ساخالین

ساخالین

معنی کلمه ساخالین در لغت نامه دهخدا

ساخالین. ( اِخ ) ( جزیره ٔ... ) و بزبان ژاپنی کارافتو جزیره ای است کوهستانی واقع در مشرق آسیا در اقیانوس کبیر نزدیک به خاک سیبری بین دریای ژاپن و دریای اختسک بمساحت 75360 هزارگز مربع و با 500000 تن سکنه. در این جزیره عده ای از نژاد بومی از سه قبیله آینوس ، و در وچوناس ، و غیلئاکس ، بسر میبرند و گروهی از روسها و ژاپنیها و چینی ها و کره ایها نیز بدانجا مهاجرت کرده اند. این جزیره اول بار بسال 1643 م. بوسیله هلندیها کشف شد. بسال 1857 م. شمال آن بوسیله روسها اشغال گردید. بسال 1905 م. بین روس و ژاپن تقسیم شد. قسمت شمالی آن به مساحت 37988 هزارگز مربع با11800 تن سکنه نصیب روسها گردید که الکساندر روفسک مرکز آن بود، و قسمت جنوبی که کارافتو نامیده میشد با36090 هزارگز مربع مساحت و با203750 تن سکنه به ژاپن تعلق یافت و مرکز آن تویوهارا بود. بعد از جنگ دوم جهانی تمام ساخالین جزو روسیه اعلام شده است. هوای ساخالین سرد ومشابه هوای سیبریه است. در شمال و مشرق آن درجه حرارت در زمستان تا 37 درجه زیر صفر پائین می آید و آب سواحل منجمد میگردد ولی درجه حرارت مغرب و جنوب آن بکمتر از 25 درجه زیر صفر نمیرسد. برف و یخ در این جزیره گاهی تا تابستان باقی است. این جزیره معادن نفت و زغال سنگ دارد. قسمتی از اراضی آن پوشیده از جنگل است. صید ماهی نیز از منابع ثروت آن بشمار میرود.

معنی کلمه ساخالین در فرهنگ فارسی

جزیره ای کوهستانی است در مشرق آسیا میان دریای اختسک و ژاپن ۸۷/۱٠٠ کیلومتر مربع وسعت و ۶۱۶٠٠٠ تن سکنه دارد . این جزیره در ۱۹٠۵ م.میان روسیه و ژاپن تقسیم گردید . قسمت شمالی بروسیه تعلق گرفت و قسمت جنوبی آن بنام کارافوتو بتصرف ژاپن در آمد ولی پس از جنگ جهانگیر دوم همه جزیره ساخالین را روسیه متصرف گردید . این جزیره دارای معادن نفت و زغال سنگ میباشد و از مهمترین مراکز صید ماهی است .

معنی کلمه ساخالین در دانشنامه عمومی

ساخالین (استان اشوی داشکسیه). ساخالین ( به لهستانی: Sachalin ) یک منطقهٔ مسکونی در لهستان است که در گمینا توچنپه واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه ساخالین

شهر اوگلگورسک (به روسی: Углегорск) در کشور روسیه و در استان ساخالین واقع شده‌است.
از چند سال پیش از آغاز این جنگ، ژاپن به فکر ایجاد یک حلقهٔ دفاعی پیرامون خود افتاد و به همین منظور اقدام به تصرف جزایر استراتژیک اطراف کرد. در سال ۱۸۷۵، مجمع الجزایر بونین در فاصلهٔ ۵۰۰ مایلی از جنوب خلیج توکیو را اشغال کرد و در همان سال بر سر تصاحب جزایری در شمال غربی اقیانوس آرام با روسیه به توافق رسید. به این ترتیب که ژاپن از ادعای ارضی خود نسبت به جنوب جزیره بزرگ ساخالین صرف نظر کرد و روسیه نیز از ادعای ارضی نسبت به جزیره‌های جنوبی کوریل چشم پوشید. در سال ۱۸۷۹ ژاپن جزیره اکیناوا را که مورد ادعای هر دو کشور چین و روسیه بود، ضمیمهٔ خاک خود کرد.
شهر الکساندروفسک-ساخالینسکی (به روسی: Александровск-Сахалинский) در کشور روسیه و در اوبلاست ساخالین واقع شده‌است.
استپانیان در سال ۱۲۸۵ قمری برابر با ۱۸۶۸ میلادی یا (۱۲۴۹ خورشیدی برابر با ۱۸۷۰ میلادی) در روستائی بنام «نورک» در حومه شهر ایروان به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در آموزشگاه‌های ایروان به انجام رسانیده، برای ادامه تحصیل وارد آموزشگاه علوم انسانی و مذهبی کلیسای جامع اچمیادزین[توضیحات ۱] گردید. پس از آن برای فراگرفتن فن عکاسی رهسپار تفلیس پایتخت گرجستان شد. وی در سال ۱۳۰۸ قمری (۱۸۹۰ میلادی) تحت تأثیر اندیشه‌های انقلابی زمان خود، در گروه مسلح «گوگونیان» درآمد و هنگام گذشتن از مرز امپراتوری روسیه-امپراتوری عثمانی با همرزمان خود، از سوی مرزداران روس، دستگیر و پس از یک محاکمه کوتاه و سریع به حبس ابد با اعمال شاقه و تبعید به جزیره ساخالین محکوم گردید.
در دوره تبعید به علت مسلط بودن به فن عکاسی، از سوی هیئت علمی که در آن هنگام مأمور بررسی‌های دانشی در جزیره ساخالین بود، به کار گماشته شد و همه عکس‌های مورد نیاز هیئت علمی را شخصاً تهیه کرده، مجموعه نفیسی فراهم آورد که سپس به زبان روسی زیر عنوان ساخالین در همان زمان به چاپ رسید.
استان ساخالین (به روسی: Сахали́нская о́бласть، تلفظ: ساخالینسکایا اُبلاست) یکی از واحدهای فدرالی روسیه است.
بجر مردمانی که از سراسر روسیه به ساخالین مهاجرت کرده‌اند، جمعیت بومی آن از اقوام نیوخ∗ و آینو تشکیل شده‌است. آینوها به‌تازگی زبان اصلی خود را از دست داده و روس‌زبان شده‌اند.
ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ به ریاست جمهوری رسید. روسیه در آغاز دورهٔ ریاست جمهوری پوتین درگیر چالش‌های فراوان اقتصادی بود. مهم‌ترین وجه سیاست اقتصادی او سرمایه‌گذاری دولتی در بخش‌های مختلف از جمله صنایع دفاعی، تسلیحاتی و نفت وگاز بود. فرایند خصوصی‌سازی در صنعت نفت و گاز را متوقف کرد و کنترل دولت در این بخش بیشتر شد. همچنین باعث فروش سهام شرکت‌های خصوصی نفتی، مانند یوکاس، به شرکت‌های دولتی شد. رویال داچ شل نیز بخش عمده سهام خود در پروژه ساخالین در سیبری به گازپروم فروخت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ساخالین یوژنو-ساخالینسک اشاره کرد.
مالکیت چهار جزیره در شبه جزیره کوریل در بخش جنوبی استان ساخالین مورد ادعای ژاپن است.