صرف نظر

معنی کلمه صرف نظر در لغت نامه دهخدا

صرف نظر. [ ص َ ف ِ ن َ ظَ ] ( ترکیب اضافی ، اِمص مرکب ) چشم پوشی. اغماض.گذشت. تعمیة. غمض عین. رجوع به صرف نظر کردن شود.

معنی کلمه صرف نظر در فرهنگ فارسی

چشم پوشی

جملاتی از کاربرد کلمه صرف نظر

یا که دیوانه صفت گیرم از آن دلبر کام یا که از عشق و جنون صرف نظر خواهم کرد
چه بهشتی تو که دیدار تو را هر که بدید کرد صرف نظر از روضهٔ رضوان دیدن
از این سوادی بی‌سود جهان صرف نظر بنما کز این سودا در آخر کس ندیده غیر خسران را
ای شاهباز لامکان ترک سفر کن صرف نظر کن
اولاف دوم قدرت خود را در سراسر نروژ گسترش داده بود، در حالی که یارل اریک با کانوت در انگلیس بود. دشمنی کانوت با وی بیشتر شد: اتلرد در ناوگانی که توسط اولاف تأمین شده بود به انگلستان بازگشت. در سال ۱۰۲۴، کانوت پیشنهاد کرده بود که به اولاف اجازه دهد در نروژ حکومت کند. اما پس از نبرد هلگا، او از تصمیمش صرف نظر کرد و در سال ۱۰۲۸ ۵۰ کشتی برای تصرف نروژ آماده کرد. تعداد زیادی از کشتی‌های دانمارکی به او پیوستند و اولاف در حالی که کانوت در ساحل دریانوردی می‌کرد، وارد اسلو فیورد شد و به نقاط مختلفی رفت و با روسای محلی پیمان بست. سرانجام در نیداروس، که در حال حاضر تروندهایم نام دارد، پادشاه شناخته شد و پس از مدت چند ماه اولاف به سوئد گریخت.
چندانکه بود منظور در شهر حسن مشهور صرف نظر نشاید از تو که بی نظیری
امپاگلیفلوزین ، که با نام تجاری گلوریپا در دو دوز 10 و 25 میلی گرم در بازار دارویی ایران در دسترس است. این دارو همراه با رژیم غذایی مناسب و فعالیت مناسب برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود . این دارو جایگزین مناسبی برای متفورمین است و مزایایی نیز نسبت به سولفونیل اوره دارد . البته ممکن است همراه با داروهای دیگر مانند متفورمین یا انسولین نیز استفاده شود . این دارو برای دیابت نوع 1 توصیه نمی شود. شکل موجود در بازار آن به حالت قرص های خوراکی می باشد. با توجه به شواهد آزمایشی اخیر ، انتظار می رود به زودی مجوز استفاده از آن برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ، صرف نظر از وضعیت دیابت دریافت شود.
تو صنم قبله آمال منی چون کنم صرف نظر ؟ مال منی
بل بعدها در مورد تصویب قانون تاریخی ۱۹۶۴ چنین نوشت: «من افتخار می‌کنم که از همان آغاز از قانون حقوق مدنی حمایت کردم. این لایحه‌ای بود که هدفِ فرصت مساوی برای همه مردم را به آغوش می‌کشید. ائتلاف قانون‌گذران باعث شد تا یک معنی واحد از عدالت و برابری در زندگی آمریکایی شکل گیرد. این اجماع بر مبنای اصل پذیرفتنی عدم تبعیض میان افراد صرف نظر از نژاد، دین، قومیت یا جنسیت آنها، استوار بود».
کشورهایی که حداکثر آزادی مطبوعات را رعایت می‌کنند در سال ۲۰۰۳ شامل فنلاند، ایسلند، هلند و نروژ می‌باشند. صرف نظر از کشورهای اشاره شده در بالا، در سال ۲۰۰۴ نیز کشورهای دانمارک، ایرلند، اسلواکی، سوئیس در صدر جدول قرار گرفتند که به‌دنبال آن‌ها نیوزیلند و لتونی قرار گرفتند.
زبان آلمانی زبان تجارت و دولت در امپراتوری هابسبورگ بود که منطقه وسیعی از اروپای مرکزی و شرقی را در بر می‌گرفت. تا میانه سده نوزدهم، این زبان اساساً زبان ساکنان شهرها در بیشتر مناطق امپراتوری بود. استفاده از آن نشان می‌داد که گویشورش یک بازرگان یا شخصی از یک منطقه شهری، صرف نظر از ملیتش، است.
استیو رِی وان به میزان مساوی از تکنیک بزرگان بلوز مانند آلبرت کینگ، مادی واترز و اوتیس راش، هنرمندان راک اند رول مانند جیمی هندریکس و لانی مک و نوازندهٔ گیتار جَز کنی بارل تأثیر گرفته‌بود و شیوهٔ نوازندگی منحصر به خودش را داشت که صرف نظر از سبک، صدای‌اش شبیه به هیچ گیتاریست دیگری نبود.
آتش گرفت عالم ز گور بوالبشر بود صرف نظر گر زین پدر کردی نکردی
از آن صورت روان صرف نظر کرد نظرگاه خود از جای دگر کرد
برای یک الکترون در درجهٔ اول اثر پوششی الکترون‌های زیرین و در درجه دوم اثر پوششی کمتر الکترون‌های هم لایه مهم است. برای یک الکترون از اثر پوششی الکترون‌های لایه خارجی می‌توان صرف نظر کرد.
حاش لله گر ز صیادت شود صرف نظر نیستی صادق اگر در زیر تیغش پر زنی
شمع سان با تو شبم رفت و تمنا مانده ست همه تن صرف نظر گشت و تماشا مانده ست