تلسک

معنی کلمه تلسک در لغت نامه دهخدا

تلسک. [ ت ِ ل ِ ] ( اِ ) خوشه کوچک انگور باشد که جزو خوشه بزرگ است یعنی بر خوشه بزرگ چسبیده است. ( آنندراج ). خوشه کوچک انگور که یک جزء از خوشه بزرگ است. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه تلسک در فرهنگ معین

(تِ لِ ) (اِ. ) خوشة کوچک انگور که جزو خوشة بزرگ است .

معنی کلمه تلسک در فرهنگ عمید

یک خوشۀ کوچک انگور که جزء خوشۀ بزرگ است، بتبک، پتپک.

معنی کلمه تلسک در فرهنگ فارسی

خوشه کوچک انگور، پارهای ازخوشه انگور
( اسم ) خوش. کوچک انگور که جزو خوش. بزرگ است .

معنی کلمه تلسک در ویکی واژه

خوشة کوچک انگور که جزو خوشة بزرگ

جملاتی از کاربرد کلمه تلسک

گذشته از ناسا، مسیر مأموریت‌های آپولو توسط گروه‌ها و اشخاص رد یابی می‌گشت. در آخرین مأموریت، ناسا زمان و مکان دیده شدن فضاپیما را مشخص کرد. مسیر توسط رادار پیدا می‌شد و توسط تلسکوپ‌هایی عکس‌برداری صورت می‌گرفت. همچنین ارتباط رادیویی میان فضانوردان و زمین، همیشه ضبط می‌گشت.

در حال حاضر قرار است تلسکوپ فضایی جیمز وب در مه ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود.
الف) چندین دستگاه تلسکوپ از ۴ تا ۱۴ اینچ
تکیه‌گاه تلسکوپ باید محکم و استوار باشد تا از لرزش آن جلوگیری کند؛ ضمن اینکه باید در هنگام رصد، تلسکوپ را به نرمی و به صورت یکنواخت چرخاند. دو شیوهٔ اصلی در استقرار تلسکوپ وجود دارد: استوایی و سمتی-ارتفاعی.
یکی دیگر از اهداف اصلی اسپکتر-آر جی پژوهش دربارهٔ ماده تاریک و انرژی تاریک است. با این تلسکوپ، نقاط اصلی تمرکز ماده تاریک پیدا می‌شود.
ساختمان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان به نام چشم شیشه‌ای، بر اساس قوانین اوریگامی طراحی گردیده است؛ این تلسکوپ مثل یک گل باز می‌شود. مساحت این تلسکوپ در حالت باز، بیشتر از مساحت یک زمین فوتبال می‌باشد. این تلسکوپ براساس نرم‌افزار "تری میکر" ساخته شده‌است، که پژوهشگر سابق ناسا آقای "رابرت لنگ" آن را طراحی نموده است، و با
از آینه‌های معروف جهان می‌توان به آیینه‌ای که در تلسکوپ رصدخانه مانت پالومار کالیفرنیا کار گذاشته شده اشاره کرد. این آینه، آینه محدب برآمده بزرگی است که طول آن ۵ متر است.
این استقرار به علت پیچیدگی مکانیکی کمتر نسبت به استقرار استوایی و آسان بودن کنترل نرم‌افزاری، برای ساخت مقرهای ردیاب مناسب تر است و معمولاً برای ساخت تلسکوپ‌های غولپیکر تحقیقاتی، به علت هزینهٔ بالای تولید استقرار استوایی مناسب، از استقرار سمت-ارتفاعی استفاده می‌شود. به این منظور باید از یک موتور برای حرکت در هر یک از بُعدها استفاده کرد، در حالی که در استقرار استوایی فقط نیاز به یک موتور می‌باشد.
در این روش مرکز آینهٔ اصلی تلسکوپ سوراخ شده و چشمی در پشت تلسکوپ قرار می‌گیرد. آینهٔ ثانویه پرتوهای آینهٔ اصلی را از میان سوراخ آینهٔ اصلی به سمت چشمی می‌فرستد. در این روش به دلیل اینکه پرتوها طول تلسکوپ را دو بار طی می‌کنند، طول تلسکوپ به نصف کاهش می‌یابد.
پایه‌های سمتی-ارتفاعی، درست مانند پایه‌های دروبین عکاسی فقط به بالا و پایین و چپ و راست حرکت می‌کنند و از این رو لوله تلسکوپ فقط در همین جهات حرکت خواهد کرد. بهترین نوع از پایه‌های سمت-ارتفاعی، آن‌هایی هستند که پیچ حرکت آرام دارند که به درد دنبال کردن جرم مورد نظر می‌خورند (البته فقط در جهت‌های گفته شده). با وجود این، پایه‌های سمت-ارتفاعی نمی‌توانند ستاره‌ها را در حرکت قوسی شان دنبال کند.