رئیسه

معنی کلمه رئیسه در لغت نامه دهخدا

( رئیسة ) رئیسة. [رَ س َ ] ( ع ص ، اِ ) مؤنث رئیس. رجوع به رئیس شود.
- اعضاء رئیسه ؛ اندامهای مهم تن. دل و دماغ و جگر و خایه را گویند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).
- هیأت رئیسه ؛ اعضای برجسته وعالی رتبه یک مؤسسه یا شرکت یا انجمنی ، مانند هیأت رئیسه مجلس.

معنی کلمه رئیسه در فرهنگ عمید

= رئیس

معنی کلمه رئیسه در فرهنگ فارسی

( صفت ) مونث رئیس رئیسه دیر . یا رئیسه اعضای بدن اعضای مهم بدن انسان و حیوان .

جملاتی از کاربرد کلمه رئیسه

گر مادر من رئیسهٔ کُرد مادر صفتانه پیش من مرد
او از آغاز انقلاب روسیه در آن فعالیت می‌کرد و در سال ۱۹۲۲ به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست انتخاب شد و در سال ۱۹۳۸ تجارت خارجی شوروی را در دست داشت و در سال ۱۹۶۴ به سمت صدر هیئت رئیسه اتحاد جماهیر شوروی انتخاب گردید. آناستاس میکویان در ۲۱ اکتبر ۱۹۷۸ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
۱۸) عضو هیئت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی؛
او یکی از اعضای هیئت‌رئیسهٔ مؤسسهٔ نامال است که عمران‌خان آن را بنیان نهاد. در ژانویه ۲۰۲۰، او مرکز فناوری کشاورزی نثار عزیز را در نامال دایر کرد. این مرکز که به‌نام مادرش نام‌گذاری شده بود به توسعهٔ پایدار اقتصاد کشاورزی از طریق فناوری با استفاده از ترویج روش‌های کشاورزی کم‌هزینه و ارائهٔ آموزش کشاورزی به کشاورزان پاکستانی کمک نمود.
در آستانه انتخابات مجلس این ادعا علیه علیرضا منادی، عضو پیشین هیئت رئیسه مجلس و نماینده رئیس دانشگاه آزاد در استان آذربایجان شرقی مطرح شد که او حقوق ماهانه‌ای حدود ۱۵۰ میلیون تومان دریافت کرده‌است. منادی گفت «همه دریافتی خود از دانشگاه آزاد را به دانشجویان نیازمند هدیه کرده‌است» و ادعاهای مطرح شده علیه او «جعلی و برای ضربه زدن به کارزار انتخاباتی‌اش» بوده‌است. اما در تیر ماه سال ۹۵، انتشار فیش‌های حقوقی رئیس و معاون مالی دانشگاه آزاد واحد تربت جام و سپس برکناری آن‌ها، شواهدی از پرداخت‌های نا عادلانه در این دانشگاه آشکار ساخت.
و اما گفتار کالبد مردم که او عالم کهین است مر کلیمه شهاده را چنانست که مردم بجملگی یکیست چون یک شهاده لا اله الا الله و این تن مردم بدو گونه است پیش است و پس و پس چون نفی و پیش چون اثباتست و نیز بمردم اندر سه نفس است چون نامی و حسی و ناطقی برابر سه حرف کاندر شهادتست و تن مردم اندر چهارکشش است چون صفرا و سودا خون بلغم برابر چهار پاره کلیمه که اندر شهادتست و بر تن مردم هفت اعضای رئیسه است چون مغز و دل و جگر و شش و سپرز و زهره و گرده برابر هفت فصل شهاده و اندر تن مردم دوازده مجریست چون دو گوش و دو چشم و دو بینی و یک دهن و دو فرج و دو پستان و یک ناف برابر دوازده حرف که اندر شهادتست.
ازین گفتار من گر رخ نتابی ز اعضای رئیسه بازیابی
ان‌ئی‌سی بیش از ۷۰۰ صفحه و ۱۳۰ مقاله در موضوعات مختلف دارد و توسط بیش از ۱۹ زیرکارگروه تخصصی به نام هیئت‌رئیسه‌های نوشتن آیین‌نامه بازنگری می‌شود.
۱۹) عضو هیئت رئیسه فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی؛
۲۰) عضو هیئت رئیسه فراکسیون مناطق مرزی مجلس شورای اسلامی؛
عضو هیئت رئیسه کمیسیون زنان، جوانان و خانواده
علی اعطا معمار و روزنامه‌نگار، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش، در دوره پنجم بوده است. او‌ در کمیسیون معماری و شهرسازی و همچنین کمیسیون نظارت و حقوقی عضویت داشته است. او دانش‌آموخته دکتری تخصصی معماری است و به مدت ۴ سال به عنوان نماینده شورای شهر تهران، در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری عضویت داشته است. علی اعطا فرزند محمد اعطا از شهدای جنگ تحمیلی در اهواز است.[نیازمند منبع]
و بیان این قول آنست که مردم یک شخص است همچنانکه الله یک سخن است و مردم را دو معنی است یکی جسد و دیگر روح و کلیمه الله به دو پاره است چنین که الله و ترکیب مردم از چهار طبع است صفرا و سودا و خون و بلغم همچنین کلیمه الله را ترکیب از چهار حرفست یکی الف و دو لام و یک ها و پایداری مردم به هفت اعضای رئیسه است که اندروست و چهار حرف الله با سه گشادگی که میان حرفهاست هفت است چنین ا ل ل ه و اندر مردم دوازده مجرا است نُه ازو گشاده چون دو چشم و دو گوش و دو بینی و یک دهن و دو فرج و سه ازو بسته چون دو پستان و ناف همچنین حساب حرف الله دوازده است بدان‌روی که الف یکی است و دو لام شصت و ها پنج است و این جمله شصت و شش باشد و شصت، شش عقد باشد یعنی شش ده و آحاد او که الف است و ها پنجم ششم است که مجموع دوازده است از آحاد و اندر مردم سه نفس است از نامی و حسی و ناطقی کلیمه الله از سه حرفا ست چون الف و لام و ها همچنانکه آغاز عالم جسمانی از سه بعد است چون طول و عرض و عمق و انجامش زایش خویش است که آن پنجم است مر چهار طبع را همچنین آغاز شهاده از حرف لامست که او اندر حساب سی است که سه عقد است و انتهایش هاست که او به حساب پنج است. پس عالم ترکیب با اول و آخر خویش و همه جزوهای خویش گواهی داد که این شهاده مر آفریدگار مراست و همچنین آفرینش گواهی داد بر راستی آن .
وی مدتی سِمَت وزیر فرهنگ و هنر تاجیکستان شوروی را برعهده داشت. در تاجیکستان تئاتر و اپرا را پایه‌گذاری کرد. وی همچنین معاون ماکسیم گورکی در هیئت رئیسهٔ کانون نویسندگان شوروی بود.
نه صبر بدل مانده نه قوت ببدن اعضای رئیسه روح را عاق شده