شرایین

معنی کلمه شرایین در لغت نامه دهخدا

شرایین. [ ش َ ] ( ع اِ ) ج ِ شریان. به دو «یاء» است ولی بعضی ها «یاء» اول را به همزه تبدیل کنند و شرائین گویند و آن برخلاف زبان عربی است و همچنین است استعمال معائیر در معاییر و معائب در معایب و مشائخ در مشایخ. ( نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال اول شماره 6-7 ). رجوع به شریان شود.

معنی کلمه شرایین در فرهنگ معین

(شَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ شریان .

معنی کلمه شرایین در فرهنگ عمید

= شریان

معنی کلمه شرایین در فرهنگ فارسی

رگهای جهنده، سرخ رگها، رگهائی که خون راازقلب به، تمام قسمتهای بدن میرسانند، جمع شریان
( اسم ) جمع شریان رگهایی که خون را از قلب به طرف اعضا و انساج برند رگهای جهنده سرخ رگها . توضیح این کلمه به دو یائ است ولی بعضی یائ اول را به همزه تبدیل کنند و شرائین گویند و آن بر خلاف قاعده عربی است .

معنی کلمه شرایین در ویکی واژه

جِ شریان.

جملاتی از کاربرد کلمه شرایین

سلول‌ها توسط پروتئین‌های متصل‌کننده بهم چسبیده‌اند. هنگامی که تعدادی اتصالات بین سلولی در یک بافت ایجاد شود، بافت می‌تواند کشش خود را از دست دهد و باعث مشکلاتی از جمله تصلب شرایین و پیر چشمی شود.
بیماری عروق کرونر اغلب به دلیل تجمع پلاک در شریان های کرونری ایجاد می شود که خون را به عضله قلب می رسانند. این تجمع که به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود، شامل سخت شدن و سفت شدن پوشش شریان و همچنین تجمع رسوبات متشکل از کلسیم، چربی های چرب و سلول های التهابی غیر طبیعی است. رسوبات کلسیم فسفات در لایه عضلانی رگ های خونی نقش مهمی در مراحل اولیه تصلب شرایین کرونری ایفا می کند که منجر به سفت شدن شریان ها و افزایش خطر بیماری می شود.
اختلالات قلبی چون بیماری سرخرگ کرونری، شامل سکته قلبی، نارسایی قلبی، آسیب ماهیچه قلبی و آریتمی هایی چون فیبریلاسیون دهلیزی رایج بوده و جزو علل اصلی مرگ و میر افراد سالمند است. اختلالات عروقی چون تصلب شرایین و بیماری سرخرگی پیرامونی موجب مرگ و میر و عوارض قابل توجهی در افراد مسن می گردد.
او استفاده از عوامل هدف‌گیری خاص را برای تحویل عوامل شیمی درمانی به سلول‌های سرطانی موجود در یک بیمار سرطانی رایج کرده‌است. او فراتر از فنوتیپ سرطانی که به بیماری‌های مرتبط با تصلب شرایین پرداخته‌است، استفاده از پهپادهای نانو زیست تخریب‌پذیر هدفمند را نشان داده‌است که نوع خاصی از دارو را ارائه می‌دهد که باعث بهبودی می‌شود. این بازسازی محیط پلاک در انسان برای جلوگیری از پارگی پلاک و ترومبوز و جلوگیری از حملات قلبی و سکته پیش‌بینی می‌شود.