رسائل. [ رَ ءِ ] ( ع اِ ) ج ِ رِسالة و رَسالة. ( ناظم الاطباء ) ( از دهار ) ( از اقرب الموارد ). مکتوبات و نامه ها. ( آنندراج ) ( از غیاث اللغات ). - دیوان رسائل ؛ دیوان رسالت. دیوان انشاء. رجوع به ترکیب دیوان رسالت در ذیل ماده رسالت شود. || همزبانان. ( از آنندراج از لطایف )( غیاث اللغات ). رجوع به رِسالَة شود. || در اصطلاح مسیحیان ، نامه ای که همراه فرستادگان درباره مسائل دینی به مسیحیان ، نوشته شود. ( از اقرب الموارد ).
معنی کلمه رسائل در فرهنگ فارسی
رسائل صاحب بن عماد بعربی در انواع مختلف سلطانیت و اخوانیات است و مجموعه بزرگی از آنها در دست است که در مصر بطبع رسیده .صاحب در رسائل توجه کامل بصنایع لفظی وسجع دارد. ( اسم ) جمع رساله . الف - نامه ها مکتوبها . ب - کتابهای کوچک . جمع رساله یا همزبانان
معنی کلمه رسائل در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] رسائل (سید جمال الدین موسوی گلپایگانی). «رسائل»، عنوان کتابی مشتمل بر پنج رساله از فقیه بزرگ سید جمال الدین موسوی گلپایگانی (۱۲۹۵- ۱۳۷۷ ق)، به زبان عربی است. این اثر بیشتر به دو رساله «الاجتهاد و التقلید» (تالیف ۱۳۴۹ ق) و « اجتماع الامر و النهی » (تالیف ۱۳۳۷ ق) شناخته می شود، اما رساله «فی البقاء علی تقلید المیت» که جزء مسائل اجتهاد و تقلید است در ضمن رساله مستقلی در سال ۱۳۵۶ ق، تالیف شده و دو رساله دیگر نیز در این کتاب دیده می شود. اهمیت این اثر بدین جهت است که نویسنده آن، از شاگردان برجسته میرزا حسین غروی نایینی (۱۲۷۷- ۱۳۵۵ ق)، بوده و حدود سی سال از محضر ایشان بهره مند شده است. [ویکی فقه] رسائل (موسوی گلپایگانی). «رسائل»، عنوان کتابی مشتمل بر پنج رساله از فقیه بزرگ سید جمال الدین موسوی گلپایگانی (۱۲۹۵- ۱۳۷۷ ق)، به زبان عربی است. این اثر بیشتر به دو رساله «الاجتهاد و التقلید» (تالیف ۱۳۴۹ ق) و « اجتماع الامر و النهی » (تالیف ۱۳۳۷ ق) شناخته می شود، اما رساله «فی البقاء علی تقلید المیت» که جزء مسائل اجتهاد و تقلید است در ضمن رساله مستقلی در سال ۱۳۵۶ ق، تالیف شده و دو رساله دیگر نیز در این کتاب دیده می شود. اهمیت این اثر بدین جهت است که نویسنده آن، از شاگردان برجسته میرزا حسین غروی نایینی (۱۲۷۷- ۱۳۵۵ ق)، بوده و حدود سی سال از محضر ایشان بهره مند شده است. ساختار کتاب رساله های پنج گانه کتاب با سبکی روان، اما به شیوه تبویب قدیم نگارش شده است و لذا ممکن است برای یافتن موضوعی خاص در یک رساله وقت زیادی صرف شود. گزارش محتوا ← فی الاجتهاد و التقلید ... [ویکی نور] رسائل (موسوی گلپایگانی). «رسائل»، عنوان کتابی مشتمل بر پنج رساله از فقیه بزرگ سید جمال الدین موسوی گلپایگانی(1295 - 1377ق)، به زبان عربی است. اگر چه این اثر بیشتر به دو رساله «الاجتهاد و التقلید»(تألیف 1349ق) و«اجتماع الامر و النهی»(تألیف 1337ق) شناخته می شود، اما رساله «فی البقاء علی تقلید المیت» که جزء مسائل اجتهاد و تقلید است در ضمن رساله مستقلی در سال 1356ق، تألیف شده و دو رساله دیگر نیز در این کتاب دیده می شود. اهمیت این اثر بدین جهت است که نویسنده آن، از شاگردان برجسته میرزا حسین