عبدالمجید

معنی کلمه عبدالمجید در لغت نامه دهخدا

عبدالمجید. [ ع َ دُل ْ م َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان احمدآباد بخش فریمان شهرستان مشهد واقع در 40هزارگزی شمال باختری فریمان. جلگه ای و گرمسیر است. 259 تن سکنه دارد. آب آن از قنات تأمین میشود. محصولات آن غلات ، و چغندر است. اهالی به زراعت اشتغال دارند.راه مالرو دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).
عبدالمجید. [ ع َ دُل ْ م َ ] ( اِخ ) ابن اسماعیل بن محمد القیسی الهروی. قاضی بلاد روم و ثقه بود. در ماوراء النهر فقه آموخت و در بغداد و بصره و همدان و بلاد روم تدریس کرد. وی به سال 534 هَ. ق. به دمشق شد و به سال 537 هَ. ق. به قیساریه درگذشت. او را کتبی است در فروع و اصول. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالمجید. [ ع َ دُل ْ م َ ] ( اِخ ) ابن عبدون الفهری ، مکنی به ابومحمد. رجوع به عبدون ابومحمد عبدالمجید و الاعلام زرکلی شود.
عبدالمجید. [ع َ دُل ْ م َ ] ( اِخ ) ابن علی المنالی الزیادی الحسنی الادریسی. مردی فاضل بود و او را نظم و مؤلفاتی است. از اوست : بلوغ المرام بالرحلة الی بیت اﷲ الحرام. وی به سال 1163 هَ. ق. درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).
عبدالمجید. [ ع َ دُل ْ م َ ] ( اِخ ) ابن محمدبن المستنصر باﷲ العبیدی ملقب به الحافظ لدین اﷲ. از خلفاءفاطمیه مصر است. به سال 467 هَ. ق. به عسقلان متولد و به سال 524 هَ. ق. بر دیار مصر تسلط یافت و به سال 544 هَ. ق. به مصر درگذشت. ( از الاعلام زرکلی ).

معنی کلمه عبدالمجید در فرهنگ فارسی

نام دو تن از سلاطین عثمانی : عبدالمجید اول . ابن محمود دوم ( ثانی ) ( و. ۱۲۳۹ ه.ق ./ ۱۸۲۳ م .- جل. ۱۲۵۵ ه.ق . ۱۸۳۹ م .- ف. ۱۲۷۷ ه.ق ./ ۱۸۶۱ م . ) . وی در جنگ قریم ( کریمه ) شرکت و فرمان اصلاحات ( تنظیمات ) را صادر کرد ولی موفق نشد . یا عبدالمجید دوم . ابن عبدالعزیز . سومین سلطان عثمانی در دوره مشروطیت آن کشور ( جل. ۱۳۴۱ ه.ق ./ ۱۹۲۲ م . ) وی معاصر با احمد شاه قاجار و دوره جنگ بین المللی اول بود .
ابن محمد بن المستنصر بالله العبیدی ملقب بالحافظ لدین الله از خلفائ فاطمیه مصر است بسال ۴۶۷ قمری به عسقلان متولد و بسال ۵۲۴ هجری قمری بر دیار مصر تسلط یافت و بسال ۵۴۴ قمری بمصر درگذشت

معنی کلمه عبدالمجید در فرهنگ اسم ها

اسم: عبدالمجید (پسر) (عربی) (تلفظ: abdolmajid) (فارسی: عبدالمَجید) (انگلیسی: abdolmajid)
معنی: بنده پروردگار عالی مرتبه و گرامی، نام دو تن از پادشاهان عثمانی، بنده ی خدای دارای قدر و مرتبه ی عالی و گرامی، [مجید از نام ها و صفات خداوند]، ( اَعلام ) ) نام دو تن از شاهان عثمانی، عبدالمجید اول: شاه [، قمری] که در زمان او فرمان خط شریف گلخانه برای تأمین آزادیهای مدنی اتباع عثمانی صادر شد [ هجری]، عبدالمجید دوم: آخرین شاه عثمانی [، میلادی]، که تنها عنوان خلافت داشت و با اعلام جمهوری و لغو خلافت به پاریس رفت و در آنجا درگذشت، ) عبدالمجید طالقانی: ( درویش عبدالمجید ) [قرن هجری] خوشنویس ایرانی، مقیم اصفهان، از استادان خط شکسته ی نستعلیق

