حلیف

معنی کلمه حلیف در لغت نامه دهخدا

حلیف. [ ح َ ] ( ع ص ، اِ ) هم سوگند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). هم قسم. || هم عهد. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از مهذب الاسماء ). آنکه با تو عهد کرده باشد. هم پیمان. حِلف. ج ، حلفاء. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
- حلیف الفراش ؛ آنکه بر اثر بیماری در بستر افتاده باشد : بعلتی صعب ممتحن گشت و حلیف الفراش شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). از هول حادثه بیست روز حلیف الفراش شدم. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
|| در شعر ساعدةبن حویه ؛ سنان تیز یا اسب بانشاط. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ). || مرد فصیح. ( دهار ). مرد تیززبان. ( از مهذب الاسماء ).
- حلیف اللسان ؛ تیززبان و فصیح. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ).

معنی کلمه حلیف در فرهنگ معین

(حَ ) [ ع . ] (ص . ) ۱ - هم عهد، هم سوگند. ۲ - یار، دستیار.

معنی کلمه حلیف در فرهنگ عمید

هم عهد، هم پیمان، هم سوگند.

معنی کلمه حلیف در فرهنگ فارسی

محالف، همعهد، هم پیمان، هم سوگند، حلفائ جمع
(صفت ) ۱ - هم عهد هم سوگند . ۲ - یار دستیار . جمع : حلفائ .

معنی کلمه حلیف در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حلیف، به هم پیمان وهم سوگند گفته می شود.
حَلیف به معنای هم سوگند، هم پیمان می باشد.
جایگاه حلیف در جاهلیت
از پیمانهای رایج دوران جاهلی بین فردی با فردی دیگر یا بین دو گروه، پیمانی با این مفاد بود که خون دو طرف یکی، و جنگ و صلح با هر طرف جنگ و صلح با طرف دیگر باشد و دو طرف از یکدیگر ارث ببرند و در پرداخت دیه، عاقله یکدیگر باشند. بر اساس این پیمان، هریک از دو حلیف، یک ششم مال دیگری را به ارث می‏برد و در جنایات، عاقله او می‏ شد
جایگاه حلیف در اسلام
در آغاز اسلام، مبنای میراث همین پیمان بود؛ لیکن بعدها نسخ گردید و مسلمانی و هجرت مبنای میراث قرار گرفت. سپس آن نیز نسخ گردید و میراث بر پایه قرابت و خویشاوندی مقرر شد. البته در اسلام، تنها در یک صورت ارث بر اساس پیمان یادشده ثابت است و آن جایی است که هیچ یک از دو طرف، وارثی- اعم از نسبی و غیر نسبی- نداشته باشند

معنی کلمه حلیف در ویکی واژه

هم عهد، هم سوگند.
یار، دستیار. حلیف ممکن است از دو بخش حَ - لیف شکل گرفته باشد، و مفهوم باستانی آن با یار، هم‌عهد متفاوت است.