غروی نایینی(1277 - 1355ق)، بوده و حدود سی سال از محضر ایشان بهره مند شده است. رساله های پنج گانه کتاب با سبکی روان، اما به شیوه تبویب قدیم نگارش شده است و لذا ممکن است برای یافتن موضوعی خاص در یک رساله وقت زیادی صرف شود. مبحث اول: نویسنده، در ابتدای این رساله، متذکر شده است که اجتهاد، نتیجه علم اصول و فایده آن است، پس شایسته است که آن را از مسائل اصولی به حساب نیاوریم، اما تقلید، اینکه آن را جزء مسائل فقهی بدانیم، اولی از این است که آن را از مسائل اصولی بخوانیم. تعریف مجتهد، اینکه جریان اصول عملیه در شبهات حکمیه وظیفه مجتهد است، اما جریان آن در شبهات موضوعیه خارج از وظیفه مجتهد، علوم مورد نیاز مجتهد، اجتهاد متجزی و مطلق و وظایف و اختیارات آنها، جایز بودن قضاوت مجتهد متجزی، حجیت فتوای غیر اعلم، شرط عدالت در اجتهاد از جمله مطالب مبحث اول این رساله است. مبحث دوم: بحث تقلید در دو مقام طرح شده است:
جملاتی از کاربرد کلمه رسائل
در آستانهٔ انقلاب، بازار کتاب گسترش یافت، اما در خود دورهٔ انقلاب، رسائل سیاسی و روزنامهها جای کتابها را گرفتند. آمارها نشان میدهند که تعداد رسائل سیاسی از ۳۱۲ عدد در اوایل دهه ۱۷۸۰ به بیش از ۳٬۰۰۰ عدد در سال ۱۷۸۹ رسیده بود. همزمان، تعداد مشترکان روزنامههای پاریسی نیز به شدت افزایش یافت که منجر به کاهش درآمد ناشران شهرستانی و سوئیسی شد. پس از ۱۷۸۹، ناشران پاریسی روزانه ۳۰۰٬۰۰۰ نسخه از روزنامههای انقلابی چاپ میکردند. روزنامهنگاری مبتنی بر مقاله سیاسی بیشترین محبوبیت را داشت و موفقترین روزنامهنگاران انقلابی نظیر مارا و بریسو به بازیگران سیاسی مهمی تبدیل شدند.
ابواسحاق صابی، ابراهیم بن هلال، یگانه ی زمان خویش در بلاغت و وحید عصر خود در نگارش است که در خدمت خلفاء و کارهای بزرگ و دیوان رسائل نود سال عمر بکرد.
در فنون سحر بسیاری رسائل گفتهاند چشم او بالغتر از کل رسایل آمده
وز صدق ز جمله رسائل بودی بسم الله آن رساله بسمل بودی
امام صادق(ع) را پرسیدند زچه رو خطبه ها و رسائل و اشعار، آدمی را زود ملول همی کند اما قرآن هر چه اعاده شود، ملولی نیاورد؟
بروزگار سزد منشی رسائل تو عمید ملک بود یا نظام ملک حسن
همه کس را به من وسیلت بود این رسائل نوشته آن اشعار
بسیار رسائل بروزگار دراز بقاضی امام سعدالدین بغدادی و خواجه امام عزالدین و امام ضیاءالدین و خواجه کامل الدولت و الدین نوشتم که مجلدات بود، اما این ساعت مدتی بودکه بنوشتن عزم نداشتم، و تقصیر میبود و میافتاد. و چنان قصد که در اوقات ماضی میبود بمن اکنون نمیبود، از بهر آنکه مدتی بود که دل این شیفته از زبان میشنود که زبان قایل بودی و دل مُستمع. در آن وقت قصد و عزم نوشتن بسیاری میافتاد؛ اکنون مدتیست که زبانم از دل میشنود دل قایل است و زبان مستمع. و این بیچاره را اوقات و حالات بوالعجب روی مینماید مدتها و وقتها میباشد.
ابراهیم بن محمّد بن عبدالرحمان دُسوقی با کُنیهٔ ابواسحاق و لقبِ برهانالدین (۱۴۳۰–۱۵۱۳) صوفی و فقیه شافعی شامی مصریتبار بود که بر صوفیهٔ روزگار خود شدید الانکار بود و ابن طولون او را «صوفی یکتا در دمشق» نامیده است. رسائل فی التصوف از آثار اوست.