آب نمک
معنی کلمه آب نمک در لغت نامه دهخدا

آب نمک

معنی کلمه آب نمک در لغت نامه دهخدا

( آب نمک ) آب نمک. [ ب ِ ن َ م َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) آب آمیخته با نمک که در آن ماهی و پاره ای گوشتها و بعض حبوب و بُقول را از فساد و تباهی نگاه دارند، و آن را نمکاب نیز گویند.

معنی کلمه آب نمک در فرهنگ فارسی

( آب نمک ) آب آمیخته با نمک که در آن ماهی یا گوشت و بعضی از حبوبات را از فساد و تباهی نگه دارند

معنی کلمه آب نمک در فرهنگستان زبان و ادب

آب نمک
{brine} [علوم و فنّاوری غذا] محلول آب و نمک طعام که در نگهداری مواد غذایی به کار می رود

معنی کلمه آب نمک در دانشنامه عمومی

آب نمک. به محلول آب و نمک خوراکی که کاربردهای مختلفی دارد و ازجمله در نگهداری مواد غذایی به کار می رود آب نمک می گویند. از محلول آب نمک به عنوان تسکین دهنده گلودرد، میکروب کش و دهان شویه نیز استفاده می شود.
به طور معمول زمانی که درصد نمک موجود بالاتر از ۵ درصد باشد به آن آب نمک می گویند. گاه نیز، بسته به نوع تحقیقات، اگر شوری در آب بین ۳٫۵ تا حدود ۲۶ درصد باشد به آن آب نمک گفته می شود. درصد اولی ( ۳٫۵ درصد ) میزان نمک موجود در آب دریا است و درصد دومی درصد معمول در آب اشباع شده با نمک است.
از آب نمک برای نگهداری سبزیجات، میوه، ماهی، و گوشت استفاده می شود. در علوم و فناوری غذا به آب نمک مورد استفاده برای عمل آوری مواد غذایی، مانند فراورده های گوشتی آب نمک عمل آوری curing brine گفته می شود. به گوشتی که با آب نمک عمل آوری شده باشد «گوشت آب نمکی» می گویند. آب نمک برای خواباندن خیارشور و غیره نیز به کار می رود. مادهٔ غذایی غیر گوشتی که برای حفظ یا ایجاد طعم در آب نمک نگهداری می شود به طور کل شور نامیده می شود.
عمل نگهداری مواد غذایی در آب نمک برای حفظ آنها یا ایجاد طعم شورانداختن brining و افزودن آب شیرین به مادهٔ شور انداخته برای حذف نمک های آن شوری زدایی debrining نام دارد.
برای نگهداری مواد غذایی مانند گوشت و ماهی و سبزیجات روش دیگری نیز استفاده می شود که در آن از نمک یا سنگ نمک استفاده می شود و به این روش نمک سود کردن dry brining می گویند.
استفاده از آب و نمک برای تمیز کردن بینی یکی از روش های بسیار قدیمی است که علاوه بر تمیز کردن سوراخ ها از ذرات کثیف و بیماری زا، پوشش مخاطی بینی را هم تقویت می کند.
با شست وشوی بینی با آب نمک می توان اثربخشی بالایی به همراه درمان های لازم در درمان سینوزیت مزمن مشاهده کرد. محققان توصیه می کنند که بیماران سینوزیت مزمن از این روش برای کاهش یا از بین بردن علائم خویش استفاده کنند.
شست وشوی روزانه گلو با آب نمک مهمترین و کارآمدترین شیوه پیشگیری از ابتلا به بیماری های حلق است. ضمن اینکه شست وشوی روزانه بینی از بیماری های زیر جلوگیری می کند: سرماخوردگی، سرفه، التهاب چشم، بینی و گلو، التهاب سینوس های پیشانی، سردرد، خستگی، بیخوابی و در سرماخوردگی سر، مجاری تنفسی را باز می کند.
چنانچه افراد عادت به استفاده از محلول آب و نمک بعد از مسواک و نخ دندان شوند افزون بر صرفه جویی اقتصادی از بروز بیماری های دهان و دندان پیشگیری می کنند. استفاده از آب و نمک علاوه بر ضدعفونی محیط دهان، میزان ابتلا به پوسیدگی دندان ها را هم کاهش می دهد.

معنی کلمه آب نمک در دانشنامه آزاد فارسی

آب نمک. آبْ نَمَک (brine)
اسم عام محلول کلرید_سدیم (NaCl، نمک) در آب. آب نمک در صنایع فرآوری غذایی، ازجمله برای کنسرو کردن سبزی ها، شورکردن سبزی ها، تولید ترشی ها، و نمک سودکردن گوشت به فراوانی مصرف می شود. ازنظر صنعتی، آب نمک منبعی است که از آن کلر، سود_سوزآور (هیدروکسید_سدیم)، و کربنات_سدیم به دست می آورند.

