جاپلق

جاپلق

معنی کلمه جاپلق در لغت نامه دهخدا

جاپلق. [ ] ( اِخ ) مؤلف مرآت البلدان نویسد: یکی از دهات بلوک فشاویه تهران خالصه دیوان است دویست و چهل و پنج هجری هنگامی که فتح علی شاه بفارس میرفت از قریه جاپلق عبور کرد. ( مرآت البلدان ج 4 ص 20 ).
جاپلق. [ پ ِ ل َ ] ( اِخ ) در لهجه اهالی این ناحیه تلفظ آن چنین است و مؤلف مرآت البلدان ازمعجم البلدان آرد که جاپلق ناحیه ای است از نواحی اصفهان و شهرت آن بخاطر جنگ بزرگیست که مابین قحطبةبن شیب و داودبن عمربن هبیره در ابتداء ظهور عباسیان بدانجا روی داد لیکن ضبط یاقوت درباره آن ناحیه جابلق [ ب َ ] است و ظاهراً تصحیفی است که در کلمه جاپلق روی داده است ، حمداﷲ مستوفی جابلق را از نواحی لر بزرگ داند... و نیز در مرآت البلدان آمده : خاک بروجرد اولا منقسم بسه بلوک میشود و یکی از آن سه بلوک جاپلق است و جاپلق را نیز چهار بلوک میباشد: بلوک حمزه لو،بلوک بیات ، بلوک ایقرلو، بلوک پشته. جاپلق از حیث هوا ییلاق و جمعیت آن تقریباً هفده هزار نفر است و مسافت آن تا شهر بروجرد دوازده فرسخ میباشد که تمام راه از خاک سیلاخور و بختیاری عبور میکند. زبان سکنه ترکی است اما بسیار از فصاحت و صحت دور و بعینه مثل عربی اعراب بادیه شوشتر و آن نواحی میباشد. ارامنه در جاپلق بسیارند. و در بعضی دهات رعایای مسلمان و ارمنی درهم میباشند. زراعت جاپلق اکثر دیم است. محصول آن جو و گندم و نخود است. در جاپلق خربوزه بسیار خوب عمل می آید. رجوع به مرآت البلدان ج 4 ص 13 و 14 شود.
جاپلق. [ پ َ ل َ ] ( اِخ ) معرب گاپَلَه است.

معنی کلمه جاپلق در فرهنگ فارسی

منطقه ای جزو شهرستان الیگودرز ( استان ششم ) و فاصله آن تا شهر بروجرد ۱۲ فرسخ میباشد .

معنی کلمه جاپلق در دانشنامه عمومی

جاپلق (قرقیزستان). جاپلق ( به لاتین: Japalak ) یک منطقهٔ مسکونی در قرقیزستان است که در اوش واقع شده است. جاپلق ۳٬۶۷۷ نفر جمعیت دارد و ۱٬۰۴۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه جاپلق

اقبلاغ محمدولی یکی از قدیمی ترین روستا های ازنا است و به گفته برخی از قدیمی ها این روستا در زمان سلجوقیان بنا شده و از توابع بخش جاپلق شهرستان ازنا در استان لرستان ایران است.
این روستا در دهستان جاپلق غربی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۱ نفر (۲۲۰۰۰ خانوار) بوده‌است.
آقایی روستایی از توابع بخش جاپلق شهرستان ازنا در استان لرستان ایران است.
این روستا در دهستان جاپلق شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱ زمستان، جمعیت آن ۶۲ نفر (۱۷ خانوار) بوده ‌است که نسبت به سال های گذشته آمار جمعیت ۶۹- کاهش یافته.
اشورآباد روستایی از توابع بخش جاپلق شهرستان ازنا در استان لرستان ایران است.
این روستا در دهستان جاپلق شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱ زمستان، جمعیت آن ۶۲ نفر (۱۷ خانوار) بوده‌است که نسبت به سال‌های گذشته آمار جمعیت ۶۹- کاهش یافته.
این روستا در دهستان جاپلق شرقی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۸ نفر (۸۱ خانوار) بوده‌است.
اَزنا یکی از شهرهای استان لرستان واقع در خاور این استان است. در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۴۷٬۴۸۹ نفر و هفتمین شهر لرستان از نظر جمعیت است.شهرداری ازنا در سال ۱۳۳۰ تأسیس و در سال ۱۳۴۰ ازنا به عنوان مرکز بخش جاپلق در حوزه شهرستان الیگودرز ارتقاء پیدا نمود. در سال ۱۳۷۳ با تأسیس فرمانداری توسط علی محمد بشارتی وزیر کشور، این بخش از الیگودرز جدا و به شهرستان تبدیل شده و شهر ازنا مرکز آن شد.
آقبلاغ روستایی از توابع بخش جاپلق شهرستان ازنا در استان لرستان ایران است ، این روستا یکی از قدیمی ترین روستا های شهرستان ازنا بوده است .