سپاسی

معنی کلمه سپاسی در لغت نامه دهخدا

سپاسی.[ س ِ ] ( ص نسبی ) ( از: سپاس + «َی »، پسوند نسبت ) رجوع به ساسی شود. ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). کنایه از گدا و گدایی کننده. ( برهان ) ( آنندراج ) :
بی سپاسی نکنی رند نمایی به از آنک
بسپاسیت بپوشند به دیبا و پرند.ناصرخسرو ( دیوان چ تقی زاده ص 143 ).- سپاسیان ؛ امّتان اولین پیغمبری را نیز گویند که بعجم مبعوث شد. ( برهان ). گروهی بوده اند از پارسیان قدیم پیرو و تابع کیش مه آباد پیغمبر باستان و آنان سپاسی و سهی کیش و به دین مینامیده اند. ( آنندراج ). از برساخته های فرقه آذر کیوان : نخستین نظر در بیان اعتقادات علمی و عملی سپاسیان. آغاز ذکر مذهب سپاسیان و پارسیان که ایشان را ایرانیان نیز خوانند. گروهی که ایشان را ایزدیان و یزدانیان و آبادیان و سپاسیان و هوشیان و انوشکان و آذر هوشنگیان و آذریان گویند. ( دبستان المذاهب ص 7 ). برای اطلاع از عقاید منتسب به این فرقه رجوع به دبستان ص 7 ببعد شود. ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ).

معنی کلمه سپاسی در فرهنگ عمید

گدا، گدایی کننده.

معنی کلمه سپاسی در فرهنگ فارسی

از سپاس ی ورک سامی کنایه از گدا و گدایی کننده امتان اولین پیغمبری را نیز گویند که بعجم مبعوث شد

