تابوتی

معنی کلمه تابوتی در لغت نامه دهخدا

تابوتی. ( ص نسبی ) منسوب است به تابوت معروف. ( سمعانی ).

معنی کلمه تابوتی در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به تابوت .

جملاتی از کاربرد کلمه تابوتی

گفت تابوتی کنید از بهر من دخمهٔ سازید پیش شهر من
«پس از مرگ تیمور، جسد او را با مشک و گلاب مومیایی کردند، در کتانی پیچیده، در تابوتی از آبنوس گذاشتند و به سمرقند فرستادند و او را در آن‌جا دفن کردند». تیمور در مقبره‌ای در سمرقند در سال ۱۴۰۵ میلادی دفن شد که خودش قبلاً دستور داده بود به‌صورت بنایی مجلل بسازند و مادر او بی‌بی خانم نیز در آن دفن شده بود. پس از تیمور عدهٔ دیگری از خاندان تیموری نیز در آن محل به خاک سپرده شدند. آرامگاه او، گور امیر، همچنان در سمرقند پابرجاست و در سال‌های اخیر به‌شدت مرمت شده است.
سرش صد جا ز زخم سنگ خسته تنش چون کهنه تابوتی شکسته
قضا را دید تابوتی که در راه گروهی خلق می‌بردند ناگاه
در مراسمهای عزاداری به شیوه ی سنتی مراسم تعزیه خوانی که هر ساله به مناسبت ایام محرم در روستا برگزار می‌گردد می‌توان اشاره نمود. همچنین مراسم نخل گردانی که حمل تابوتی عظیم به جهت اعلام سوگواری می باشد که قربانی کردن گوسفند، دود کردن اسفند، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و... از آیین‌های جانبی این مراسم بزرگ و سنتی است.
در چنین جسم چو تابوتی میان خون و خاک این شهید روح را هر لحظه خوشتر داشتی
در ۱۶۷۴ تابوتی چوبی در برج لندن پیدا شد که حاوی استخوان‌های دو کودک بود. با فرض اینکه این استخوان‌ها باید متعلق به ادوارد پنجم و برادر کوچکترش ریچارد باشد، باقی‌ماندهٔ اجساد را با نام آن دو در کلیسای وست‌مینستر لندن به خاک سپردند.
قتل دلخراش امت تیل به نمادی برای جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا تبدیل شد. تیم تایسون (تاریخ‌نگار) نوشته قدرت مِیمی مادر امت بود که توانست عزاداری خصوصی‌اش را موضوعی عمومی تبدیل کند. واکنش احساسی انظار در برابر چنین سوگواری بر سر تابوتی سرباز به جنبش سیاهپوستان در سرتاسر آمریکا تبدیل شد. صد روز بعد از قتل امت تیل، در ۱ دسامبر ۱۹۵۵ رزا پارکس از دادن صندلی خود در اتوبوس به یک مرد سفیدپوست در آلاباما خودداری کرد.
اسکندر که بمرد، در تابوتی از طلایش نهادند و به اسکندریه اش بردند. و گروهی از حکیمان بر وی زاری کردند.
خصم تو شاها همی بیهوده جوید تخت و تاج کش به جای تخت تابوتی همی باید خرید
در ابتدای ورود به منطقه‌ای که قبرهای دوره اسلامی در آن وجود دارد تابلوی سبز رنگی را مشاهده می‌کنیم که در آن چنین نوشته شده‌است: زیباترین آثار به جامانده از دوره اسلامی سیراف سنگ قبرهای تابوتی شکل است که با خط کوفی به‌طور برجسته حک شده و گاهی کلمات با آیاتی از قرآن مجید و نام صاحب قبر را دربردارد.
بعد از آن تابوتی آمد پیش راه مجمعی درگرد آن با درد و آه
به تابوتی از چوب تاکم کنید به راه خرابات خاکم کنید
ز بالاش تابوتی آویخته هم از زر و از گوهر انگیخته