ما
معنی کلمه ما در لغت نامه دهخدا

ما

معنی کلمه ما در لغت نامه دهخدا

ما. ( ضمیر ) ضمیر متکلم معالغیر و بیان آن به جمع و مفرد هر دو آمده است. ( آنندراج ). کلمه اشاره که بدان اشاره می کنند به اول شخص جمع از هر نوع. ( ناظم الاطباء ). ضمیر اول شخص جمع ( متکلم معالغیر ) و آن ضمیر منفصل است ، گاه در حالت فاعلی باشد و گاه در حالت مفعولی و گاه در حالت اضافی. ( از حاشیه برهان چ معین ). من که با یک تن [ آید ] یا با جمعی دیگر. من و دیگری یا دیگران. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
ای بلبل خوش آوا آوا ده
ای ساقی آن قدح را با ما ده.رودکی.بت پرستی گرفته ایم همه
این جهان چون بت است و ما شمنیم.رودکی.نباشد زین زمانه بس شگفتی
اگر بر ما ببارد آذرخشا.رودکی.نقل ما خوشه انگور بود ساغر سفچ
بلبل و صلصل رامشگر و در دست عصیر.بوالمثل.آمد نوروزو نو دمید بنفشه
بر ما فرخنده باد و بر تو مرخشه.منجیک.هرچه ورزیدند ما را سالیان
شد به دشت اندر به ساعت تند و خوند.آغاجی.گر خوار شدم سوی بت خویش روا باد
اندی که بر مهتر ما خوار نیم خوار.عماره ( از صحاح الفرس ).گر شوم بودتی به غلامی به نزد خویش
با ریش شومتر به بر ما هرآینه.عسجدی.زی تیر نگه کرد و پر خویش در آن دید
گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست.ناصرخسرو.آنچه بر ما می رسد آنهم ز ماست.مولوی.چو بنیاد ایجاد ما بر فناست
به مرگ کسی شادمانی خطاست.سعدی.ما نگوئیم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم.حافظ.- ما و من ؛ کنایه از خودخواهی و غرور و تکبر. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
نردبان خلق این ما و من است
عاقبت زین نردبان افتادن است.مولوی. || بجای من به کار رود :
بدو گفت رامشگری بر در است
که از من به سال و هنر برتر است
نباید که در پیش خسرو شود
که ما کهنه گردیم و او نو شود.فردوسی.ما آبروی خویش به گوهر نمی دهیم
بخل بجا به همت حاتم برابرست.صائب.یاد آن وقت که ما دل شده را یاری بود
هرکسی را به سر کوی کسی کاری بود.حیاتی گیلانی ( از آنندراج ).

معنی کلمه ما در فرهنگ معین

(ضم . ) ضمیر اوُل شخص جمع .

معنی کلمه ما در فرهنگ عمید

ضمیر اول شخص جمع: سال ها دفع بلاها کرده ایم / وهم حیران زآنچه ماها کرده ایم (مولوی: ۳۷۱ ).
۱. چه.
۲. چیست.
۳. آنچه.
آب.

معنی کلمه ما در فرهنگ فارسی

ضمیر جمع
( اسم ) آب جمع : میاه . یا مائ جاری . ۱- آب روان مقابل مائ راکد . توضیح آبی است که برروی سیلان داشته باشد مانند آب قناتها و نهرها و رودها وبملاقات نجس نجس نمیشود مگر آنکه رنگ یا بوی یا طعم آن تغییریابد . یا مائ راکد . آب ایستاده مقابل مائ جاری . توضیح آبی است که جریان نداشته و دریک جا متوقف باشد و آن دو قسماست یا کر است یا کمتر از کر ( که مائ قلیل گویند ) . اگر بحد نصاب کر باشد طاهر و مطهر است مگر آنکه رنگ یا بوی یا طعم آن تغییر کند و درین صورت بمحض برخورد با متنجس نجس می شود . این نوع آب را مضاف گویند . یا مائ معین . آب روان و پاک : ( فردوسی ) سخن را باسمان علیین برد و در عذوبت بمائ معین رسانید ... یا مائ ورد . گلاب .
آب که می آشامند

