بیرق

بیرق

معنی کلمه بیرق در لغت نامه دهخدا

بیرق. [ ب َ / ب ِ رَ ] ( ترکی ، اِ ) علم. ( برهان ) ( غیاث ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ). لواء. درفش. اختر. رایت. ( یادداشت مؤلف ) :
بر سر بیرق به لاف پرچم گوید منم
طره خاتون صبح برتتق روزگار.عماد غریری ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ).بحکمتی که خلل اندرو نیابد راه
ز مهر و ماه گشادند زان میان بیرق.انوری.بیرق سلطان عقل صورت طغرای تست
ابلق میدان چرخ زیر لگام تو باد.خاقانی.از برای یک اسبه شاه فلک
بیرق شاهوار بندد صبح.خاقانی.تف علم تو در دم صبح
بر بیرق سام سوخت پرچم.خاقانی.حریر سرخ بیرقها گشاده
نیستانی بدآتش درفتاده.نظامی.برآفاق بیرق برآورده سر
عقابان ترکش برآورده پر.خواجوی کرمانی.- بیرق کشیدن ؛ درفش افراشتن :
پروین ز حریر زرد و ازرق
برسنجق زر کشیده بیرق.نظامی. || علم افواج. ( ناظم الاطباء ). || علم دولتی که بر بالای عمارات دولتی نصب کنند. ( ناظم الاطباء ).بکار بردن بیرق بعنوان نشان و علامت در نزد بسیاری از ملل قدیم معمول و متداول بوده است. در مصر قدیم و آشور و در نزد یهودیان معمول بوده و در کتاب مقدس مکرر به بیرق اشاره شده است. یونانیان در اوائل قطعه ای زره را که بر سر نیزه ای نصب شده بعنوان بیرق بکار میبردند بعدها شهرهای یونانی هر یک بیرقی مخصوص بخود داشتند و در نزد رومیان نیز استعمال بیرق معمول بوده است. قسطنطنین پس از گرایش به مسیحیت بیرقی که نام عیسی بحروف یونانی بر روی پارچه ای از ابریشم ارغوانی داشت معمول ساخت. بیرقهای اولیه اروپا جنبه مذهبی داشت و قدیمترین آنها بیرق دانمارک میباشد. در قرون وسطی بیرقهای متعدد بکار میرفت. استعمال بیرق ملی از اواخر قرن 18م. معمول شد. در دوره اسلامی اهمیت خاصی به بیرق داده میشد در زمان پیغمبر ( ص ) آنرا لواء و نیز رایة میگفتند. امویان بیرق سفید، عباسیان و شیعیان بیرق سبز بکار میبردند ایرانیان نیز در دوره های مختلف تاریخ خود بیرقهای مختلف با نقوش و اشکال گوناگون بکار برده اند درفش کاویان معروف است و در دوره ٔکورش بیرقی سفید با نقش عقاب زرین بکار میرفته است و دیگر پادشاهان قدیم ایران خورشید را بعنوان علامت روی درفش یا بیرق خود انتخاب میکردند و گاهی ماه زرین بر بالای درفش قرار میگرفته و قدیمترین آثار که در دست است به 1450 سال قبل از میلاد تعلق دارد. در ایران اسلامی اولین بیرقی که دارای نقش شیر و بر بالای آن ماهی زرین بود تعلق به سلطان مسعود غزنوی داشت و در عهد بعضی از سلاطین سلجوقی نیز بر بیرق نقش شیر دیده شده است. و علامت بیرق مغولها از دوره الجایتو ببعد از یک قسمت مربع و حاشیه دار و یک قسمت اضافی و دو زبانه تشکیل شده و شیر آن که در قسمت مربع و حاشیه دار نقش شده در حال ایستاده است. بیرق آق قویونلوها، با علامت گوسفند و خورشید است. و از آن شاه طهماسب ، خورشید بر پشت بره بود. از دوره شاه عباس ببعد بیرق رسمی شیر و خورشید بود و بیرقهای نوک باریک با رنگهای مختلف و پارچه های قیمتی بوده است و روی این بیرقها را یا آیه ای از قرآن با شمشیر ذوالفقار علی ( ع ) یا شیری که خورشید طالع بر پشت دارد نقش میکردند. بیرق در زمان صفویه دوزبانه و نوک تیز بود با نقش ایستاده با دم علم کرده که خورشید طالع شیری سر آن در بالای در آسمان قرار دارد. بیرقهای نادرشاه و سلطنتی ، از پارچه ای راه راه قرمز آبی و سفید و زرد بوده و بعضی گفته اندکه نقش شیر و خورشید را هم داشته است.

