زیر پوست

زیر پوست

معنی کلمه زیر پوست در لغت نامه دهخدا

زیرپوست. ( اِ مرکب ) پوستی که بزیر بشده است. مقابل روی پوست. جِلد. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). قسمتی از زیرپوست که در زیر طبقه مالپیکی قرار گرفته و در ضخامت آن رگهای خونی و ریشه مو و بن پی های لامسه و غدد مولد عرق و ریشه ناخن ( در پوست نوک انگشتان ) و رشته های عصبی جلدی قرار دارند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه زیر پوست در فرهنگ فارسی

( اسم ) قسمتی از زیر پوست که در زیر طبقه مالپیکی قرار گرفته و در ضخامت آن رگهای خونی و ریشه مو و بن پیهای لامسه و غدد و مولد عرق و ریشه ناخن ( در پوست نوک انگشتان ) و رشته عصبی جلدی قرار دارند.

معنی کلمه زیر پوست در فرهنگستان زبان و ادب

{hypoderm} [زیست شناسی] لایه ای در زیر روپوست از بافت پیوندی سست که دربردارندۀ شمار متفاوتی از یاخته های چربی است

معنی کلمه زیر پوست در دانشنامه عمومی

زیر پوست (فیلم ۲۰۱۳). زیر پوست یک فیلم علمی–تخیلی محصول ۲۰۱۳ بریتانیای و آمریکا به کارگردانی جاناتان گلیزر است. داستان فیلم اقتباس آزادانه از کتابی است به قلم مایکل فیبر با همین نام و فیلمبرداری آن در شهر گلاسکو انجام شده است. اسکارلت جوهانسون نقش یک زن فضایی را بازی می کند که پس از وسوسه کردن مردان آنها را به دام انداخته و می کشد.