جملاتی از کاربرد کلمه سپاسی

در ۲۹ مرداد، باشگاه در دیداری دوستانه در ورزشگاه درفشی‌فر به مصاف باشگاه فجر سپاسی رفت که در این بازی با نتیجه ۲–۱ به پیروزی رسید.
شما اسب آسوده ما را دهید سپاسی بر این کار بر من نهید
یکی بدره آگنده او را دهند سپاسی به شاه جهان برنهند
زیرساخت ورزشی باشگاه در سال ۱۳۴۷ بنیان‌گذاری شد و این باشگاه پیش از انقلاب ۱۳۵۷ افزون بر تیم‌داری، در رشته‌هایی مانند والیبال و کشتی و دو و میدانی و هندبال در تمام دوره‌های جام تخت جمشید با تیم فوتبال خود نیز حضور داشته است و پس از انقلاب نیز تیم فوتبال فجر شهید سپاسی با کسب یک دوره قهرمانی جام حذفی فوتبال باشگاه‌ها که در پشت زمینه سوابق خود همیشه نقش مهمی در فوتبال و ورزش کشور بازی کرده است.
چه نویسم که سزاوار سپاسی باشد معنی و لفظ و مداد و قلم و دفتر ازوست
فرض بود بر همه شکر و سپاس شکر و سپاسی نه به حد قیاس
شما نیز دلها بفرمان دهید بهرکار بر ما سپاسی نهید
آنها در لیگ دسته دو محلی شیراز شروع به بازی کردند. پس از پایان جنگ ایران و عراق و کشته شدن عبدالمجید سپاسی در این جنگ، به احترام و افتخار وی، این باشگاه نامش را به فجر شهید سپاسی تغییر داد. در ابتدای دهه ۱۳۷۰ سپاه پاسداران این باشگاه را خرید و تحت ادارهٔ خود گرفت. این باشگاه در سال ۱۳۷۴ قهرمان فارس شد و به مسابقات مناطق راه یافت. فجر از مسابقات منطقه‌ای به لیگ دو رسید و از آنجا هم جواز صعود به جام آزادگان که بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران در آن زمان بود را نیز کسب کرد.
فهرست زیر بازیکنان کنونی فجر سپاسی را نشان می‌دهد.
اگر دور از جان رامش پروردت تا آغاز شام این درد آرام نگیرد و نوید آسودگی را از سر کار دوست نامه و پیغام نیاید. مصرع:«اکبرم رفت و ندیدم دیگرش»، را برای این خسته بی کوی و کس باید خواند و موی مویان بر این کشته بی دادرس باید گریست. ترا به علی «ع» هر چه زودتر مژده تندرستی را نامه نگاری فرمای و از آرامش درد پاینده مستمند خود را سپاسی بر سر نه.
راستی فوتبال را از ۱۶ سالگی و در سال ۱۳۷۲ با تیم برق شیراز آغاز کرد. وی پس از ۲ فصل حضور در این تیم به پاس تهران پیوست. حضور راستی در پاس نیز تنها ۲ فصل بود و پس از آن به تیم استقلال تهران پیوست. حضور راستی در استقلال تنها یک فصل بود. راستی پس از استقلال به تیم فجر سپاسی پیوست اما در این تیم نیز حضور کوتاهی داشت. پیکان تیم بعدی راستی بود. آخرین حضور وی نیز در تیم نفت تهران بود که تا فصل ۸۹–۱۳۸۸ در آن تیم بازی کرد.
بازی برگشت ۳۰ خرداد ۱۳۸۱ در ورزشگاه تختی تهران انجام گرفت و دو تیم به تساوی ۲–۲ رسیدند. علی موسوی هر دو گل استقلال را به ثمر رساند و گل‌های سپاسی را هم مهدی پاشازاده (گل به خودی) و مهرزاد معدنچی زدند. صمد زارع از فجر سپاسی در نیمه دوم با کارت قرمز داور از زمین بیرون رفت. به این ترتیب استقلال در مجموع دو بازی با نتیجه ۴–۳ به برتری دست یافت و برای چهارمین بار در تاریخ خود قهرمان جام حذفی فوتبال ایران شد.
سپاس او را کن ار صاحب سپاسی شناسائی بس آن کو راشناسی
بر آن نامه قاآنیا چون سرودی ثنایی نه لایق سپاسی نه درخور
متوسل‌زاده در سال ۱۳۸۹ در جریان یکی از بازی‌های لیگ برتر ایران بین تیم‌های مقاومت سپاسی و استیل آذین در شرایطی که تیم فجر احتیاج زیادی برای گرفتن امتیاز این مسابقه و ماندن در لیگ برتر داشت در اوسط بازی برده خود حمید نشاط‌جو دروازبان تیم استیل آذین آسیب دیده و بر روی زمین بود و متوسل‌زاده در یک فرصت گلزنی بالا قرار داشت با رعایت جوانمردی توپ را به بیرون انداخت تا به وضعیت دروازبان رسیدگی شود و همین باعث شد تیم مقاومت سپاسی در این بازی پیروز نشود.این حرکت موجب شد او به عنوان "جوانمردترین ورزشکار سال" دست پیدا کند.
هر آنکس که دارد خورید و دهید سپاسی ز خوردن به من برنهید
میم سپاسی اگر قدم نهد پیش جیم اساسی دگر پناه ندارد
بهنام افشه متولد سال ۱۴ فروردین ۱۳۶۲ در فومن فوتبالیست و مهاجم است. وی در تیم‌هایی همچون داماش گیلان و مقاومت سپاسی و سپیدرود رشت بازی کرده است.
۲۳ آذر: پس از دو تساوی بدون گل، نخستین پیروزی استقلال در دور برگشت مسابقات لیگ برتر در دیدار خانگی برابر تیم فجر سپاسی شیراز رقم خورد. یک پیروزی ۱−۰ که با گل هاشم بیک‌زاده با ضربهٔ سر به دست آمد.
منصور پورحیدری، ابراهیم قاسمپور، محمود یاوری، همچنین غلامحسین پیروانی، داود مهابادی، محمداحمدزاده، اصغراکبری، علی اصغر کلانتری، مهرزاد معدنچی، مجتبی سر آسیابی،مهدی رجب زاده،پیروز قربانی به عنوان سرمربیان تیم فجر شهید سپاسی بوده‌اند سرمربی کنونی این تیم پیروز قربانی است.