غسالخانه

معنی کلمه غسالخانه در لغت نامه دهخدا

غسالخانه. [ غ َس ْ سا ن َ / ن ِ ] ( اِ مرکب ) مرده شوی خانه. مرده شورخانه. جایی که در آن مردگان را شویند. ( ناظم الاطباء ). مَغسَل. مَغسِل. مُغتَسَل. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ).

معنی کلمه غسالخانه در فرهنگ معین

( ~ . نِ ) [ ع - فا. ] (اِمر. ) مرده - شوی خانه .

معنی کلمه غسالخانه در فرهنگ عمید

مرده شوی خانه.

معنی کلمه غسالخانه در فرهنگ فارسی

( اسم ) آنجا که مرده را غسل دهند مرده شوی خانه .

معنی کلمه غسالخانه در دانشنامه آزاد فارسی

غسّال خانه
(یا: مرده شوی خانه؛ در تداول: مرده شورخونه) مکانی در محوطۀ گورستان ها که مردگان را پیش از خاکسپاری در آن شویند. معماری داخلی غسال خانه ها ساده است و معمولاً از حوضِ آبی در میان و دو یا سه قطعه سنگ یا تخته ای به طول تقریبی آدمی، نهاده بر سکویی تشکیل می شود که مرده را بر آن می خوابانند و می شویند. در سرتاسرِ دیوارهای غسال خانه های قدیمی، غرفه هایی تعبیه شده بود که در آن ها مرده هایی موسوم به «مردۀ امانتی» را نگهداری می کردند. این مرده های کفن پیچ شده و نهاده در تابوتی تخته ای، مرده هایی بودند که به وصیت خودشان، می بایست در گورستانی دیگر، در قم یا کربلا یا مشهد، به خاک سپرده شوند. هر غسال خانه چند مرده شو دارد. غسال خانه ها زیر نظر مدیریتِ گورستان عمل می کنند.

معنی کلمه غسالخانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] غَسالخانه، محل غسل دادن میّت است.
از آن به مناسبت در باب زکات و وقف سخن گفته اند.
← در وقف
۱. ↑ مجمع المسائل، ج۲، ص۳۷۲-۳۷۳.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۵، ص۵۴۶، برگرفته از مقاله «غسالخانه».
...

معنی کلمه غسالخانه در ویکی واژه

مرده - شوی خانه.

جملاتی از کاربرد کلمه غسالخانه

«متأسفانه با تهدیدات بسیار وسیع وزارت اطلاعات و سپاه، و نیز دستگیری برادر این شهید سبز، تعهدی مبنی بر عدم اطلاع‌رسانی خانواده وی به رسانه‌ها می‌گیرند و در شرایط فوق امنیتی و با بستن و تعطیلی چند ساعته غسالخانه بهشت زهرا، و با حضور مأموران بسیار زیاد اطلاعاتی و لباس‌شخصی، خانواده این شهید حتی بدون باز کردن کفن و دیدن عزیز از دست رفته‌شان، این عزیز، توسط خود مأمورین، در قطعه ۳۰۱ به خاک سپرده می‌شود. لازم است ذکر شود که به خانواده این شهید گفته شده اگر صحبتی از این شهید به میان آورده شود، جنازه برادر وی نیز به همین منوال تحویل خانواده‌اش خواهد شد.»
روستا دارای یک باب حمام نیمه متروکه متعلق به اواسط دوران قاجار و حدود ۱۵۰ سال پیش می‌باشد. حمام روستای امیرنان در مرکز بافت تاریخی و در شمال آن احداث شده‌است. در ورودی حمام در سمت شمال غرب آن قرار داشته‌است. در بیست، سی سال اخیر در جدیدی در سمت شمال شرق آن باز کرده است و گرمخانه حمام را تبدیل به غسالخانه کرده‌اند.