معنی کلمه بیرق در فرهنگ معین

(بِ رَ ) [ تر. ] ( اِ. )پرچم درفش . ج . بیارق .

معنی کلمه بیرق در فرهنگ عمید

پارچه ای سفید یا رنگین که بر آن نقشی باشد و بر سر چوب کنند و علامت یک کشور، دسته، یا حزب باشد، پرچم، علم، رایت.

معنی کلمه بیرق در فرهنگ فارسی

پرچم، بیرق، رایت، علم، علامت یک کشوریادسته یا، حزب باشد، بیارق جمع
( اسم ) پارچه ای ملون و منقش که بر سر چوب کنند و آن علامت جمعیت حزب فرقه یا کشوری باشد علم درفش رایت بیدق جمع : بیارق

معنی کلمه بیرق در دانشنامه عمومی

بیرق (تبریز). بیرق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران رود بخش باسمنج شهرستان تبریز واقع شده است. جمعیت این روستا در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۳٬۷۰۳ نفر برآورد شده است.
بیرق (خلخال). بیرق یک روستا در ایران است که در دهستان خانندبیل غربی واقع شده است. بیرق ۳۳۲ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه بیرق در دانشنامه آزاد فارسی

بِیْرَق
از نشانه های دسته های عزاداریِ ماهِ محرم و دیگر روزهای سوگواری شیعیان ایرانی. پرده ای ساده یا منقش، مستطیل یا مثلثی شکل، به رنگ های سیاه، سبز، سرخ یا سفید، نصب شده بر سرِ دسته ای چوبی که بر نوک آن قطعه ای فلزی، معمولاً از جنس برنج، به شکل های پیکان، قُبّه یا پنجۀ دستِ گشوده کار گذاشته باشند. بیرق به دست بیرق داران در پیش و پسِ دسته ها حمل می شود. هر یک از علامت هایِ پیکان، قبه یا پنجۀ دستِ گشوده مفهومی را نمادینه می کند؛ پیکان، به نشانۀ نوک تیز نیزه، نمادِ مبارزه و جان فشانی است. قُبه، هم شکل و هم مفهومِ انار، با استناد به برخی دیوارنگاره های باستانی که در آن ها بر نوک پیکان ها تصویر اناری حک شده است، نماد بی مرگی به یادْآورد سیاوش است که از خون او درختِ اناری رویید. پنجۀ دست گشوده نیز نشانگر پنج تن آل عبا، نمادِ نجات بخشی و اتحاد است که از کهن ترین ایام چونان طلسم محافظ و دورکنندۀ چشم بد بدان نظر داشته اند. بیرق را در برخی مناطق ایران عَلَم می گویند.

