لازیکا

معنی کلمه لازیکا در لغت نامه دهخدا

لازیکا. ( اِخ ) رجوع به کلخید شود. ( ایران باستان ج 2 ص 1685 ).

معنی کلمه لازیکا در فرهنگ فارسی

سرزمینی در خاور قفقاز کنار دریای سیاه ( بحر اسود ) این سرزمین در زمانهای باستان [ کلخید ] [ کلشید ] نامیده میشد و بعدها لازستان نام گرفت .

معنی کلمه لازیکا در دانشنامه آزاد فارسی

رمانی به فارسی، در ۱۳۱۰ش، نوشتۀ حیدرعلی کمالی. نویسنده در این رمان با نثری سره و ایجازی که در میان همگنانش کم نظیر است جنگ های خسرو انوشیروان با رومیان را توصیف می کند و می کوشد در قالب داستانی عاشقانه، زمینه های حملۀ اعراب را بنمایاند. ضمن تشریح قدرت ویرانگر موبدان، تلاش آنان برای ایجاد جنگ های ایران با روم را سبب تضعیف ساسانیان و سلطۀ اعراب بر ایران می داند.

جملاتی از کاربرد کلمه لازیکا

بعداً در کار پروکوپیوس، اپسیتس به عنوان فرمانروای بخش شرقی آبساگیا ظاهر می شود، سرزمینی در شمال لازیکا (غرب زیر نظر سپارناس بود). او پس از رد حکومت روم شرقی توسط عباسیان در حدود سال ۵۵۰ منصوب شد. آپسیت ها عباسیان را علیه رومیان تحت رهبری جان گوزس و اولیگاگوس رهبری کردند که شورشیان را شکست دادند و قلعه آنها نای را تصرف کردند. مخالفان به سابیرهای قفقاز گریختند اما اعضای خانواده او همگی اسیر شدند.
نظر دانشمندان در مورد اینکه آیا مخالفان این دو قسمت همان شخص هستند و آیا گزارش پروکوپیوس از پادشاه لازیکا بودن او درست است یا خیر، اختلاف دارد. اگر اپسیتس واقعاً به عنوان پادشاه حکمرانی می کرد، ممکن بود این اتفاق قبل از سال ۵۴۱ رخ داده باشد، زمانی که گوبازس دوم پادشاه بود. پروفسور سیریل تومانوف فرض می‌کند که در هر دو مورد، پروکوپیوس به یک فرد اشاره می‌کند، یکی از اعضای خانواده سلطنتی لازیک، که رهبر عباسیان شد. از نظر تومانوف، با توجه به این واقعیت که لازیکا و عباسگیا با هم علیه هژمونی روم قیام کردند و عباسگیا مدت‌ها تحت فرمانروایی لازیک بود، این امر بسیار محتمل است.