رفیعی

معنی کلمه رفیعی در لغت نامه دهخدا

رفیعی. [ رَ ] ( اِخ ) یکی از گویندگان نامی ترک و از پیروان فرقه حروفیه و شاگرد نسیمی شاعر است که بسبب داشتن عقیده حروفیه وی را ( نسیمی را ) بسال 820 هَ. ق. در شهر حلب پوست کندند. رفیعی مؤلف کتاب بشارت نامه می باشد. ( از تاریخ ادبی ایران تألیف ادوارد براون ج 3 ص 507 و 399 ). رجوع به تاریخ شعر عثمانی ج 1 ص 338 و 336 شود.
رفیعی. [ رَ ] ( اِخ ) یا رفیعی کاشانی. میرحیدر معمایی از سادات طباطبایی کاشان و از ملازمان دربار اکبرشاه هند و در فن تاریخ و معما سرآمد اهل زمان خود بود و در نزد پادشاهان ایران و هند تقربی خاص داشت. به زیارت خانه خدا مشرف شد در سال 1007 هَ. ق. زنده بود و سرانجام در کاشان درگذشت. ابیات زیر ازوست :
ستم مکن به غلامی که بارها او را
فروختند به عیب گریزپاییها.من آن نیم که گویم ازین جنسها که هست
جنسی که هست از همه بهتر از آن من
جان برادری تو ز تو هر چه بهتر است
بد هر چه هست جان برادر از آن من
قرض پدر که از همه بیش است از آن تو
وجهش که هست از همه کمتر از آن من
آن چار باغ خرم مرهون از آن تو
آن یک دو باغ کهنه بی در از آن من
ملک نفیس خالصه شهر از آن تو
املاک هیچ نفع نیاسر از آن من
داهی که شیر داده به بابا از آن تو
واهی کزوست خون دل مادر از آن من
آن مادیان که داشته صد کره زآن تو
آن استران کودکش نر از آن من.
( از آتشکده آذر چ دکتر شهیدی صص 249 - 250 ). رجوع به تذکره نصرآبادی صص 477 - 475 و 517 - 514 و قاموس الاعلام ترکی ج 3 و طبقات اکبری چ کلکته ج 2 ص 495 و منتخب التواریخ چ کلکته ج 3 صص 232 - 233 و تذکره حسینی ص 133 و روز روشن ص 188 و هفت اقلیم صص 625 - 626 وخزانه عامره صص 232 - 233 و فرهنگ سخنوران و مآخذ مندرج در آن شود.

معنی کلمه رفیعی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رفیعی (ابهام زدایی). رفیعی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • سید میرمحمدباقر رفیعی، از بزرگان و علمای ایران در قرن سیزدهم هجری• سید میررفیع رفیعی، عالم و پزشک نامدار ایران در قرن سیزدهم هجری• سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، معروف به علامه رفیعی، از علمای شیعه در قرن چهاردهم قمری• علی رفیعی، از علمای معاصر شیعه
...

جملاتی از کاربرد کلمه رفیعی

علی‌رغم جایگاه رفیعی که از بالدوین در نظر گرفته شده، او ایمان خاصی نداشت. او در درجه اول هم در شخصیت و هم در تربیت یک شوالیه بود، و از نظر معاصران، متمایزترین صفات او شجاعت و شرافت بود.
آینه تاکسی فیلمی به کارگردانی عزیزاله رفیعی و نویسندگی اسماعیل پورسعید محصول سال ۱۳۳۹ است.
سید ابوالحسن رفیعی قزوینی نیمه شب سه شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۵۳ شمسی، برابر اول محرم ۱۳۹۵ قمری در سن ۸۵ سالگی در تهران درگذشت و در مسجد بالاسر آستان قدس فاطمه معصومه به خاک سپرده شد.
داستان رمان از لحظه ازدواج دختر بزرگ سرهنگ شیروانی، «سیما» با گماشته‌اش «عبدالله» که عبدو می‌خوانندش شروع می‌شود. ازدواجی که به طرد سیما از خانواده و آغاز زندگی مشترکش با عبدو رفیعی در جنوب آغاز و در ادامه پس از تولد «کیومرث» که حسون می‌خوانندش ماجراها و شخصیت‌های متعدد و جذاب وارد داستان می‌شود. رمان «این مرد از همان موقع بوی مرگ می‌داد» از قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ شروع می‌شود و تا سه دهه بعد از آن ادامه می‌یابد. این رمان توجه خواننده را به دنیاهای موازی می‌کشاند، دنیای قدیم و جدید شخصیت‌های داستان و دنیای واقعی و جادویی مردم ایران.
خالق خلق و نگارندهٔ ایوان رفیعی خالق صبح و برآرندهٔ خورشید منیری
ز بس رفیعی و محکم زبس منیعی و معظم به راستی‌ که خموشیست در ثنای تو اوفق
از مهم‌ترین شاگردان علامه رفیعی قزوینی می توان ، سید جلال‌الدین آشتیانی ، که پرچمدار فلسفه صدرایی و به تعبیری ملاصدرای ثانی بود ، را نام برد .
رفیعتر ز تو در روزگار نشناسم که هم برتبه رفیعی و هم بنام رفیع
در ۲۸ اردیبهشت و و در هفته سی ام مقابل نساجی در ورزشگاه شهید وطنی پرسپولیس که با تنها یک امتیاز بیشتر از سپاهان در صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار داشت، در هفته پایانی در ورزشگاه وطنی قائمشهر برابر نساجی قرار گرفت و خیلی زود و در همان دقایق اول توسط علی نعمتی به گل رسید. در ادامه با سه گل سعید صادقی و سروش رفیعی و میلاد سرلک با پیروزی چهارگله در خانه نساجی ششمین جام خود در هفت فصل اخیر را بردند.
امیر رفیعی برای انتخابات شورای شهر تهران در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ نام‌نویسی کرد اما صلاحیت وی از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها احراز نشد. همچنین وی طی صحبتی با سید محمد خاتمی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴ نیز ثبت‌نام کرد تا نامش در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد که صلاحیت وی این مرتبه نیز بدون اعلام هیچ دلیلی از سوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات و همچنین شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت.
فولاد که بعد از قهرمانی نخست خود در فصل ۸۴ سال بعد به دسته پایین‌تر سقوط کرد پس از این قهرمانی هم به دلیل جعلی بودن کارت معافیت سربازی بازیکنان مهم‌ترین بازیکنان خود یعنی بختیار رحمانی، آرش افشین، سروش رفیعی و شهاب کرمی که نقش پر رنگی در قهرمانی فولاد داشتند راهی خدمت سربازی در تیم‌های نظامی شدند. فولاد در این فصل در رده پنجم لیگ ایستاد.
در ۱۰ مرداد امیر رضا رفیعی سه ساله با پرسپولیس تمدید کرد. امیر رضا رفیعی که در آکادمی فوتبال پرسپولیس پرورش یافته‌است، امروز قرارداد سه ساله جدیدی را با باشگاه به امضا رساند. این بازیکن در فصل گذشته در فهرست امید قرار داشت و نظر کادر فنی را هم به خود جلب کرد.
با چنین قدر رفیعی که درین قصر وسیع بر دل تنگ حسود آمده آشوب گمار
امیررضا رفیعی دوباره به دلیل مصدومیت بیرانوند در مقابل گل‌گهر سیرجان در ورزشگاه شهید سلیمانی سیرجان و ملوان بندر انزلی در ورزشگاه آزادی تهران و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه تختی آبادان به میدان رفت و هر سه بار موفق به کلین شیت شد.