معنی کلمه آب نمک در ویکی واژه

آب‌نمک
آبی که در آن نمک طعام حل کرده باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه آب نمک

فرایند اسمزی از طریق غشاهای نیمه‌تراوا ابتدا در سال ۱۷۴۸ توسط ژان آنتوان نولت ثبت شد. تا ۲۰۰ سال بعد، اسمز تنها پدیده ای بود که در آزمایشگاه مشاهده شد. در سال ۱۹۵۰، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ابتدا آب نمک‌زدایی را با استفاده از غشاهای نیمه‌تراوا مورد بررسی قرار داد. محققان هر دو دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و دانشگاه فلوریدا در اواسط دهه ۱۹۵۰ از آب دریا، آب شیرین تولید می‌کردند، اما جریان به قدری کم بود که قابل تجاری‌سازی نبود.
این غذا ابتدا با کمی تفت دادن سیر ورقه‌ای نازک در روغن زیتون، گاهی اوقات با اضافه کردن خرده‌های فلفل قرمز خشک شده (در این صورت آنرا اسپاگتی سیر، روغن و فلفل می‌نامند) تهیه می‌شود. سپس روغن و سیر را روی اسپاگتی پخته شده در آب نمک می ریزند. پس از آن جعفری ایتالیایی ریز خرد شده معمولاً به عنوان چاشنی اضافه می‌شود. همچنین پنیر پارمزان رنده شده یا پنیر پکورینو را می‌توان اضافه کرد، هرچند که استفاده از پنیر در اکثر دستور العمل‌های سنتی گنجانده نشده‌است. برخی از دستور پختها توصیه می‌کنند برای ایجاد سس ، مقداری از آب پاستا را به روغن زیتون اضافه کنید، اما دستور پختهای دیگری توصیه می‌کنند به سادگی روغن را روی پاستا آبکش شده بریزید، که در این صورت سس ایجاد نمی‌شود.
دلی در آتش و از گریه در آب نمک دارم اگر آهی کشم بوی کبابم از دهن بشنو
می حلال است کنون خاصه که از دست حریف در قدح می چکد آب نمک آلود کباب
برخلاف دریاهایی که هم‌اکنون می‌بینید و ممکن است تکه‌تکه باشند و هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند، اقیانوس‌ها یکپارچه هستند و با یکدیگر در ارتباط هستند. بخش متصل این آب نمک‌ها اکثراً به اقیانوس جهانی یاد می‌شود. مفهوم «اقیانوس جهانی» به‌معنی تکه‌های آبی پهناوری است که با یکدیگر در ارتباط هستند و از لحاظ اقیانوس سنجی دارای ارزش بسیار می‌باشند. تکه‌های عظیم این اقیانوس‌ها، در قاره‌های مختلف پراکنده هستند و شامل مجمع الجزایرهای گوناگون و معیارهای دیگر می‌گردد.
افسون غنا خواب مرا تلخ برآورد این آب نمک بود که بر گوهر من ریخت
یک ناو هواپیمابر معمولی در ارتش ایالات متحده با استفاده از انرژی هسته‌ای در هر روز ۴۰۰٬۰۰۰ گالن آمریکا (۱۵۰۰٬۰۰۰ لیتر یا ۳۳۰٬۰۰۰ گالن انگلیس) آب نمک زدایی می‌کند.
پیل ولتایی یکی از اولین پیل برق‌شیمیایی‌های جهان بود. پیل او از دو الکترود مس و زینک به همراه الکترولیتی مخلوطی از سولفوریک اسید و آب نمک بود.
غشاهای هیدروژل پلی آکریل آمید که توسط آب نمک شکل گرفته‌اند، می‌توانند به شکل ورقه ورقه روی سطح دی الکتریک قرار بگیرند و نقش الکترود را بازی کنند.
فاکتورهایی که تعیین کنندهٔ هزینهٔ آب شیرین کن هستند عبارتند از: ظرفیت و نوع تأسیسات، محل، آب، نیروی کار، انرژی، منابع مالی، و جمع‌آوری دور ریز. دستگاه‌های تقطیر نمک زدایی در حال حاضر فشار، دما و غلظت آب نمک را جهت بهینه‌سازی بهره‌وری کنترل می‌کنند. آب شیرین کن با انرژی هسته‌ای ممکن است در مقیاس بزرگ مقرون به صرفه باشد.
نخل‌های نارگیل و درختان حرا، که در سراسر استرالیا و اقیانوسیه رایج‌اند، دانه‌هایی تولید می‌کنند که می‌توانند هفته‌ها روی آب نمک شناور بمانند. گیاهان گلدار مهم بومی استرالیا و اقیانوسیه عبارتند از اکالیپتوس، انجیر بنگالی، تلخ‌بیان، درخت نورا، ختمی و درخت آهن.
آب نمک شناسی و رنگ حیا نداشت لعل لب ترا به رقیبان گذاشتیم
نشدم سیر از آن سخن‌دان زیر تشنه ز آب نمک نگردد سیر
در سال ۱۸۶۱ فرایندی را به منظور تولید کربنات سدیم ابداع کرد که بعدها به نام فرایند سلوی شناخته شد. در این فرایند از آب نمک (که دارای سدیم کلرید است) و سنگ آهک (که دارای کلسیم کربنات است) بهره گرفته می‌شود. این فرایند کارایی روش‌های پیش از خود را بسیار بهبود بخشید.
اگرچه امروزه جایگزین کردن آب نارگیل به جای آب نمک توسط پزشکان توصیه نمی‌شود، اما در طول رژیم خمرهای سرخ در کامبوج از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ این یک عمل رایج بود. مرکز اسناد کامبوج از رویه اجازه دادن به پرستاران آموزش ندیده برای استفاده از آب نارگیل سبز در دوران رژیم پول پات به عنوان جنایت علیه بشریت یاد کرد.