خبا

خبا

معنی کلمه خبا در فرهنگ عمید

= خرگاه

معنی کلمه خبا در دانشنامه عمومی

خبا (فرعون). خَبا یکی از فرعون های دودمان سوم مصر باستان بود که گمان می رود در سال های پایانی این دودمان فرمانروایی می کرد. خبا جانشین سخم خت بود و احتمال می رود پسر او نیز بود. گمان بر این است که خبا دوره ای کوتاه چهار ساله میان سال های ۲۶۴۰ تا ۲۶۳۷ پ. م. را فرمانروایی می کرده است.
نام خبا از فهرست پادشاهان تورین "پاک شده است". این شاید به معنای آن است که در هنگام این فرعون مشکلاتی بر سر تاج و تخت وجود داشته یا آنکه نویسندگان فهرست تورین نتوانسته اند نام خبا را از منابع در دسترسشان به خوبی تشخیص دهند. این احتمال نیز وجود دارد که خبا در واقع نام هوروسی واپسین فرعون دودمان سوم باشد و در اصل خبا و هونی یکی بوده باشند.
نام خبا، که بیشتر درون یک سرخ به تصویر کشیده می شود تا کارتوش، به شکل تصویری از خورشیدی در حال طلوع که خا صدا می دهد به همراه لک لکی که با خوانده می شود، به نمایش در آمده. برگردان نام او «روان بر پا می خیزد» معنا می دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه خبا

این منطقه که در میانه راه جیزه به ابو صیر قرار دارد، در بر گیرنده دو هرم ناتمام پادشاهی میان است. گمان می‌رود که سازنده سازهٔ شمالی فرعون ساناخت باشد و سازه جنوبی منتسب به خبا، فرعون دودمان سوم و جانشین سخم‌خت است. مدت کوتاه چهارسالهٔ فرمانروایی خبا می‌تواند دلیلی بر چرایی کوتاه ماندن هرم پله‌ای او باشد. امروزه این هرم نزدیک ۲۰ متر ارتفاع دارد و گمان می‌رود که اگر کامل می‌شد ارتفاعی برابر ۴۰ متر پیدا می‌کرد.