معنی کلمه ما در دانشنامه عمومی

ما (فیلم ۱۹۹۱). «ما» ( انگلیسی: Hum ) فیلمی هندی است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. از بازیگران این فیلم می توان به آمیتاب باچان، راجینیکانت و گوویندا اشاره نمود.
• آمیتاب باچان
• راجینیکانت
• گوویندا
• قادر خان
• دنی دنزونگپا
• انوپم کهیر
ما (فیلم ۲۰۱۴). ما ( به تلگو: Manam ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۴ و به کارگردانی ویکرام کومار است. در این فیلم بازیگرانی همچون آکنینی ناگیشور رائو، آکینی ناگرجونا، نگا چایتانیا، شریا سارن، سامانتا روت پرابو، ساپتاگیری، سارانیا پونوانان، تجاسوی مادیوادا ایفای نقش کرده اند.
ما (فیلم ۲۰۱۹). ما ( انگلیسی: Us ) یک فیلم آمریکایی در ژانر ترسناک به نویسندگی و کارگردانی جوردن پیل و محصول سال ۲۰۱۹ است. لوپیتا نیونگو، وینستون دوک، الیزابت ماس، یحیی عبدالمتین دوم، و آنا دیوپ ستارگان فیلم هستند.
پروژه ساخت فیلم از فوریه ۲۰۱۸ آغاز شد. پیل، بعد از موفقیت گسترده نخستین فیلم بلند خود، یعنی برو بیرون، توانست بودجه ساخت فیلم را بدست آورد. ما به مدت سه ماه از ژوئیه تا اکتبر ۲۰۱۸ به طور کامل در کالیفرنیا جلوی دوربین رفت.
ما نخستین بار در تاریخ ۸ مارس ۲۰۱۹ و در فستیوال جنوب از جنوب غربی به روی پرده رفت. فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۱۹ آغاز کرد. فیلم با استقبال گسترده منتقدان همراه بود و در زمینه فیلم نامه، کارگردانی، موسیقی و عملکرد تیم بازیگران مورد ستایش قرار گرفت. ما ۲۵۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که بودجه ساختش ۲۰ میلیون دلار بوده است.
در تابستان سال ۱۹۶۸ ، دختر جوانی به نام آدلاید به همراه پدر و مادرش به سانتا کروز در تعطیلات می رود . در تالار ساحل سانتا کروز ، او سرگردان و وارد یک شهربازی می شود ، جایی که در سالن آینه ها با یک همزاد از خودش روبرو می شود . و با ترس فرار می کند. سال ها بعد او بزرگ شده و همراه همسرش و فرزندانش دوباره به آنجا نقل مکان می کنند و آنجا با اتفاقاتی ترسناک روبرو میشوند. . .
ما (مجموعه تلویزیونی). ما ( انگلیسی: Us ) یک مینی سریال کمدی - درام ۴ قسمتی است که در سال ۲۰۲۰ از بی بی سی وان پخش شد.
• تام هالندر
• ساسکیا ریوز
• تام تیلور
• ایان د کسکر
• جینا برامهیل
• تادیا گراهام
• سوفی گرابول
• شارلوت اسپنسر
معنی کلمه ما در فرهنگ معین

