بلوی
معنی کلمه بلوی در لغت نامه دهخدا

بلوی

معنی کلمه بلوی در لغت نامه دهخدا

بلوی. [ ب َ وا ] ( ع اِ ) آزمایش. ( منتهی الارب ) ( دهار )( مهذب الاسماء ). امتحان و اختبار. ( اقرب الموارد ). || سختی. ( منتهی الارب ). مصیبت. ( اقرب الموارد ). بَلْوة. ج ، بَلایا. ( اقرب الموارد ) :
درِ هدی نگشاید مگر کلید سخن
همو گشاید درهای آفت و بلوی.ناصرخسرو.سرور و راحت و نعمت نصیب جان تو باد
همیشه باد عدویت در آتش بلوی.ادیب صابر. || دریافت چیزی و کشف آن. ( منتهی الارب ). || در تداول فارسی آشوب و غوغا و هنگامه و سرکشی. ( ناظم الاطباء ). شورش. بلوای عام. ( فرهنگ فارسی معین ).
- عام البلوی ؛ رژی بلوای تنباکو. رژی. و رجوع به رژی شود.
بلوی. [ ب َ ل َ ] ( ص نسبی ) منسوب به بَلّی که قبیله ایست از قضاعة. ( از الانساب سمعانی ) ( منتهی الارب ).
بلوی. [ ] ( اِخ ) شهری از سند است از آن سوی رود مهران. جائی با نعمت بسیار و منبر در آنجا هست و جهازهای هندوستان بدین جا افتد. ( حدود العالم ).
بلوی. [ ب َ ل َ ] ( اِخ ) لقب زهیربن قیس ، از امیران و فرماندهان شجاع صدر اسلام است. و گویند او از صحابیان بود. در فتح مصلا حضور داشت و بسال 69 هَ. ق. حاکم برقة شد. بلوی بسال 76 هَ. ق. در جنگ با رومیان بقتل رسید. ( از الاعلام زرکلی ج 3 ص 87 ) بنقل از ابن الاثیر و النجوم الزاهرة و البیان المغرب.
بلوی. [ ب َ ل َ ] ( اِخ ) لقب عبدالرحمان بن عدیس بن عمرو، صحابی است. رجوع به عبدالرحمان ( ابن عدیس... ) شود.

معنی کلمه بلوی در فرهنگ معین

(بَ وا ) [ ع . ] (اِمص . ) ۱ - آزمایش ، آزمون . ۲ - سختی ، گرفتاری . ۳ - شورش .

معنی کلمه بلوی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - آزمایش آزمون . ۲ - سختی گرفتاری . ۳ - شورش : ( بلوای عام شد . ) توضیح در عربی ( بلوی ) نویسند و در فارسی طبق معمول ( بلوا ) رایج شده است .
لقب عبدالرحمان بن عدیس بن عمرو صحابی است .

معنی کلمه بلوی در دانشنامه عمومی

بلوی ( به ایتالیایی: Belvì ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان نیورو واقع شده است.
بلوی ۱۸٫۱ کیلومترمربع مساحت و ۶۷۴ نفر جمعیت دارد و ۶۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه بلوی در ویکی واژه

آزمایش، آزمون.
سختی، گرفتا
شورش.

