فرانسیس بیکن
معنی کلمه فرانسیس بیکن در دانشنامه عمومی
او در سال ۱۹۰۹در دوبلین ( جمهوری ایرلند ) به دنیا آمد. مادرش از خانواده ای ثروتمند برمی خاست و پدرش دریانورد بود اما سپس به پرورش اسب روی آورد. به دلایل متفاوتی، از جمله ابتلا به بیماری آسم و علاقه اش به همجنس خود، بیکن دوران کودکی اش را با سختی و تقلا سپری کرد. هفده ساله بود که از خانواده اش جدا شد و به لندن رفت.
در دوران جنگ به دلیل بیماری اش از سربازی معاف شد. در دهه پنجاه با پیتر لیسی آشنا شد و در نقاشی هایش مضامین مرتبط با همجنس گرایی با تأثیر از صحنه های کُشتی عکس های ادوارد مایبریج پدیدار گردید. در سال ۱۹۵۴ به همراه بن نیکلسن، یک چهره برجسته هنر انتزاعی انگلیس، به بینال ونیز فرستاده شد.
در سال ۱۹۶۱ کارگاه کوچک اما مشهوری را خرید که تا آخر عمر به عنوان فضای اصلی آفرینش هنری او عمل کرد. در همین زمان بود که نخستین مصاحبه اش را با دیوید سیلوستر انجام داد؛ مصاحبه ای که اکنون به عنوان یکی از منابع مهم زندگی نامه و اندیشه های بیکن تلقی می شود.
در دهه شصت و هفتاد شهرت جهانی فرنسیس بیکن با برپایی نمایشگاه هایی در موزه های نامی جهان از جمله موزه گوگنهایم نیویورک و گرَن پَله تثبیت شد و رو به گسترش گذاشت. درست یک شب پیش از برگزاری یکی از همین نمایشگاه ها، جورج دایر، شریک زندگی بیکن در آن زمان دست به خودکشی زد. بیکن در ۲۸ آوریل سال ۱۹۹۲، به دلیل ناراحتی تنفسی اش درگذشت.
نقاشی های بیکن با اقبال بازار هنر نیز رو به رو شده اند. در سال ۲۰۱۳ او لقب گران ترین هنرمندی که کارش در یک حراجی فروخته شده را از آن خود کرد. نقاشیِ «سه مطالعه بر لوسین فروید» به مبلغ ۱۴۲ میلیون دلار در خانه حراج کریستیز به فروش رفت تا رکورد تازه ای در اقتصاد هنر جهان رقم بخورد. [ نیازمند منبع]
نخستین نقاشی های بیکن نشان دهنده تاثیرپذیری هنرمند از پابلو پیکاسو، هنرمند برجسته کوبیست اسپانیایی، و نیز مکتب سوررئالیسم است که در دهه ۱۹۲۰ پدیدار شده بود. اما بیکن پس از جنگ جهانی دوم تقریباً همه آثار نخستین خود را از میان بُرد و اکنون آگاهی زیادی از دوره نخست فعالیت هنری او در دست نیست.
معنی کلمه فرانسیس بیکن در دانشنامه اسلامی
فرانسیس بیکن (۱۵۶۱- ۱۶۲۶)، فرزند سر نیکلاس بیکن مهردار سلطنتی ملکه الیزابت اول، در جوانی به خواندن فلسفه ارسطویی و حقوق متمایل شد و مناصب متعددی از جمله منصب قاضی القضاتی را در دربار کسب کرد.
دو کتاب مهم بیکن
دو کتاب مهم او ارغنون نو (۱۶۲۰) و آتلانتیس نو (۱۶۲۷) است که در اولی ضمن نقد منطق ارسطو روش علمی تازه ای را برای جایگزینی روش ارسطویی پیشنهاد می کند و در دومی تصویری از پژوهش های علمی همراه با همکاری و تعاون را ترسیم می کند.
نقش بیکن در روش شناسی
نقش او در روش شناسی علمی جدید مورد مناقشه است. عده ای مانند اصحاب دایرةالمعارف (فیلسوفان فرانسوی قرن هیجدهم) برای او نقش پرچم داری و پیشگاهی قائل بوده و بعضی چون الکساندر کویره و ای. جی. دیجستر هویز از مورخان بزرگ قرن بیستم نقش او را اندک و ناچیز دانسته اند.
لازی، جان، درآمدی تاریخی به فلسفه علم، ص۷۰، ترجمه علی پایا، تهران، سمت، ۱۳۷۷.
...
جملاتی از کاربرد کلمه فرانسیس بیکن
همچنین در داستانِ آرمان شهرِ فرانسیس بیکن نیز از وی نام برده شدهاست.
انتقام همچنین با عناوین و کلمات دیگری مثل بازپرداخت، قصاص، کیفر (ریتالییشن) و کینه (وانجنس) نیز توجیه میشود. انتقام ممکن است به صورت یک فرم از عدالت (که البتهای عدالت نباید با یک سیستم عدالت کیفری/جزایی اشتباه شود) در نظر گرفته شود که در ظاهر به صورت نوعی نوعدوستی جلوه داده میشود. اما این نوعدوستیای است که میخواهد عدالت اجتماعی یا اخلاقی را بیرون از یک نظام قضایی و قانونی برقرار کند. فرانسیس بیکن انتقام را به عنوان یک نوع «عدالت وحشی» توصیف میکند که «... قانون را زیرپا میگذارد. قانون را از [نظام] اداری و رسمی به بیرون از آن میآورد».[نیازمند منبع]
تامس ساوتکلیف اشتن نویسنده کتاب انقلاب صنعتی مهمترین عامل انقلاب صنعتی در انگلستان را داد و ستد با خارجیان که افق دید افراد را نسبت به جهان گسترش داد میداند. هم چنین بر تأثیرات فکری فرانسیس بیکن و نیوتن بر فضای علمی ایتالیا تأکید میکند. انقلاب صنعتی بر تمام زمینهها از جمله نظامی، پزشکی و شیمی تأثیر گذاشت.