جملاتی از کاربرد کلمه حلیف

رفیع النداء حلیف الندی رحیب الفناء مهیب السطی
الخلد حلیف من یوالیک و النار الیف من یعادیک
نشسته من بشب تیره در برنج و عذاب حلیف فکروسهاد و الیف درد و حزن
بالدوین به دلیل بازی در نقش دونالد ترامپ در مجموعه بلند مدت پخش زنده شنبه شب، هم در بخش دوم مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ و هم پس از مراسم تحلیف، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۷ برای این نقش سومین جایزهٔ امی خود را دریافت کرد. او بار دیگر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ نامزد دریافت این جایزه شد.
استیوو پاندوروفسکی (مقدونی: Стево Пендаровски؛ زادهٔ ۳ آوریل ۱۹۶۳) سیاستمدار اهل مقدونیه شمالی است. وی در ۱۲ مه ۲۰۱۹ در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به عنوان پنجمین رئیس‌جمهور مقدونیه شمالی سوگند یاد کرد.
ابراهیم عزیزی در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و توانست در دور دوم انتخابات وارد مجلس بشود. مراسم تحلیف او روز ۶ مهر ۱۳۹۹ برگزار شد. عزیزی در ۲۳ آذر ۱۴۰۱ از نمایندگی مجلس شورای اسلامی استعفا کرد تا به گفتۀ خودش در دولت سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان معاون امور مجلس وی مشغول کار شود. اگرچه نامۀ استعفای عزیزی در همان روز توسط نایب رئیس مجلس اعلام وصول شد، اما در ۵ دی ۱۴۰۱ احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس از منصرف شدن عزیزی از استعفا و خروج این موضوع از دستور کار مجلس خبر داد.
قوله: أَ یَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ أ یظنّ الکافر ان لن نجمع عظامه عند البعث بعد ما صار رمیما. أ یظنّ ان لا نقدر علی ذلک. نزلت فی عدی بن ربیعة حلیف بنی زهرة ختن الاخنس بن شریق الثّقفی. و کان رسول اللَّه (ص) یقول: «اللّهم اکفنی جاریّ السّوء»
نوشتن بیشتر سخنرانی تحلیف ترامپ به میلر، و استیو بنن، نسبت داده شده‌است.
تقی مصباح در انتخابات میاندوره‌ای خبرگان در اسفند ۱۳۹۸ از حوزه استان خراسان رضوی نامزد شد و توانست به عنوان نماینده منتخب این استان به مجلس خبرگان راه یابد اما قبل از مراسم تحلیف و پیوستن رسمی به این مجلس درگذشت.
او در انتخابات ۱۳۸۸ در ستاد میرحسین موسوی فعال بوده و به او رأی داد. همچنین، وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ به عنوان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی حسن روحانی شروع به فعالیت کرد. روحانی، رئیس‌جمهوری ایران چندی پس از تحلیف طی حکمی وی را به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، سرپرست موقت سازمان فضایی ایران، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، معاونت امور بین‌الملل ریاست جمهوری و دبیرخانه جنبش عدم تعهد منصوب کرد. همچنین در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲، حسن روحانی طی حکمی اکبر ترکان را به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب کرد.
از آن گروه ستمگر که در اداره عدل حلیف باطل و با او بمائده اخلاف
خصومت افتاد میان وی و میان خاطب بن ابی بلتعه حلیف انصار، در آب دادن زمین. پیش رسول خدا (ص) شدند. و رسول حکم زبیر را کرد،که زمین وی بالای زمین خاطب بود، گفت: «یا زبیر اسق ثمّ ارسل الماء الی جارک».
در اواخر ژانویه ۲۰۲۱، پیو گزارش داد که با نزدیک شدن به مراسم تحلیف بایدن، نظرسنجی‌ها نشان داد که نظر بین‌المللی ایالات متحده در اروپا به‌طور قابل توجهی بهبود یافته‌است و به۷۲ تا۸۴ درصد خوش‌بینی در مورد روابط ایالات متحده در بریتانیا، فرانسه وآلمان افزایش یافته‌است.
گشته بعطر منشم با یکدیگر حلیف داده بعقد معصم بر یکدیگر یمین
دلار آمریکا که در زمان تحلیف رئیسی در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان بود، تا دی ۱۴۰۱ به رقم بی‌سابقه ۴۵ هزار تومان رسید و در پی آن علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی ایران استعفا داد. رئیسی محمدرضا فرزین را به جای او منصوب کرد که وعده داد نرخ دلار را به مبلغ ۲۸ هزار تومان تثبیت کند. در ۷ اسفند آن سال دلار به نرخ بی‌سابقه ۶۰ هزار تومان هم رسید و پس از مدتی به ۵۰ هزار تومان بازگشت.
و هم ابوعثمان گوید که با ابوحفص به خانه ابوبکر حلیفه بودم و جمعی اصحاب آنجا بودند، از درویشی یاد می‌کردند. گفتم: کاشکی حاضر بودی.
در ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه تمام بهار آزادی از مرز ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشت. اما در دی ۱۳۹۹ و با نزدیک شدن مراسم تحلیف جو بایدن و امید به بازگشتن آمریکا به برجام، قیمت دلار به زیر ۲۳ هزار تومان رسید در بهمن ۱۳۹۹، نرخ دلار به ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.
حلیف زهد و، نه هر حد معروفی الیف عشق و، نه هر عشق، عشق صنعانی
در ژوئن ۲۰۱۳ و در سالگرد تحلیف محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر بعد از انقلاب ۲۰۱۲، موج جدیدی از اعتراضات در مصر علیه دولت وی شکل گرفت. با اوج‌گیری اعتراضات محمد البرادعی رهبری مخالفان دولت مرسی را بر عهده گرفت. مخالفان خواهان کناره‌گیری مرسی و برگزاری انتخابات زودهنگام بودند. نهایتاً به دنبال نطق عبدالفتاح السیسی، مرسی از ریاست جمهوری عزل شده و عدلی منصور به عنوان رئیس‌جمهور موقت سوگند یاد کرد.