جملاتی از کاربرد کلمه عبدالمجید

از عبدالوهّاب بن عبدالمجید الثّقفی روایت کنند که جنازۀ دید که سه مرد و زنی برگرفته بودند، گفت آن سوی را که آن زن داشت من برگرفتم تا بگورستان و نماز کردیم و دفن کردیم، این زنرا گفتم مرده ترا کی بود گفت پسرم بود گفتم شما را هیچ همسایه نبود گفت بود ولیکن او را حقیر داشتند گفتم این فرزند تو چه کار کردی گفت مخنَّث بود گفت مرا بر وی رحمت آمد، او را باز خانۀ خویش بردم و درمی چند و پارۀ گندم به وی دادم و جامۀ و آن شب بخفتم بخواب دیدم که کسی بیامدی روی او چون ماه شب چهارده، جامه های سپید پوشیده و در من تبسّم همی کرد و شکر من همی کرد گفتم تو کیی گفت آن مخنَّث که مرا دی دفن کردی خدای تعالی بر من رحمت کرد بدان که مردمان مرا حقیر داشتند.
کف ستوده والا مظفرالدین شاه لب مفرح عبدالمجید دین پرور
احسان طبری، در شش سالگی به مکتب سید عبدالمجید رفت و قرآن و خواندن و نوشتن آموخت. در هفت سالگی به مدرسه احمدیه رفت و پس از پایان دوره ابتدایی به علت تبعید پدرش به تهران به اتفاق مادرش به آن شهر عزیمت کرد و دوره دبیرستان را هم به انجام رسانید. آنگاه به دانشکده حقوق راه یافت و فارغ‌التحصیل شد. در خلال تحصیل در دانشکده حقوق به فراگرفتن علوم ادبی و عربی پرداخت و در مدرسه سپهسالار نزد استادان کسب دانش کرد و با فلسفه و علوم عقلی نیز آشنایی یافت.
ستوده سلطان عبدالمجید آنکه بود امیر آخور شهزاده خجسته خصال
نشسته از راست به چپ: مهدی آزاد، احمد ساجدی، کاظم حسینی، حسن رهنمون، عبدالمجید عشیره، محمود حمیدی، یعقوب ناهید، مایل تویسرکانی، قاسمی (وزیر فرهنگ وقت)، اسدالله کیوان، جعفر پیدا، ابوالفضل پیدا
سید علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر، حسن آیت، محمدعلی رجایی، کاظم موسوی بجنوردی، علی اکبر ناطق نوری، عبدالمجید معادیخواه، فخرالدین حجازی، هادی غفاری، محمدعلی هادی، محمد موسوی خوئینی‌ها، علی‌اکبر معین‌فر، حسین کمالی، اسدالله لاجوردی، گوهرالشریعه دستغیب، محمدباقر لواسانی، سیف‌الله وحید دستجردی، سعید امانی، رضا زواره‌ای، علی‌اکبر ولایتی، حبیب‌الله عسگراولادی، اکبر پوراستاد، محمدجواد حجتی کرمانی، نجفقلی حبیبی، مهدی شاه‌آبادی، محمدحسن اسلامی، محسن مجتهد شبستری، احمد مولایی و فرشته هاشمی.
به گفته عبدالمجید ریاضی این بودجه تاکنون صرف توسعه شبکه زیرساخت فیبر نوری کشور، توسعه و تجهیز دیتاسنترهای ملی، توسعه نرم‌افزاری و سرویس‌های مبتنی بر شبکه، و توسعه شبکه‌های مخابراتی استانی شده و هم‌اکنون زیرساختها ایجاد شده و طرح در مرحله تکمیل قرار گرفته‌است.