شاتل

معنی کلمه شاتل در لغت نامه دهخدا

شاتل. [ ت ِ ] ( اِ ) دارویی است مانند کماة خشک و آن را به شیرازی روشنک خوانند و معرب آن شاطل است. ( برهان قاطع ). رجوع به شاطل شود. به فارسی روشنک نامند دوائی است هندی شبیه به فطر خشک و بقدر باقلایی و بزرگتر و کوچکتر و با تلخی و پوست او بسیار چین دار ما بین سیاهی و سرخی و املس در آخر دویم گرم وخشک و مسهل قوی اخلاط غلیظه مفاصل و اعصاب و جهة فالج و رعشه و لقوه و صرع و امراض بارده دماغ نافع و مورث دردسر و مصلحش فواکه بارده و قدر شربتش تا نیم مثقال است با مثل او نبات. ( تحفه حکیم مؤمن ). دوای هندی بود مانند کمأه خشک و گویند عروقی است خشن پرگره مانند بسفایج و بقدر باقلایی بود. مؤلف گوید قول اول اصح است که آن مانند کمأه خشک بود و از هندوستان نیز آورند و به شیرازی آن را روشنک خوانند. تمیمی گوید طبیعت وی گرم و خشک است در آخر درجه سیوم. مسهل کیموسات غلیظ بود و فالج و لقوه و داءالصرع و ارتعاش و سنگ مفاصل و علتهای دماغ را که از رطوبت غلیظ باشد نافع باشد و گویند مسهل کیموسات محرقه بود و شربتی از وی نیم درم بود با وزن آن نبات که به آب گرم بیاشامند. ( اختیارات بدیعی ). به فارسی روشنک نامند. ماهیت آن : دوایی است هندی شبیه به فطر خشک و بقدر باقلایی بزرگتر و کوچکتر از آن نیز و با تلخی و پوست آن بسیار چین دار مابین سیاهی و سرخی و املس و آنچه بعضی گفته اند که عروقی است خشن و پر گره مانند باقلا اصلی ندارد و گویند که از ترکستان نیز آورند و صاحب اختیارات بدیعی نوشته که در قریه جره که از جمع شیراز است نیز می باشد. طبیعت آن گرم و خشک در سوم. افعال وخواص آن : مسهل قوی اخلاط غلیظه متشبث در مفاصل و اعصاب و کیموسات محرقه و جهت فالج و لقوه و رعشه و صرع و امراض بارده دماغی حادث از رطوبات غلیظه نافع و از جمله اجزای معجون نجاح است و مقدار شربت آن نیم مثقال با هم وزن آن نبات که با آب گرم بیاشامند، مورث درد سر، مصلح آن فواکه بارده است. ( مخزن الادویه ).
شاتل. [ ت ِ ] ( اِخ ) ژان. ( تولد در حدود سال 1575، وفات درسال 1594 م. )، مرد متعصبی که در صدد قتل هانری چهارم اندکی پس از ورود او به شهر پاریس برآمد. دست و پای او را به چهار اسب بسته بطرز فجیعی وی را کشتند.

معنی کلمه شاتل در فرهنگ عمید

فضاپیمایی بال دار برای بردن فضانوردان به ایستگاه های فضایی و بازگرداندن آن ها که می تواند روی زمین بنشیند.
* شاتلِ فضایی: = شاتل٢
دانه ای به اندازۀ باقلا، به رنگ سرخ یا سیاه که مصرف دارویی داشته و در هند می روید، روشنک.

معنی کلمه شاتل در فرهنگ فارسی

ساطل، دانهای است به اندازه باقلاوبرنگ سرخ یاسیاه
مرد متعصبی که در صدد قتل هانری چهارم اندکی پس از ورود او به شهر پاریس بر آمد.

