دار دنیا

معنی کلمه دار دنیا در لغت نامه دهخدا

دار دنیا. [ رِ دُن ْ ] ( ترکیب اضافی ،اِ مرکب ) این جهان. گیتی. دنیا. رجوع به دار شود.
- از دار دنیا رفتن ؛ کنایه از مردن است.

معنی کلمه دار دنیا در فرهنگ فارسی

این جهان

جملاتی از کاربرد کلمه دار دنیا

چون برفت از دار دنیا بایزید دید در خوابش مگر آن شب مرید
هرکه او از دار دنیا پاک شد نور مطلق گشت اگرچه خاک شد
پدر و پدربزرگ او صیاد مروارید بودند. وقتی ۱۱ ساله بود رابطه او با امیر قطر شروع شد. فارغ‌التحصیل دانشگاه اقتصاد قطر است. به مدت ۵سال در تیم تنیس قطر بازی کرد واز سال ۲۰۰۸ رئیس اتحاد تنیس قطر است. هفتمین ثروتمند باشگاه دار دنیا و جزو ۲۴۰ ثروتمندترین افراد دنیاست.
آستانش هر که چون در بوسه جای خود نکرد حلقه وار از دار دنیا زود راه در گرفت
شریعت هر که بشناسد تمامی برد از دار دنیا نیکنامی
یاران را که چون شما را عروسان معنی در باطن روی نماید و اسرار کشف گردد هان و هان تا آن را به اغیار نگویید و شرح نکنید و این سخن ما را که می‌شنوید به هرکس مگویید که لاتُعْطُوا الْحِکْمَةَ لِغَیْرِ اَهْلِهَا فَتَظْلِمُوهَا وَلَا تَمْنَعُوْهَا عَنْ اَهْلِهَا فَتَظْلِمُوْهُمْ تو را اگر شاهدی یا معشوقه‌ای بدست آید و در خانه‌ی تو پنهان شود که مرا به کس منمای که من ازانِ توام هرگز روا باشد و سزد که او را در بازارها گردانی؟ و هرکس را گویی که بیا این (خوب) را ببین؟ آن معشوقه را هرگز این خوش آید برِ ایشان رود؟ و از تو خود خشم گیرد. حق‌تعالی این سخن‌ها را بر ایشان حرام کرده است چنانک اهل دوزخ به اهل بهشت افغان کنند که آخر کو کرم شما و مروّت شما ازان عطاها و بخشش‌ها که حق (تعالی) با شما کرده است از روی صدقه و بنده نوازی بر ما نیز اگر چیزی ریزید و ایثار کنید چه شود ؟ وَلِلاَرْضِ مِنْ کَأسِ الْکِرَامِ نَصِیْبٌ که ما درین آتش می‌سوزیم و می‌گدازیم ازان میوه‌ها یا از آن آب‌های زلال بهشت ذره‌ای بر جان ما ریزید چه شود؟ که وَ نَادَی اَصْحَابُ النَّارِ اَصْحَابَ الْجَنَّةِ اَنْ اَفِیْضُوْا عَلَیْنَا مِنَ الْمَاءِ اَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ قَالُوْا اِنَّ اللهَّ حَرَّمَهُمَا عَلَی الْکَافِرِیْنَ بهشتیان جواب دهند که « آن را خدای بر شما حرام کرده است تخم این نعمت در دار دنیا بود چون آنجا نکشتید و نورزیدیت و آن ایمان و صدق بود و عمل صالح اینجا چه برگیرید و اگر ما از روی کرم به شما ایثار کنیم چون خدا آن را بر شما حرام کرده است حلقتان را بسوزاند و به گلو فرو نرود و ار در کیسه نهید دریده شود و بیفتد. »
وای بسا کسا که اموال دنیا در ملک او نهادند و فردا دل خویش باز سپارد که داغی ازین دنیا بر وی ظاهر نبود. سرانجام مرد دین دار دنیا گذار اینست که در آخر سوره گفت: وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ و عاقبت کار دنیا دار دین گذار آنست که گفت: وَ وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْها غَبَرَةٌ تَرْهَقُها قَتَرَةٌ أُولئِکَ هُمُ الْکَفَرَةُ الْفَجَرَةُ.
تا کسی در دار دنیا هرچه کرد از خیر و شر در سرابستان عقبی بایدش کیفر کشید
اگر مردی تو اندر دار دنیا خبر یابی تو از اعیان عقبی
ز پر گفتست اندر دار دنیا نیرزد نزد عاشق یار دنیا
همچو تار سیم هر دم می خورم صد پیچ و تاب سیدا تا دار دنیا را تماشا کرده ام