معنی کلمه ما در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَا: نیست ، نه (مانند:مَا هَـٰذَا بَشَراً:این بشر نیست)- با همه ی (مانند :ضَاقَتْ عَلَیْکُمُ ﭐلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ :زمین با همه ی فراخیش بر آنان تنگ شد) - تا وقتیکه (مانند:وَأَوْصَانِی بِـﭑلصَّلَوٰةِ وَﭐلزَّکَوٰةِ مَا دُمْتُ حَیّاً :مرا سفارش کرده به ن...
معنی أَیّاً مَّا: هرکدام
معنی مَا أُرِیکُمْ: به شما ارائه نمی کنم
معنی مَا أَسْأَلُکُمْ: از شما نمی خواهم - از شما در خواست نمی کنم
معنی مَا أَشْرَکْنَا: شریک قرارنمی دادیم
معنی مَا أَشْرَکُواْ: شریک قرارنمی دادند - شرک نمی آوردند
معنی مَا أَشْهَدتُّهُمْ: آنان را شاهد نگرفتم
معنی مَا أَصَابَ: نرسید - واقع نشد
معنی مَا أَصْبَرَهُمْ: چقدر تحمل دارند
معنی مَا أَضَلَّنَا: ما را گمراه نکردند
معنی مَا أَطْغَیْتُهُ: اورا به طغیان وا نداشتم
معنی مَا أَظُنُّ: گمان نمی کنم
معنی مَا أَغْنَتْ: نیازی برطرف نکرد (به درد نخورد)
معنی مَا أَغْنَیٰ: نیازی برطرف نکرد (به درد نخورد)
ریشه کلمه:
ما (۲۶۲۲ بار)
از برای «ما» ده وجه شمرده‏اند و آن در پنج قسم اسم و در پنج دیگر حرف است اما اقسام اسمیه: 1- موصول مثل . در اینصورت در جمع و مفرد و مؤنث یکسان می‏باشد و صحیح است. ضمیر نسبت به لفظش مفرد و نسبت به معنایش جمع آید. 2- ماء نکره به معنی شی‏ء یعنی نعم شی‏ء یعظکم به و مثل . یعنی «نِعْمَ شَیْ‏ءٌ هِیَ». «ما» درآیه . می‏شود تأکید و زاید باشد مثل «ما» در آیه . و شاید به معنی شی‏ء باشد یعنی «اَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً شَیْئاً بَعُوضَةً» در اینصورت بعوضه بدل است از ما. 3- استفهام مثل . چه چیز گفت اکنون. . 4- شرطیه خواه زمانیه باشد مثل . تا وقتیکه برای شما در پیمان خویش ثابت اند برای آنها در پیمان خود ثابت باشید و خواه غیر زمانیه مثل . 5- ماء تعجب مانند . چه صبورشان کرده به آتش و مثل «قُتِلَ الْاِنْسانُ ما اَکْفَرَهُ» به قولی آن در آیه اول به معنی استفهام است. موارد حرف بودن «ما» به قرار ذیل است: 1- ماء نافیه. و آن اگر داخل جمله اسمیه شود به عقیده نحاة حجازی، تهامی و مکی عملش مانند «لیس» رفع اسم و نصب خبر است مثل . یعنی: این بشر نیست بلکه فرشته بزرگواری است. 2- ماء مصدریه. مثل . که در تقدیر «بِرُحْبِها» است و آن را موصول حرفی نامند یعنی: زمین با آن وسعتش بر شما تنگ گردید. 3- ماء زائده. مثل: . که در اصل «اِنْ ما» و ما زائد و برای تأکید است. و مثل . 4- ماء کافه. همان است که به حروف شبیه به فعل داخل می‏شود مثل: . . . 5- ماء مُسَلِّطَة. راغب می‏گوید: آن لفظ را مسلط به عمل می‏کند مثلاً لفظ «اِذْ» و «حَیْثُ» در «اِذْ ما تَفْعَلْ أَفْعَلْ - حَیْثُما تَقْعُدْ أَقْعُدْ» بدون «ما» عمل نمی‏کنند و عمل آن دو در صورت بدون «ما» است. *** در آیات . . . مراد از «ما» در سوره لیل و شمس خدا و در سوره مؤمنون کنیزانند در اینصورت اطلاق «ما» باولوالعقل از چه راه است؟ طبرسی در جوامع الجامع و زمخشری در کشاف گفته‏اند «ما» در آیات لیل و شمس موصول است یعنی «وَ السَّماءِ وَ الَّذی بَناها» زمخشری اضافه کرده علت نیامدن «من» آن است که «ما» دلالت بر وصف دارد یعنی: «وَ السَّماءِ وَ الْقادِرِ الْعَظیمِ الَّذی بَناها» به قولی آمدن «ما» برای تفخیم و تعجیب است. راغب گفته: به قول بعضی از نحویها «ما» گاهی به اشخاص ناطق (اُولُواالْعَقْل) اطلاق می‏شود مثل «اِلَّا عَلی اَزْواجِهِمْ اَوْما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ» و اینکه از قتاده نقل شده که «ما» در سوره لیل و شمس مصدری است و تقدیر «وَ السَّماءِ وَ بَنائِها وَ الْاَرْضِ وَ طَحْوِها» است درست نیست زیرا فاعل «فَاَلْهَمَها» راجع است به «ما» و در آنصورت مصدر بودن درست نیست چنانکه در کشاف گفته است. نگارنده قول طبرسی و زمخشری را اختیار می‏کنم.

معنی کلمه ما در ویکی واژه

ضمیر شخصی منفصل، اول شخص جمع. ما کلمه‌ای خالص و مترادف با ماش به معنی بوس یا بوسه در زبان معیار باستان بوده و همچنین نام یا صفت یکی از اقوام باستانی ایران مانند ماد بوده است.
صدای گاو.

