توبان

معنی کلمه توبان در لغت نامه دهخدا

توبان. ( اِ ) شلواری بود تنگ ، کشتی گیران دارند. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 367 ). تنبان چرمی که کشتی گیران پوشند. ( برهان ) ( از ناظم الاطباء ). شلواری است از پوست که کشتی گیران پوشند. ( اوبهی ).شلواری تنگ که کشتی گیران دارند و به تازی تبان گویند. ( صحاح الفرس ). || تنبان. ( شرفنامه منیری ). شلوار. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ) :
یارم خبر آورد که یکی توبان کرده ست
مر خفتن شب را ز دبیقی نکو و پاک.
منجیک ( از لغت فرس اسدی چ اقبال ص 367 ).

معنی کلمه توبان در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - شلوار. ۲ - تُنِکِه ، شلوار کوتاه که کشتی گیران هنگام کشتی پوشند.

معنی کلمه توبان در فرهنگ عمید

۱. تنبان.
۲. تنکه.
۳. شلوار کوتاه که کشتی گیران هنگام ورزش می پوشند.

معنی کلمه توبان در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - شلوار . ۲- تنکه . ۳ - شلوار کوتاه کشتی گیران .

معنی کلمه توبان در ویکی واژه

شلوار.
تُنِکِه، شلوار کوتاه که کشتی گیران هنگام کشتی پوشند.

جملاتی از کاربرد کلمه توبان

توجه) برای ورود به شهر احمدآباد مستوفی از لاین کندروی اتوبان آزادگان استفاده کنید همچنین در صورتی که در مسیر آزادگان ورودی احمدآباد را پیدا نکردید می‌توانید وارد اتوبان تهران-ساوه شوید و ۵۰۰ متر بعد از عوارضی اول وارد محور احمدآباد-اسلامشهر شده و سپس وارد شهر شوید.
روستایی با نام آلمان در حاشیه شهرستان رشت قرار دارد. پس از گذشتن از روستای پستک و در انتهای دیوار فرودگاه رشت به روستای آلمان که منطقه ای خوش آب و هوا می‌باشد می‌رسیم. این روستا دارای یک میدان و چند فروشگاه و یک مسجد می‌باشد. منطقه‌ای است آرام که از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی احاطه شده‌است. این روستا از طریق جاده‌ای آسفالت به روستای پستک و محله گلسار رشت متصل می‌باشد؛ و راه‌های روستایی، آن را به اتوبان رشت به انزلی و مناطق و روستاهای اطراف متصل می‌کنند. جمعیت روستا حدود ۴۰۰ نفر می‌باشد که برخی از این افراد ساکنین دائم روستا نمی‌باشند و صرفاً به دلیل خوش آب و هوا بودن منطقه اقدام به ساخت ویلا در آن منطقه کرده‌اند.
او در مونتوبان، تارن-ا-گارون متولد شد و در نزدیکی پاریس درگذشت. مقبره وی در گورستان مون‌پارناس، پاریس است.
احمدآباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در دو کیلومتری اتوبان اراک-تهران قرار دارد.
پل پنجم در دو باند ساخته شده‌است که مسیر خیابان دکتر شریعتی را به اتوبان گلستان وصل می‌کند. این پل در سوم خردادماه سال ۱۳۷۵ افتتاح شد. طول پل مذکور ۴۸۰ متر و عرض آن ۳۰ متر و ۷۰ سانتی‌متر است و در آیلند وسط آن لولهٔ آب شهری مستقر شده‌است.
الهیه یکی از محله‌های شمال شهر تهران و منطقه شمیران است.الهیه از شمال تا تجریش، از غرب تا خیابان ولیعصر و اتوبان مدرس، از جنوب تا پل صدر و از شرق تا خیابان شریعتی وسعت پیدا می‌کند.الهیه در منطقه ۱ شهرداری تهران و شهرستان شمیرانات واقع شده‌است. ساختمان‌های دیپلماتیک زیادی که محل اقامت اتباع خارجی است در این منطقه وجود دارد. محله الهیه جزو مرفه ترین های مناطق تهران محسوب می شود. بر طبق آمار سایت دیوار گران قیمت ترین خانه ها و مغازه ها بر حسب متراژ در الهیه و کامرانیه قرار دارند.
جاده ۲۶ جاده‌ای است که شمال غرب ایران را از میاندوآب به مهاباد و پیرانشهر وصل می‌کند. قسمتی از این جاده مابین میاندوآب و میانه اتوبان ستارخان نام دارد.
هم چنین در اتوبان نیایش معترضان عکس بزرگی از علی خامنه ای با عنوان «دیکتاتور به پایان سلام کن» نصب کردند.
بنای آرامگاهی شخصیت گمنام مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان تفت، روبروی پلیس راه اتوبان یزد، تفت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در اردیبهشت ۱۴۰۳ همز مان با احداث اتوبان در اردبیل ، یک گور با مشخصات و یافته‌های عصر آهن به همراه تدفین، چهار ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی و مهره‌­های کوچک عقیق، صدف و خمیرشیشه و تکه­‌های سنگ ابسیدین یافت شده است.