، و قیل یدور دور الرحی، و قیل الفلک القطب الذی تدور علیه النجوم، و قیل الفلک المواضع التی رکبت فیها النجوم، و قیل «فِی فَلَکٍ» یعنی فی دوران، و قیل الفلک جرم مستدیر و الاستدراة سمّی فلکا و لکل واحد من السّیّارات فلک، و فلک الافلاک یحرکها کل یوم حرکة واحدة من المشرق الی المغرب، و اللَّه اعلم، و من المفسرین من قال ان اللَّه عزّ و جل هو العالم بکیفیّة جریها، یجریها کیف یشاء و کما یشاء.
در ۱۳ ژانویه پس از دو فصل و نیم سرمربیگری ارنستو والورده در بارسلونا، مدیران باشگاه قرارداد او را به دلیل کسب نتایج ضعیف فسخ کردند. سپس جوزپ ماریا بارتومئو، کیکه ستین را به عنوان سرمربی جدید تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ منصوب کرد.
موسیقی سریال که توسط کایل دیکسون و مایکل ستین ساخته شده در سه آلبوم مجزا در دسترس قرار گرفت. دیکسون و ستین پایه‌گذران گروه موسیقی «بازمانده» هستند. برادران دافر که از جنس موسیقی این گروه بسیار خوششان آمده بود به سراغ این دو رفته و از آن‌ها خواستند تا برای سریال موسیقی متن بسازند.
نَحْنُ جَعَلْناها تَذْکِرَةً، ای جعلنا نار الدنیا تذکرة للنار الکبری اذا رآها الرائی ذکر جهنّم. قال مقاتل و مجاهد جَعَلْناها تَذْکِرَةً، ای موعظة یتعظ المؤمن. و فی الخبر عن رسول اللَّه (ص) قال: نار بنی آدم التی یوقدون جزء من سبعین جزءا من نار جهنم. قالوا یا رسول اللَّه: ان کانت لکافیة قال: فانها فضلت علیها بتسعة و ستین جزءا.
وَ جَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حاجِزاً آن کیست که میان دریای خوف و رجا سحاب استقامت اقامت کرد؟ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ هیچ خدایی دانید بجز من که این کرد؟، هیچ معبود شناسید بجز من که این ساخت؟ و قیل وَ جَعَلَ بَیْنَ الْبَحْرَیْنِ حاجِزاً، یعنی بین القلب و النفس لئلّا یغلب احدهما صاحبه، در نهاد آدمی هم کعبه دل است هم مصطبه نفس، دو جوهر متضادند در خلقت بهم پیوسته، و در طریقت از هم گسسته، هر دو در هم گشاده، و میان هر یکی از قدرت حاجزی نهاده. هر گه که آن نفس امّاره در سرا پرده دل شبیخون برد آن دل محنت زده بتظلّم بدرگاه عزّت می‌شود و از جنّات قدم خلعت نظر بدو می‌آید. اینست سرّ آن خبر که: ان للَّه تعالی فی کل یوم و لیلة ثلاثمائة و ستین نظرة فی قلوب العباد.
در ۱۹ ژانویه بارسلونا در خانه با تک گل مسی در نیمه دوم گرانادا را شکست داد تا اولین پیروزی ستین رقم بخورد.
کایل دیکسون و مایکل ستین برای فصل دوم دوباره به گروه پیوستند و موسیقی این فصل را نیز ساختند. نخستین قطعهٔ این آلبوم با نام پیاده‌روی در هاوکینز به عنوان پیش‌درآمد در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ منتشر شد. آلبوم موسیقی فصل دوم شامل ۳۴ قطعه است که در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۷ در دسترس عموم قرار گرفت. دیکسون و ستین در طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که موسیقی این فصل کمی سنگین‌تر و البته ترسناک‌تر از فصل پیش است. آلبوم فصل دوم نیز همچون فصل اول با استقبال بالایی از سوی منتقدان و تماشاگران همراه شد.
و ازین طایفه بود ابویزید طیفوربن عیسی البسطامی و جدّش گبری بود و مسلمان شد و ایشان سه برادر بودند آدم، و طیفور و علی، و همه زاهدان و عابدان بودند و ابویزید بزرگترین ایشان بود و حال، وفاة وی اندر سنه احدی و ستین و مأتین بود و گویند اربع و ثلثین و مأتین بود.