جملاتی از کاربرد کلمه شاتل

برای این معماری مثال‌های زیادی مانند چند دستور چند داده یا یک دستور چند داده، که تکنیک‌های معمول در رایانش موازی هستند، وجود ندارد. به طور خاص، آن‌ها پیمایش و منابع محاسباتی بهتری را نسبت به ام‌آی‌اس‌دی می‌پذیرند. هرچند، یک مثال برجسته از رایانش ام‌آی‌اس‌دی کامپیوتر‌های کنترل پرواز شاتل فضایی می‌باشند.
نمونه‌های بافت از بقایای شاتل فضایی اس‌تی‌اس - ۱۰۷ کلمبیا شواهدی از برون‌جوش را آشکار کرد. با توجه به سطح آسیب بافت، خدمه نتوانستند حتی با فشار دوباره به هوش بیایند.
این اولین بار از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱ است که آمریکا توانسته فضانوردان را از خاک خود به فضا اعزام کند و به همین دلیل این پرتاب توجه زیادی جلب کرد. همچنین اولین بار است که ناسا از یک شرکت خصوصی برای انتقال فضانوردان به مدار استفاده می‌کند.
رکس والهایم، متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۶۲ / ۱۸ مهر ۱۳۴۱ آخرین عضو گروه چهار نفره خدمه آخرین پرواز شاتل فضایی آتلانتیس است. او در سال ۱۳۷۵ وارد ناسا شد و تاکنون تجربه دو پرواز فضایی را در کارنامه خود دارد. او در دو مأموریت فضایی اس‌تی‌اس-۱۱۰ و اس‌تی‌اس-۱۲۲ با شاتل‌های فضایی به مدار زمین سفر کرده و در مجموع مدت ۲۳ روز و ۱۴ ساعت و ۴ دقیقه را در فضا سپری نموده‌است.
اس‌تی‌اس-۳ سومین مأموریت شاتل فضایی متعلق به ناسا بود که توسط شاتل کلمبیا انجام شد. این اولین پرتاب شاتل بود که در آن تانک خارجی شاتل در آن رنگ آمیزی نشده بود و نیز تنها مأموریتی بود که در بندر فضایی ساندز وایت (سفید دانه) در نزدیکی لاس کراسز، نیومکزیکو به زمین نشست.
خدمه پرواز اس‌تی‌اس-۵۱-ال نشان بالا را برای مأموریت خود در شاتل چلنجر طراحی کردند. نشانی برای پرواز از فلوریدا به سمت فضا برای انجام چندین مأموریت. در میان وظایف پنج فضانورد و دو متخصص بارگذاری (که با هفت ستاره پرچم آمریکا در نشان آورده شده‌است) عکاسی و مشاهده دنباله‌دار هالی نیز وجود داشت که در نشان نیز دنباله‌دار هالی وجود دارد. نام‌خانوادگی فضانوردان در دایره اطراف و متخصصین بارگذاری در زیر نشان آورده شده‌است. نام اولین معلم در فضا (مک‌اولیف) پس از یک نشان سمبلیک سیب آمده‌است.
در واکنش به حادثه آپولو ۱، که باعث مرگ ۳ فضانورد در سال ۱۹۶۷ شد، کنگره آمریکا ناسا را ملزم به شکل‌دادن یک هیئت مشاوره ایمنی هوافضا کرد تا به مدیریت ناسا در مشکلات ایمنی و خطرات برنامه‌های هوافضای ناسا هشدار دهند. پس از فاجعه شاتل کلمبیا، کنگره این هیئت را ملزم به ارائه گزارشی سالانه به مدیریت ناسا و کنگره کرد. تا سال ۱۹۷۱، ناسا هیئت مشاوره برنامه فضایی و هیئت مشاوره تحقیق و فناوری را هم برای مشاوره به مدیریت ناسا راه‌اندازی کرده است. در سال ۱۹۷۷، این دو هیئت جانبی ادغام شده و هیئت مشاوره ناسا را به وجود آوردند.