جملاتی از کاربرد کلمه زیر پوست

در زیر پوست نیست جهان وجود را خونی که رزق نیشتر روزگار نیست
خصمش چنان ضعیف شد از غم که چونکمان پیدا ز زیر پوست رک و استخوان اوست
گرگی که زیر پوست به خون تو تشنه است یوسف شود زپرتو نور و صفای دل
می کند هر قطره خون، طوفان دیگر زیر پوست اختر ثابت ندارد آسمان زخم ما
دیدن آنچه در زیر پوست با بافت‌های همبند نرم، فاسیا، مفاصل، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها می‌گذرد، بسیار دشوار است و اغلب آسیب‌های بافت نرم برخی از مزمن‌ترین دردناک‌ترین و دشوارترین در درمان هستند.
در هنگام مراجع بیمار درمانگر همه نقاط پای بیمار را با سر انگشتان خود لمس می‌کند تا مناطق سخت شده به اصطلاح معمول در این روش درمانی، نقاط کریستالیزه را در زیر پوست پاهای بیمار پیدا کند. هر گاه که درمانگر یکی از این‌گونه نقاط را پیدا کرد تشخیص می‌دهد که کدام عضو بدن بیمار گرفتار بیماری شده‌است. درمانگر این روش پای بیمار را همانگونه می‌خواند که نابینا حروف بریل را روی صفحه‌ای می‌خواند. در مواقع دیگر، درمانگر نمی‌کوشد همه نقاط پای بیمار را بخواند و از ابتدا روی نقطه‌ای خاص از پای بیمار تمرکز می‌کند زیرا به وضوح می‌داند که بیماری شخصی که نزد او آمده چیست و به کدام نقطهٔ خاص پای او مربوط است.
جهانیان را رگ زیر پوست باشد و من چو بربطم که به رگ پوست را همی پوشم
این میوه غذای مهمی نیست. بافت مغزی که در زیر پوست و اطراف دانه‌های میوه‌های رسیده بزرگ‌تر قرار دارد، تنها بخشی است که خورده می‌شود. گفته می‌شود که دانه‌ها تلخ، سوزاننده و باعث ایجاد زخم در زبان می‌شوند. پوست میوه نارس به شدت ترش است.
امضاء کنندگان این طومار از دولت چین می‌خواهند که اوضاع ایران را در شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی رصد کند تا به واقعیت آنچه زیر پوست جامعه ایران می‌گذرد، پی ببرد. منوچهر بختیاری (پدر پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸)، نرگس محمدی (فعال حقوق بشر)، قاسم شعله سعدی (وکیل دادگستری)، مادر ستار بهشتی (وبلاگ‌نویس جوانی که تحت شکنجه جان باخت)، هاشم زینالی (پدر سعید زینالی از ناپدیدشدگان حوادث کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸) و شماری از فعالان سیاسی و مدنی و وکلای دادگستری از جمله امضاء کنندگان این طومار هستند.
استفاده از تیغ یا تراشیدن یکی از سریع‌ترین و بی‌دردسرترین شیوه‌های مو زداییست که هم توسط خانم‌ها و هم آقایان استفاده می‌شود. به اعتقاد بعضی این شیوه باعث درشت تر شدن موها شده که البته تاکنون هیچ توجیه علمی برای اثبات این قضیه وجود ندارد. در افرادی که موهای مجعد دارند استفاده از این شیوه باعث به وجود آمدن برآمدگی و خارش شدید به دلیل خم شدن مو زیر پوست می‌شود.
لاغرم زانسان که چون از کسوت فانوس شمع زآتشت روشن ز زیر پوست بنماید دلم
تا نهان از دوست، زیر پوست من بهره گیرم ساعتی از دوست من
گلی است چهره خندان آن بهار امید که زیر پوست رگ تلخی گلابش نیست
حتی با وجود مراقبت خوب، ممکن است که عفونت گسترش یابد. نشانه‌های عفونت قرمزی و گرما پیرامون یک ناحیهٔ باز از پوست، چرک یا یک ترشح زرد رنگ، جرم گرفتگی شدید روی سطح زخم، خط قرمز یا لایه‌ای زیر پوست که به دور از ناحیهٔ تاول زده گسترده می‌شود، زخمی که التیام نمی‌یابد، و/یا تب یا لرز است. ممکن است پزشک راه حل آغشته کردن خاص یک پماد آنتی‌بیوتیک، یا یک آنتی‌بیوتیک دهانی برای کاهش رشد باکتری را تجویز کند. زخم‌هایی که بهبود نیافته‌اند ممکن است توسط یک پوشش زخم مخصوص یا پوستی که به لحاظ بیولوژیکی گسترش یافته درمان شوند.
چو خون مرده تن دادی به زیر پوست از غفلت ز جای خود به زخم نیشتر بیرون نمی آیی
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به ایزابل، تاج شکسته، تصور آرژانتین، زیر پوست گرگ و آلتامیرا اشاره کرد.
همانند ولورین، ساختار استخوان‌بندی اکس-۲۳ شامل پنجه‌های جمع شونده است، اما بر خلاف ولورین دارای دو پنجه در هر یک از دست‌ها، و یک پنچه در هر پا است که در زمان دلخواه قادر به گسترش یا جمع کردن آن‌ها است. این پنجه‌ها در زیر پوست و عضلات او قرار دارد و در نتیجه بیرون آوردن آن‌ها، بافت‌های بین دست و پای او از هم گسسته شده و با خونریزی همراه است، اما به کمک توانایی زوددرمانی این خونریزی سریعاً متوقف می‌شود. این پنجه‌ها در حالت عادی بسیار تیز و مقاومتر از استخوان یک انسان معمولی می‌باشند و اکس-۲۳ توسط آن‌ها قادر به بریدن بیشتر انواع فلزات، چوب و سنگ است. از آنجایی که این پنجه‌ها با آلیاژ آسیب‌ناپذیر خیالی آدامانتیوم ترکیب شده‌است، او قادر به برش تقریباً هر ماده‌ای است.
از اثر نار بغض یافته مانند مار خصم تو بر زیر پوست آبله بر استخوان