جملاتی از کاربرد کلمه بلوی

وی در میان رنگ‌ها رنگ‌های تلخ و تیره مانند قهوه‌ای (اکر) را بیش از رنگ‌های دیگر دوست دارد. در پس زمینه نقاشی‌های تابلوهایش این رنگ‌ها به خوبی نمایان است. استاد حسن اسماعیل‌زاده ذاتاً یک هنرمند است؛ زیرا جدای از یافته‌های خود از استادش آثاری که در طول زندگی. پر پرکتش خلق کرده‌است، سرشار از تنوع است. در دوران فعالیت هنری خود مجموعه‌ای غنی از آثاری را خلق کرده‌است که بیانگر هویتی ویژه از هتر نقاشی‌های ایرانی است. ترسیم موضوع تابلوی قهوه‌خانه برای اولین بار در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و توجه به صحنه‌های روزمره زندگی مردم و آداب و رسوم آن‌ها از ویژگی‌های آثار استاد اسماعیل‌زاده‌است. مانند تابلوهای قهوه‌خانه زمان قدیم،
لیقت لیله بلوی بقرفه الاحباب بقیت منفرداً منک فی اشدعذاب
شیخ الاسلام گفت: که مهینه نسبت این طایفه دیدار پیرانست و صحبت بایشان. علی بندار گفت: دارا سس علی البلوی بلا بلوی محال. یطلب الحق بالهوینا و انما وجود الحق بطرح الدارین.
تابلوی خاطرات امید، اثر آیدین آغداشلو، در سیزدهمین حراجی تهران دوازده و نیم میلیارد تومان به فروش رسید. این تابلو، رکوردِ فروش تمام ادوارِ حراجی تهران را شکست.
داستان پیرمردی متبحر در شناخت آثار نقاشی است. او در جریان یک حراجی محلی تابلوی با ارزشی را کشف می‌کند اما هیچ‌کس ارزش آن تابلو را باور نمی‌کند.
شکر کی روید ز املاک و نعم شکر می‌روید ز بلوی و سقم
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به تابلوی خانواده در صحنه‌ای از زندگی روزانه، گذرگاه کاساندرا و عمر مختار اشاره نمود.
آبشار آب پری در بین راه رویان به گلندرود واقع است. نام تبری (مازندرانی) آن «پری او» است که توسط فارسی زبانان به آب پری برگردانده شده‌است. از آنجایی که نام‌های خاص ترجمه نمی‌شوند، بهتر آن است که این آبشار با نام واقعی خود یعنی «پری او» نامیده شود. همچنان که در نزدیکی این آبشار «اسپی او» به معنی آب سفید واقع شده و به همین نام تابلویی در آنجا نصب شده‌است.
در هدی بگشاید مگر کلید سخن همو گشاید درهای آفت و بلوی
هرکه او بنده گشت دنیی را صید شد مر بلا و بلوی را
خجسته بادا هم روزه روزه و هم عید تو را ثواب و سلامت عدوت را بلوی
جهد آن کن ای جوانمرد که این پل بلوی بسلامت باز گذاری و آن را دار القرار خود نسازی و دل درو نه‌بندی تا شیطان بر تو ظفر نیابد. صد شیر گرسنه در گله گوسفند چندان زیان نکند که شیطان با تو کند: إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فاتخذوه عدوا و صد شیطان آن نکند که نفس امّاره با تو کند: اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک. یکی تامل کن در کار قارون بدبخت نفس و شیطان هر دو دست درهم دادند تا او را از دین برآوردند، از آن که آبش از سرچشمه خود تاریک بود یک چند او را با عمل عاریتی دادند لؤلؤ شاهوار همی‌نمود چون حکم ازلی و سابقه اصلی در رسید خود شبه قیر رنگ بود زبان حالش همی‌گوید:
العروةالوثقی فیما تعم به البلوی مشهور به «عروة الوثقی» نام مشهورترین کتاب سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است. شهرت کتاب به حدی است که مؤلف آن در بین علمای شیعه به «صاحب عروه» معروف است. این کتاب شامل ابواب مختلف فقه شیعه است و مجموعاً دارای ۳۲۶۰ مسئله است که در سه جلد تألیف شده‌است. برخی نویسندهٔ کتاب را آغازگر دورهٔ جدیدی در فقه شیعه دانسته‌اند.
هیلاری کلینتون و تیپر گور، همسران بیل کلینتون و ال گور، نامزدهای دموکرات برای ریاست جمهوری و معاون رئیس‌جمهور، در حالی دیده شدند که تابلویی در دست داشتند که روی آن نوشته شدهبود: «بیایید دوباره کلم بروکلی را در کاخ سفید بگذاریم». در سال ۲۰۰۱، پسر بوش و چهل و سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده، جورج دبلیو بوش، پس از آنکه در سفری دولتی به مکزیک به کلم بروکلی علامت شست نشان داد، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. ویسنته فاکس، رئیس‌جمهور مکزیک، یک پرورش‌دهنده کلم بروکلی بوده.
پیکاسو برای خلق تابلوی دوشیزگان آوینیون تابلوی گشایش دروازه پنجم ال گرکو را مطالعه کرد. شباهت بین این دو اثر در اوایل دهه ۸۰ تشخیص داده شد؛ زمانی که شباهت‌های سبکی و رابطه بین نقوش در هر دو کار مورد بازبینی قرار گرفت.
ابراهیم رها مدت‌ها در اعتماد ستون طنز می‌نوشت که در سال ۱۳۹۰ به نوشتن طنز مطبوعاتی خاتمه داد. علی عالی از ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ تا تابستان ۱۳۹۷ دبیر سرویس ورزشی روزنامه اعتماد بود[نیازمند منبع] و در حال حاضر مدیر مسئول ایران ورزشی است. پوریا عالمی نیز از ۲ سال پیش تا به حال[چه زمانی؟] در صفحه آخر روزنامه اعتماد ستون طنز کاناپه را می‌نویسد. در تیر و مرداد ۱۳۹۱ با فشارهایی که هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه آوردند این ستون به حالت نیمه تعطیل درآمد و هر روز تابلوی راهنمایی و رانندگی کارگران مشغول کار هستند و با توضیح «کاناپه در دست تعمیر است» منتشر شد. از اواسط مرداد ستون طنز کاناپه دوباره راه افتاده و به صورت روزانه در آن طنز سیاسی منتشر می‌شود.
دعوی دوستی لیلی کرد همه سلوی خویش بلوی کرد
و گفت: دنیا را بربلوی قسمت کرده‌اند و بهشت را بر تقوی.
(سرود راحت و نعمت نصیب جان تو باد همیشه باد عدویت بر آتش بلوی)
شرکت آسا آبلوی در سال ۱۹۹۴ تشکیل شد، زمانیکه شرکت آسا آب از شرکت امنیتی سوئدی سکیوریتاس جدا گردید. مدت کوتاهی پس از آن، آسا آب، شرکت فنلاندی تولیدکننده قفل‌های امنیتی؛ آبلوی اوی، که یک شرکت تابعه از شرکت فنلاندی وارتسیلا بود را، به دست آورد. در پی آن، این شرکت تحت نام آسا آبلوی، در فهرست بازار بورس استکهلم ذکر گردید.