جملاتی از کاربرد کلمه ما

هر صبح فروزان تری از آه اسیران برخور که هنوز از دل ما یکنفسست این
بریده کی شود از جرم ما وظیفة لطف کریم را ز کرم نیست چشم بر اعواض
ای شرر از همرهان غافل مباش فرصت ما نیزباری بیش نیست
دراین‌محفل‌پریشان‌جلوه‌است آن‌حسن یکتایی شکستی‌کوکه پردازی دهد آیینهٔ ما را
از ساده رخان در تب و تاب است دل ما زبن آتش بی دود کباب است دل ما
این که ما بخواهیم مسائل امنیتی را با چوب و چماق حل کنیم دو سال تجربه کافی نیست که ثابت کند شدنی نیست؟
نظرت فیک شهود او ما شهدت سوای نظرت فی وجود او ما وجدت سواک
قد ما بود الف کنون دال است ناله و گریه‌مان بر این دال است
بتسی امبلر برنت وقتی از چشم‌انداز سال ۱۸۱۰ به دوران جوانی خود می‌نگریست، درمی‌یافت که «ضرورت به ما آموخت تا به‌گونه‌ای تلاش و تقلا کنیم که دختران کنونی چیزی از آن درک نمی‌کنند».
رامین آذربهرام (مترجم رمان‌های پلیسی) آثار عشیری را «تقلیدی سطحی و بی‌ریشه از آثار خارجی» دانسته و گفته‌است: «در جامعه ما کارآگاه خصوصی وجود ندارد و فعالیت‌های باندهای مافیایی ذی‌نفوذ و تبهکار به صورتی که در ادبیات پلیسی توصیف می‌شود، برای خواننده ایرانی متصور نیست، به همین دلیل کتاب‌های پلیسی نوشته‌شده به زبان فارسی و بر مبنای مؤلفه‌های غربی اغلب تقلیدی سطحی و بی‌ریشه از آثار خارجی است، مثل آثار پرویز قاضی‌سعید و امیر عشیری».
در رشته‌های استخوانی به نام ترابکولا که فضای ما بین آن‌ها توسط چشم معمولی قابل رویت است تشکیل شده‌است. مقدار هر یک از دو نوع استخوان فوق، از استخوانی به استخوان دیگر و از قسمتی از استخوان به قسمتی دیگر فرق می‌کند؛ و بستگی به میزان قدرت مورد نیاز آن استخوان دارد. در تنه استخوان مداز، یک لایه خارجی ضخیم از نوع استخوان متراکم وجود دارد. در صورتی که در یک استخوان نامنظم یا کوتاه لایه متراکم استخوان نسبتاً نازک است.
علاوه بر این، این نظریه پیشنهاد می‌دهد که هر سیاهچاله‌ای یک کرم‌چاله می‌شود که دربرگیرنده جهان در حال انبساط جدیدی است که از یک جهش بزرگ در سیاهچاله به‌وجود آمده‌است؛ بنابراین سیاهچاله‌های مرکز کهکشان‌ها ممکن است پل‌هایی به جهان‌های دیگر باشند. بنابراین جهان خود ما نیز ممکن است درون سیاهچاله‌ای باشد که خود در جهانی بزرگتر قرار گرفته‌است که پیش تر از این توسط راج پاتیرا مطرح شده بود.
مکش بر دیده ای خورشید خاک آن کف پا را مکن با خاک یکسان توتیای دیده ما را
ساقی فدای جان تو بادا هزار جان بر نیم جان تشنه ی ما زن بیار جان
از دیگر روش‌هایی معروف برای تخمین مقدار انتگرال روش سیمپسون و روش ذوزنقه‌ای است. اگر چه روش‌های عددی مقدار دقیق انتگرال را به ما نمی‌دهند ولی در بعضی از مواقع که انتگرال تابعی قابل حل نیست یا حل آن مشکل است کمک زیادی به ما می‌کند.
در فوریه ۲۰۲۱، رمزی برای نقش اصلی الی در اقتباس اچ‌بی‌او از بازی ویدیویی آخرین بازمانده از ما در سال ۲۰۱۳، در کنار پدرو پاسکال، یکی از بازیگران سریال بازی تاج‌وتخت انتخاب شد.
از تو جفا کردن روا وز ما وفا جستن خطا پای تصرف را بنه بر جان‌ِ خون‌پالای ما
طبق باور اگزیستانسیالیست‌ها، زندگی بی‌معناست مگر اینکه خود شخص به آن معنا دهد. این بدین معناست که ما خود را در زندگی می‌یابیم، آنگاه تصمیم می‌گیریم که به آن معنا یا ماهیت دهیم. همان‌طور که سارتر گفت: ما محکومیم به آزادی؛ یعنی انتخابی نداریم جز اینکه انتخاب کنیم و بار مسئولیت انتخابمان را به دوش کشیم. بعضی مواقع اگزیستانسیالیسم با پوچ‌گرایی اشتباه گرفته می‌شود در حالی که با آن متفاوت است. پوچ‌گرایان عقیده دارند که زندگی هیچ هدف و معنایی ندارد در حالی که اگزیستانسیالیست‌ها بر این باورند که انسان باید خود معنا و هدف زندگی‌اش را بسازد.