صورت بندی

صورت بندی

معنی کلمه صورت بندی در فرهنگ عمید

صورتگری، نقاشی.

معنی کلمه صورت بندی در فرهنگ فارسی

۱ - صورت کشی نقاشی . ۲ - به صورتهای مختلف در آوردن سربازان برای عملیات جنگی ( مثلث مثلث عکس پله به راست پله به چپ خطوط مستقیم خطوط موازی )

معنی کلمه صورت بندی در دانشنامه عمومی

صورت بندی ( به انگلیسی: Conformation ) ، به آرایش های گوناگون اتم ها که بتوانند به وسیله چرخش حول پیوندهای ساده به یکدیگر تبدیل شوند خوانده می شوند.
آرایش I را صورت بندی پوشیده و آرایش II را صورت بندی نپوشیده می نامند. ( صورت بندی های نامحدود واسط را صورت بندی تابدار گویند ) صورت بندی های گوناگون مربوط به حداقل انرژی به نام ایزومرهای صورت بندی شده خوانده می شوند. ایزومرهای صورت بندی شده تنها از نظر طرز قرار گرفتن اتم ها در فضا تفاوت دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه صورت بندی

هایدگر با این پرسش که علم به «شیء فی نفسه» چگونه حاصل می‌شود، متوجه اهمیت این استنتاج می‌شود که چگونه یک وجود متناهی که به خودی خود چیزی جز یک ذات نیست و وجودش وابسته پذیرشش است به دانش دست می‌یابد، یعنی به آن جوهر، بیش از آنکه وجود داده شده باشد می‌رسد، بدون آنکه خود خالق آن باشد؟ به اینگونه است که هایدگر مسئله حکم تألیفی پیشینی کانت را دوباره صورت بندی می‌کند. به نظر هایدگر مسئله دانش همواره تکرار می‌شود.
انسان‌شناسی پزشکی یکی از شاخه‌های انسان‌شناسی فرهنگی برای بررسی کلیه مسائل مربوط به بیماری ها، سلامت، مرگ و کالبد انسانی، از منظری فرهنگی می‌باشد. با توجه به تفاوت‌های فراوان درک و چگونگی واکنش جسمانی و روانی افراد نسبت به این مسائل در فرهنگ‌های مختلف، لازم می‌شود برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها، کاهش اثرات زیانبار آن‌ها و نیز پیشبرد برنامه هایی چون واکسیناسیون و برنامه‌های بهداشت عمومی، شناخت فرهنگی جامعه صورت بندی شود و تنظیم این برنامه‌ها بر مبنای آن شناخت صورت گیرد.
در حکمت کاهنی، در جادو، در صورت بندی ضرب‌المثل‌های حکیمانه، در پزشکی و معماری؛ این شخصیت برجسته در دوران سلطنت جوزر چنان شهرتی از خود برجای گذاشت که نام او هرگز فراموش نشد. او روح حامی کاتبان بعدی بود. آنها مرتباً قبل از شروع کارشان از کوزهٔ آب بر روی لباس نویسندگی خود یک لیوان می‌ریختند.
سیتوزین یک باز نوکلئوتیدی و از مشتقات پیریمیدین است؛ و در دنا و رنا دیده می‌شود از نقاط داغ جهش هستند؛ و از راه نیتروژن شمارهٔ یک خود به کربن شمارهٔ یک قند متصل می‌شوند. این باز نسبت به محیط اسیدی بسیار مقاوم تر از نوع پورین است. جذب نوری پایین‌تری نسبت به آن‌ها دارد. در این باز صورت بندی آنتی به علت کاهش ممانعت فضایی ارجحیت بیشتری دارد. ۵_متیل سیتوزین و ۵_متیل هیدروکسی متیل سیتوزین حاصل متیله شدن آن است. جایگاه ۲٬۴و۶ این باز دچار فقر الکترون بوده و بنابراین قادر است با واکنشگرهای هسته دوست واکنش دهد. در این باز صورت بندی آنتی به علت کاهش ممانعت فضایی ارجحیت بیشتری دارد.
ازنظر کمی، یک صورت بندی این مسئله این است که معمولاً وقتی تخمین یک کمیت مد نظر باشد، ابن کمیت دچار بایاس (سوگیری یا اوریب شدگی) می‌شود (به بخش مربوط در زیر مراجعه شود).