داندولو

معنی کلمه داندولو در لغت نامه دهخدا

داندولو. [ دُ ل ُ ] ( اِخ ) نام خاندانی به ونیز ایتالیا.از این خاندان چهار تن به منصب دُژی رسیده اند و دُژ عنوان رئیس جمهوری قدیم ژن و ونیز بوده است. نام دژان مذکور بدینگونه است :
هانری اول ، وی به سال 1192 م. در 82 سالگی بریاست برگزیده شد و از هادیان شوالیه های چهارمین سفر صلیبیون به قسطنطنیه بود و به سال 1205 درگذشت.
جوانی داندولو، وی به سال 1280 برگزیده شد و در 1289 بمرد.
فرانچسکو داندولو، وی از 1328 تا 1339 این منصب داشت.
آندره داندولو در 1342 انتخاب شد و1345 رخت از جهان بربست.

معنی کلمه داندولو در دانشنامه آزاد فارسی

دانْدولو (Dandolo)
خاندان ونیزی که چهار دوج از آن برخاستند. سرشناس ترین آنان انریکو (ح ۱۱۲۰ـ۱۲۰۵م) بود که در ۱۱۹۳م به این مقام منصوب شد. او دامنۀ مستعمرات جمهوری ونیز را بسیار گسترش داد و جزو صلیبیونی بود که در ۱۲۰۳م قسطنطنیه را تصرف کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه داندولو

در ۱۲۰۲ که چهارمین جنگ صلیبی آغاز گشت گروهی از شوالیه‌ها در ونیز دچار بحران مالی شدند. داندولو پذیرفت که به ایشان یاری رساند به این شرط که به او در دستیابی بر زارا(زادار در کرواسی کنونی) یاری رسانند. زارا در آن روزگار مورد ادعای مجارستان هم بود. بدین سان توانست در برابر پرداخت بخشی از خرج جنگ‌های صلیبی بر این شهر دست یازد. در ۱۲۰۴ او قسطنطنیه را شهربندان کرد و سپس گشود. بدین سان مسیحیان کاتولیک بر پایتخت جهان مسیحی ارتودوکس چیره گشتند.
او از خاندانی بلندپایه در ونیز بود. دربارهٔ چگونگی نابیناییش آگاهی چندانی در دست نیست. برخی آن را کار بیزانسی‌ها در زمانی که داندولو در این کشور سفیر بود می‌دانند و گروهی آن را به علت ضربه‌ای بر سرش.
ایمره در روزگار پادشاهی پدرش - بلای سوم - تاج‌گذاری نمود، ولی با مرگ بلا برادر ایمره - آندراش دوم - دعوی پادشاهی نمود و میان دو برادر جنگ درگرفت. آندراش ایمره را وادار کرد تا کرواسی و دالماسی را به او واگذارد. از دیگر رویدادهای زمان پادشاهی او حملهٔ انریکو داندولو -دوجه جمهوری ونیز-در خلال جنگ صلیبی چهارم به مجارستان برای اشغال بخش زارا بود.