بلوری

معنی کلمه بلوری در لغت نامه دهخدا

بلوری. [ ب ُ ] ( ص نسبی ) منسوب به بلور. بلورین. رجوع به بلور شود. || به رنگ بلور. || سخت سپید. سخت پاکیزه و بی آمیغ: یخ بلوری. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه بلوری در فرهنگ عمید

۱. مانند بلور.
۲. تهیه شده از بلور: ظرف بلوری.
۳. [مجاز] درخشان: ساق بلوری.

معنی کلمه بلوری در فرهنگ فارسی

( صفت ) منسوب به بلور ساخته شد. از بلور بلورین .

جملاتی از کاربرد کلمه بلوری

، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات دانه‌ای تقریباًََ کمیاب است و بیشتر در آلمان، سوئیس، اتریش، چک اسلواکی، انگلستان، ایرلند، روسیه، آمریکا، نامبیا، هند و استرالیا یافت می‌شود.
تا سال‌های متمادی، تماشای این فیلم فقط در نمایش‌های نیمه‌شب خانه‌های هنری و از طریق دیسک‌های لیزری ژاپنی سانسور شده و ویدیوهای بوتلگ امکان‌پذیر بود تا اینکه نسخه رسمی دی وی دی آن در ۱ می ۲۰۰۷ و اولین نسخه بلوری آن در ۲۶ آوریل ۲۰۱۱ منتشر شد.
، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات توده‌ای - دانه‌ای - خشن کمیاب است و بیشتر در آلمان شرقی و غربی، چک اسلواکی، اطریش، نروژ، مراکش یافت می‌شود.
عیان عکس رخت زآئینه دل چو عکس باده از جام بلورین
سوم - نسطوریان: که گفته اند عالم لاهوت بر علم ناسوت چنان که آفتاب بر بلوری تابد، تافته است و قتل و صلب مسیح بر جزء ناسوتی او واقع شده نه جزء لاهوتیش. و مرادشان از ناسوت جسد است و از لاهوت روح.
کهرباروی و عقیقین اشک از آنی کز هوس با بلورین دست و سیمین ساق و زرین ساغری
ای ز سیمینه فکنده در بلورینه مدام هم بساعد چون بلوری هم بتن چون سیم خام
۴- برای برخی از کاربران زمانی که اپلیکیشن دوربین باز می‌شود، صفحه نمایش به حالت بلوری یا چشمک زن در می‌آید که این مشکل رفع شده‌است.
چو او پای بلورین سود بر خاک ستاره خواست زیر افتد ز افلاک
رنگ آن از عناصر منگنز، آهن و تیتان به وجود می‌آید. در قرن نوزدهم تصور بر این بوده، که رنگ آمیتیست به علت وجود منگنز می‌باشد. از نظر شکل بلوری منشوری - بی پیرامیدال - پسودوکوبیک است. همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد.
هنگامی که شبکهٔ بلوری رسوب و ماتریس هم سیما نباشند در این صورت امکان حرکت نا به جایی در شبکه رسوب وجود ندارد و برش در رسوب ایجاد نمی‌شود در این حالت نا به جایی شبکهٔ کریستالی رسوب را دور می‌زند و یک حلقه پشت آن باقی می‌گذارد. در کسر حجمی ثابت از رسوبات هر چه قطر رسوب‌ها بیشتر شود فاصلهٔ آن‌ها هم از هم بیشتر و بیشتر می‌شود و در نتیجه نا به جایی برای ایجاد حلقه و کمانش انرژی کمتری نیاز دارد در نتیجه افزایش قطر رسوب‌ها در کسر حجمی ثابت باعث کمتر شدن افزایش استحکام در ماده می‌شود.
آرش قاسمی (زادهٔ ۲ شهریور ۱۳۵۳) طراح صدا، صداگذار و مدرس سینمای ایران است. وی دارای نشان درجه دو هنری معادل کارشناسی ارشد صدا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. او سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای صداگذاری فیلم شنای پروانه دریافت کرد.
نهادند زان پس می و چنگ پیش به جام بلورین زده چنگ خویش
داده و انگیخته مجلس بزم تو را جام بلورین فروغ مجمر زرین بخار
اصغر فرهادی (زادهٔ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱) فیلم‌ساز ایرانی است. او کارش را به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویسِ مشترکِ ارتفاع پست (۱۳۸۰) ساختهٔ ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز کرد. نخستین فیلمش رقص در غبار (۱۳۸۱) جایزهٔ ویژهٔ هیئت داوران جشنواره فیلم فجر را کسب کرد و سپس فرهادی برای شهر زیبا (۱۳۸۲) نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم فجر شد. او برای چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴) سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را کسب کرد.
در دوره نخست فعالیت اردوگاه زاکسن‌هاوزن، عمدتا زندانیان سیاسی در آن زندانی بودند. پس از پگروم شب بلورین در شب ۹ نوامبر ۱۹۳۸، حدود ۶،۰۰۰ یهودی از ۳۰،۰۰۰ یهودی آلمان که به دستور رئیس اس اس هاینریش هیملر دستگیر شده بودند، در زاکسن‌هاوزن زندانی شدند. اردوگاه‌های داخائو و بوخن‌والت نیز با زندانیان این عملیات پر شدند. بیشتر این زندانیان پس از چند هفته آزاد شدند، پس از آنکه مجبور به پرداخت جریمه سنگین به مقامهای رایش و امضای تعهد به ترک آلمان شدند.
او تحصیلاتش را در رشتهٔ حسابداری در دانشگاه آزاد رودهن به پایان رسانده و از همین دانشگاه لیسانس گرفته‌است. وی یک ترم به کلاس‌های بازیگری رفته‌است و همان کلاس‌ها بود که برای بازی در «آوایی در گلستان» رامین لباسچی انتخاب شد. در سال ۱۳۸۴ برای بازی در فیلم سینمایی «خیلی دور خیلی نزدیک»، موفق به کسب تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن، از جشن خانهٔ سینما گردید. او همچنین در سال ۱۳۹۱ موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بخش بین‌الملل سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم گهواره ای برای مادر شده‌است.
ساقیا گر نبود جام بلورین چه شود گردش چشم تو هم ساغر و پیمانه ماست
غرور حسنش همی منع کند از حجاب یا نه که داماد راست کف بلورین خضاب
ابر کوهه پیل در قلبگاه بلورین یکی تخت چون چرخ ماه