دویی

معنی کلمه دویی در لغت نامه دهخدا

دویی. [ دُ ] ( حامص ) اثنینیت.دوی. دو بودن. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به دوی شود.

معنی کلمه دویی در فرهنگ عمید

دوتا بودن، جدایی و دوگانگی: یعنی چو من و تویی نداریم / بِه گر ز رقم دویی نداریم (نظامی۳: ۵۰۵ ).

معنی کلمه دویی در فرهنگ فارسی

دوتابودن، جدایی ودوگانگی، ضدیگانگی
۱ - دوتا بودن دوگانگی . ۲ - دو جهتی اختلاف .

جملاتی از کاربرد کلمه دویی

گر چنین جوشاند آثار دویی ننگش ز دل دیدن آیینه خواهدکرد دلتنگش ز دل
بیدل ز دویی چاره محال است درین بزم پرداز تو هم آینه چندان که نقابست
حلول و اتحاد اینجا محال است که در وحدت دویی عین ضلال است
در ۲۵ تیر ۱۴۰۱، اعضای تیم فوتبال استقلال تهران در قالب یک اردوی آماده‌سازی ده روزه در خارج از کشور و در کشور ترکیه و شهر آنکارا سفر کردند. در طی همین اردوی آماده‌سازی که بازیکنان استقلال با بهترین امکانات تمرینات پیش‌فصل خود را می‌گذراندند، دو بازی تدارکاتی با دو تیم ترکیه‌ای نیز در نظر گرفته شد. پس از بازگشت کاروان استقلال از ترکیه، شاگردان ساپینتو در تهران به مصاف یک تیم لیگ دویی و یک تیم لیگ برتری رفتند.
وجودی بود از نقش دویی دور ز گفت و گوی مایی و تویی دور
اگرچه نقش دویی نیست در قلمرو حسن نظر به زلف و خط از روی یار، بی ادبی است
سپاهان در میانه فصل جام حذفی را آغاز کرد و در قالب مرحله یک شانزدهم نهایی، در یک بازی سخت و دشوار مقابل تیم لیگ دویی باشگاه فوتبال ستارگان اورکی اسلامشهر به پیروزی تک گله دست پیدا کرد اما در مرحله بعدی در ضربات پنالتی مغلوب آلومینیوم اراک شد.
در آن مقطع علی کفاشیان و مدیریت فدراسیون فوتبال در آستانۀ انتخابات ریاست، اقدام به واگذاری سهمیۀ تیم‌های لیگ دویی به هیئت‌های فوتبال استان‌ها و شهرستان‌های مختلف فوتبال کشور کرد که با انتقاد شدید رسانه‌ها همراه شد.
این باشگاه در سال ۱۳۹۴ با خرید امتیاز تیم لیگ دویی هامون سازه زاهدان تأسیس شد و پس از دو فصل حضور در لیگ دسته دوم، در سال ۱۳۹۶ توانست به لیگ آزادگان صعود کند.امتیاز این تیم در پایان لیگ ۹۷-۱۳۹۶ به تیم قشقایی واگذار شد و این تیم به جای تیم قشقایی به لیگ دسته دوم منتقل شد.
نیست یک سبزه بیگانه درین وحدتگاه گر ترا آینه از زنگ دویی پاک بود
نی به ‌هستی محو شد شور دویی نی در عدم هرکجا رفتیم بیدل خانه در بازار بود
در مذهب ما دویی حرامست حرام اینک من و تو دویی کدامست کدام
با توجه به عدم شرکت کارون اروند خرمشهر در لیگ ۱۴۰۰-۱۳۹۹ امتیاز لیگ دویی داماش گیلان هم از دست رفته و این تیم در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در هیچ لیگی حاضر نشد و از این تیم فقط پروانه ای به نام داماش گیلانیان بر جای ماند
در سال ۱۹۲۳با نوازنده و طراح رقص مود دویی ازدواج کرد. آنها دو فرزند داشتند، الکساندر و لوسی. و جفری را به فرزندی پذیرفتند. تنها نوه آنها اوون بارفیلد پسر الکساندر است. پس از مرگ همسرش در سال ۱۹۸۰، او آخرین سالهای زندگی خود را در یک هتل بازنشستگی در فارست رو در ساسکس شرقی گذراند.
خاندان میئورا ملازمان دیرینه خاندان میناموتو بود و یوشی‌زانه مردی وفادار به این خاندان بود و پس از شکست میناموتو نو یوشیتومو و مرگ در شورش هیجی، او زیارتگاهی برای دعا برای بدنش در کامیا، محل عمارت یوشیتومو در کاماکورا ساخت. او در تشکیل ارتش و لشکر کشی توسط یتیم یوشیتومو، میناموتو نو یوریتومو شرکت کرد و پسر ارشد خود، یوشیتادا را در نبرد ایشیباشیاما از دست داد، اما اغلب بلافاصله پس از لشکرکشی ارتش به یوریتومو کمک کرد و به گوکه‌نین ارتقا یافت. اگرچه سالهای پایانی زندگی سختی داشت، اما در ۸۹ سالگی عمر طولانی داشت. همسر او خواهر سانپی دویی بود و او با خاندان میئورا و همچنین خاندان دویی رابطه نزدیک داشت.
قبله و مذهب بسی است، یار یکی بیش نیست هر که دویی در میان دید یکی را دو دید
باشگاه فوتبال اترک با نام کامل باشگاه فرهنگی ورزشی اترک خراسان شمالی (بجنورد)، یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در سال ۱۳۹۸ با خرید امتیاز باشگاه فوتبال مقاومت تهران توسط اداره ورزش و جوانان استان خراسان شمالی تأسیس شد. این باشگاه پیش تر در سدد خرید امتیاز باشگاه فوتبال خونه به خونه بابل بود که با تغییر مالکیت خونه به خونه و تغییر نام آن به رایکا بابل و ماندن تیم در استان مازندران، به خرید امتیاز لیگ دویی روی آوردند. اترک در نهایت در سال ۱۴۰۲ منحل شد و امتیاز لیگ دو خود را به تیم ستارگان سرخ آسیا تهران فروخت.
نسبت هر دو با پدر چو یکیست این دویی دیدن از برای شکیست