معنی کلمه بیرق در ویکی واژه

پرچم درفش.
بیار

جملاتی از کاربرد کلمه بیرق

زبان عشقی شاگرد انقلاب است این زبان سرخ زبان نیست بیرق خون است
از دست غاصب حق چون اوفتاد بیرق خیز و لوای شادی برکش به طاق خضرا
امیر در ماه اگست دو هواپیما از بریتانیا خریداری کرد، تا علیه شورشی‌ها استفاده نماید و ملکه وی نیز با توزیع جوایز بزرگ برای هر آن کسی که تحت بیرق وی می‌جنگیدند، اشتیاق سربازان را برانگیخت. با این وجود، ستیزه با شورشی‌های که چند قبیله دیگر نیز به آن‌ها پیوسته بود، برای چند مدتی دوام کرد. روحیه شورشی‌ها در ماه اکتوبر شروع به تضعیف شدن کرد؛ یک شکست سنگین به آن‌ها در لوگر تحمیل شد و تا ماه نومبر شورش در خوست به‌طور کلی خاموش شده بود. با این حال، حکومت هنوز هم یک نیروی قوی را در خوست حفظ کرده بود.
قضا بر سر بیرق احتشامت ز زلف عروس ظفر کرده پرچم
از چند روز مانده به عروسی، خانواده عروس و داماد منزل و کوچه خود را با ریسه‌های رنگی و همچنین گل‌های زیبای کرکی که به آن گُمپل می‌گویند تزیین می نمایندو پارچه‌های توری نازک رنگارنگ و زیبایی را (معمولاً سه عدد) که به آن بیرق می‌گویند بر چوبی بسته و بر بلندترین نقطه پشت بام که معمولاً خرپشته (سرپله) است می‌آویزند. همچنین در آن روزها، اقوام عروس یا داماد در منزل آن‌ها جمع شده و مقدمات عروسی را فراهم می‌نمایند.
آن شرار ناز قهر قادر بی‌چند و چون تا نماید بیرق شیطان پرستان سرنگون
یک‌شنبه ۸ خرداد نیروهای امنیتی سعی کردند تجمع مردم آبادان برای عزاداری را متفرق کنند. در حالی که مردم شعارهایی با مضامین «ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما»، «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی به سمت مردم معترض شلیک کردند. در مراسم سوگواری که حکومت ایران تشکیل داده بود عشیره‌های مهم خوزستان با پرچم و بیرق‌ها حضور پیش‌بینی نشده‌ای داشتند. هنگام آغاز سخنان روحانی مراسم و در زمان پخش زنده تلویزیونی مراسم، شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» حاضران منجر به قطع برنامه از صداوسیما و شلیک گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای از سوی نیروهای امنیتی به سمت مردم شد.
در همین زمان واژه‌های مصطلح در زبان فارسی شامل دِرَفش (پارسی)، عَلَم و رایت (عربی) و بیرق (ترکی) با واژهٔ پرچم جایگزین شدند. این واژه به مرور زمان، به حکم اطلاق جزء بر کل، بر خود درفش نیز اطلاق شده و نخستین فرهنگستان ایران کاربرد آن را به همین معنی و به جای علم و بیرق تأیید کرده است.
این بنای تاریخی که ۱۷٫۲ فوت (۵٫۲ متر) دارد، در قسمت بر پایهٔ قرار گرفته‌است که ارتفاع آن ۸٫۴ فوت (۲٫۶ متر) می‌باشد و مجسمه از سرباز مدافع بیرق در بالای آن قرار گرفته‌است. در این پایه نشان ایالات متحده آمریکا و انبوهی از اسلحه نشان داده شده‌است و در قسمت پایان و روبروی آن تصویری از توپ سبک مجسم شده‌است. در قسمت راست کلاه، یک سپر شعله‌ور، در روی پرچم آمریکا و جک، طبل و مرمی توپ قرار دارد. ابتکار ساخت این بنا از سوی ۱۱ پادگان کالیفورنیا مطرح شد.
شد نگون بیرق و شیرازۀ لشگر بدرید شاه دین را پس از او رشتۀ امید گسست
برادر را سلاح و بیرق و خون بدیده، خون ز دیده راند بیرون
نسختی بر کنار ذهنش کرد بیرق برق و چتر ابر نکون
بیرق ماتم علم غم بپا گه به خراسان و گهی کربلا
در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱، روز جمهوری هند، ده‌ها هزار کشاورز با کاروان بزرگی از تراکتورها رژه رفتند و وارد دهلی شدند. معترضان از مسیرهایی که توسط پلیس دهلی از قبل تعیین شده بود، منحرف شدند که منجر به خشونت و درگیری با پلیس گردید. بعداً معترضان به قلعه سرخ رسیده و پرچم‌های اتحادیه کشاورزان و بیرقهای مذهبی را بر بالای برج قلعه سرخ نصب کردند.
زد قاصد بزم عزا با قامت خم از نو به عالم بیرق ماه محرم
این چه بیرق های سرخ و آبی است مردم، این جمهوری قلابی است
در انتهای مقالهٔ «شیر و خورشید: نشان رسمی دولت ایران» نوشتهٔ «ابراهیم مکلا» تصویرهای گوناگونی از نقوش شیر و خورشید گرد آورده شده‌اند. مطابق نوشته‌های زیر یکی از این تصویرها، این گونه می‌نماید که این تصویر متعلق به «دستورالعمل بیرقهای دولت علیه» باشد که به منظور استانداردسازی شکل پرچم وقت ایران تهیه شده است. تاریخ این آیین‌نامه مشخص نیست. برابر این دستورالعمل ترتیب سه رنگ پرچم مطابق وضعیت کنونی آن است، شیر و خورشید درشت ترسیم می‌گشته است به گونه‌ای که بر روی هر سه نوار سبز و سفید و سرخ جای می‌گرفته است، در زیر پای شیر هیچ چیزی ترسیم نمی‌شده است، شیر به صورت سه‌رخ نقاشی می‌شده است و چهره‌ای اریب درون خورشید کشیده می‌شده است.[ذ]
همچنین قطب بر ایمن الظواهری اثرگذار بود. عموی ظواهری و ریش سفید خانواده مادری، «محفوظ اعظم»، دانشجوی قطب، تحت الحمایة، وکیل خصوصی و مدیر ماترک او بود. اعظم یکی از آخرین افرادی بوده که قطب را قبل از اعدامش زنده دید. ظواهری در اثرش با عنوان «شوالیه‌های تحت بیرق پیامبر»[ت] از او تجلیل کرد.