قدیم الایام

معنی کلمه قدیم الایام در فرهنگ عمید

روزگار پیشین، دیرباز.

معنی کلمه قدیم الایام در فرهنگ فارسی

( اسم ) روزگار پیش روزگار پیشین . از قدیم الایام . از دیر باز: و آن جایی است که از قدیم الایام اسلام همیشه میمون و مبارک و قبله دعوات و حاجات خلایق بوده ...

جملاتی از کاربرد کلمه قدیم الایام

در یک قطعه، پروکوپیوس با پرانتزی اشاره می‌کند که اپسیتس عموی گوبازز دوم لازیکا و زمانی پادشاه لازی‌ها بود: «[این ژنرال ایرانی]... تئودورا، همسر اپسیتس (او عموی گوبازس و پادشاه بود) را دستگیر کرد. از لازی ها) او را در میان آپسیلی ها یافتند و به سرزمین پارسیان بردند. اکنون این زن اصالتاً رومی بود، زیرا پادشاهان لازی از قدیم الایام به بیزانس می فرستادند و با رضایت امپراتور با برخی از سناتورها ازدواج می کردند و زنان خود را از آنجا به خانه می بردند.
طوایف و قبایل در اطراف و بخشهای سقز از قدیم الایام زندگی می‌کرده‌اند و آنها برای خود دارای نیروی کار آزموده و سازمان ایلی بودند. چراکه برای ارتزاق خود و چرای احشام حتی بارها ناچار به جنگ و درگیری با قبایل و عشایر کردستان عراق بویژه ایل جاف بودند که در تاریخ این منطقه جنگ بین قبیله فیض الله بیگی و ایل جاف مشهور می‌باشد.
منابع آب روستای امستجان عمدتاً از چشمه‌های طبیعی کوهستانی است. به علت موقعیت قرارگیری رشته کوه‌های این روستا بخشی آب چشمه ها (به اسم درمان چایی) وارد امستجان نشده و به روستای زنجیره واقع در شمال این روستا وارد می‌شود که از قدیم الایام موجب مشاجرات و اختلافاتی بر سر آب بین دو روستا شده‌است. همچنین با وجود تقسیم‌بندی چراگاه‌های کوهستانی بین دو روستا بارها از سوی چوپانان زنجیره ای این تقسیم‌بندی نقض شده و موجب آسیب به پوشش گیاهی و اکوسیستم رشته کوه‌های امستجان به دلیل چرای بی‌رویه دام‌ها شده توسط آنها گردیده ولی تاکنون سازمان منابع طبیعی هیچ واکنشی برای آن نشان نداده که این موضوع نیز همواره موجب اختلافات وسیعی بین جمعیت دو روستا شده‌است.
چنان که نیاکان و اجداد اکثر اهالی باباخنجر ،از منطقه ای دیگر به این روستا کوچ کرده و ساکن شده اند و وجود طایفه های گوناگون هم اکنون نیز ، وجه تمایز آنان است.گرچه به واسطه ارتباطات خانوادگی و وصلت های صورت گرفته از قدیم الایام و حال حاضر، تقریبا بیشتر اهالی با یکدیگر نسبت فامیلی دارند.