شدگان

معنی کلمه شدگان در فرهنگ عمید

گذشتگان، رفتگان.

جملاتی از کاربرد کلمه شدگان

روز بعد از انتشار این خبر، سخنگوی جمعیت ال یاسین در خارج از کشور به همراه تنی چند از اعضای مرکزی این جمعیت طی اطلاعیه دیگری صحت خبر را تأیید کردند اما با ذکر این نکته که مدت کوتاهی پس از آن همه بازداشت شدگان آزاد شده‌اند.
من از دو زلف پراکندهٔ تو حیرانم که جمع دل شدگان را چگونه تسکین داد
عقل کشتی صفتان را به جهالت نوح است عشق ره گم شدگان را به دلالت جرس است
مرد کودک را بدوش گرفت و از نزد قاضی بدر شد. براه حضی شده ی دیگری وی را دید و پرسید: از کجا می آئی؟ گفت: مپرس و خویشتن را نجات ده. چه قاضی زنازادگان را بین حضی شدگان قسمت همی کند و این کودک نصیب من شده است.
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود طلب از گم شدگان لبِ دریا می‌کرد
نشر اخبار دروغین در زندان بوسیلهٔ چاپ روزنامه‌های جعلی اصلاح طلب، یکی از ابزار زیر فشار قرار دادن بازداشت شدگان بوده‌است. حمزه غالبی نیز پس از ۶۴ روز بازداشت، در دیدار با میرحسین موسوی در تأیید این موضوع به شرح فضای غیرواقعی خبری در بند ۲-الف زندان اوین که برای وی ایجاد کرده بودند پرداخت.
چون خمر تو در ساغر ما در ریزند پنهان شدگان این جهان برخیزند
یَحْلِفُونَ لَکُمْ لِتَرْضَوْا عَنْهُمْ سوگند میخورند شما را تا از ایشان خشنود شوید، فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْهُمْ اگر خشنود شوید از ایشان، فَإِنَّ اللَّهَ لا یَرْضی‌ عَنِ الْقَوْمِ الْفاسِقِینَ. (۹۶) خدای خشنود نخواهد شد از گروه بیرون شدگان از طاعت و فرمان برداری.
تظاهرات ۲۹ بهمن تبریز که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی با عنوان قیام مردم تبریز مشخص شده‌است، به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ در تبریز اشاره دارد که در طی آن انقلابیون تبریز به مناسبت چهلمین روز کشته شدگان تظاهرات ۱۹ دی قم، دست به تظاهرات زده و بیشتر نقاط شهر را تسخیر کردند تا این که تا ساعت ۵ بعد از ظهر نیروهای دولتی کنترل شهر را به دست گرفتند.
ای هستی فانی شدگان در ره شوقت وی نام و نشان هر دل بی‌نام و نشان را
در خرداد ۵۶ بود که برای اولین بار مراسم بزرگداشت ۱۵ خرداد در کوی دانشگاه تهران برگزار شد، و دانشجویان دانشکده اقتصاد در کلاس‌های خود دقایقی به احترام کشته شدگان ۱۵ خرداد سکوت کردند.
قربان شدگان تو به قصاب سر کوی یک سینه به صد ضربت ساطور فروشند
قالَ رَبِّ موسی گفت خداوند من! إِنِّی لا أَمْلِکُ من پادشاه نه‌ام، إِلَّا نَفْسِی مگر بر خویشتن، وَ أَخِی و برادر خویش، فَافْرُقْ بَیْنَنا جدایی افکن میان ما، وَ بَیْنَ الْقَوْمِ الْفاسِقِینَ (۲۵) و میان این قوم بیرون شدگان از فرمان برداری.
به‌گفتهٔ «کمیته گزارشگران حقوق بشر» این مکان در سطحی پایین‌تر از زمین قرار دارد و زندانیان در آن نمی‌توانند از حق استفاده از هواخوری استفاده کنند، استفاده از مستراح فقط یکبار در طول روز مجاز است و جیره غذایی زندانیان بسیار کم است. بازداشت شدگان در این مکان در بدو ورود مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، فضای اختصاصی به هر فرد کمتر از یک متر مربع است.
به تولای مجرد شدگان از عالم به تمنای کریمان ز جنت بیزار