تدفین

معنی کلمه تدفین در لغت نامه دهخدا

تدفین. [ ت َ ] ( ع مص ) مرده را در گور کردن : در فرزه نیشابور قرب صدهزار آدمی هلاک شد و کس به تغسیل و تکفین و تدفین ایشان فرانمی رسید و همه را با آن جامه که داشتند در زیر خاک میکردند. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 326 ).

معنی کلمه تدفین در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) به خاک سپردن ، دفن کردن .

معنی کلمه تدفین در فرهنگ فارسی

مرده را در گور کردن : در فرزه نیشابور قرب صد هزار آدمی هلاک شد و کس به تغسیل و تکفین و تدفین ایشان فرا نمی رسید و همه را با آن جامه که داشتند در زیر خاک میکردند .

معنی کلمه تدفین در فرهنگستان زبان و ادب

{burial , inhumation, interment} [باستان شناسی] دفن کردن کالبد مردگان متـ . خاکسپاری

معنی کلمه تدفین در ویکی واژه

sepoltura
به خاک سپردن، دفن کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تدفین

مونک در خانه‌اش در اکلی نزدیک اسلو در ۲۳ ژانویه ۱۹۴۴ درگذشت. درست یک ماه بعد از جشن تولد ۸۰ سالگیش مراسم تدفین هماهنگ شده توسط نازی باعث بروز این احساس در نروژی‌ها شد که او یک هوادار نازی بوده. شهرداری اسلو ملک اکلی را از بازماندگان او در سال ۱۹۴۶ خریداری کرد.
نهاد «دموکراسی کنونی برای جهان عرب» از دولت امارات خواست تا جسد آلاء الصدیق را به این کشور بازگرداند و اجازه دهد او در کشور خود به خاک سپرده شود. این نهاد همچنین از امارات متحده عرب خواست به پدرش محمد عبدالرزاق الصدیق که زندانی سیاسی است، اجازه دهد در مراسم تدفین دخترش شرکت کند. ولی هر دو درخواست این نهاد از سوی دولت امارات رد شد. سرانجام، او به درخواست خانواده‌اش در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱ میلادی در قطر به خاک سپرده شد.
همچنین محوطه امامزاده از دیرباز محل تدفین بومیان منطقه بوده‌است و گلزار شهدا در آنجا واقع شده‌است. این مکان یکی از مکان‌های تجمع دسته‌های عزاداری در ظهر عاشورا می‌باشد و نماز ظهر عاشورا هر ساله در آنجا برگزار می‌شود. این امامزاده به دلیل هم جواری با پارک جنگلی لویزان و قرار گرفتن در بلندی یکی از مکان‌های تفریحی زیارتی استان تهران می‌باشد.
دیرینه‌ترین شواهد کشف شده از انسانسایان از جمله نئاندرتالها و حتی انسان‌های هایدلبرگی نشانگر این است که این گونه انسان‌ها عمداً" طبق سنن خود، مردگان را در گورهای دسته جمعی تدفین می‌کردند. گورها در مناطق متفاوتی از اوراسیا کشف شده‌است. این گورها نمایانگر وجود آداب و رسوم دینی در این دوره بوده‌است. البته در این مورد بین باستان‌شناسان بحث و جدل‌های فراوانی وجود داشته‌است. نئاندرتال‌ها مردگان خود را در گورهای ساده قرار می‌دادند و از نشان خاص، نماد یا مواد خاصی در قبرها استفاده نمی‌کردند. البته در مواردی آن‌ها از بلوک‌های سنگ آهک و نمادهای با اشکال منسوخ شده بهره می‌بردند. این آداب و رسوم احتمالاً" نشانگر اعتقاد و احساس همدلی برای مردگان بوده‌است.
پس از درگذشت مهدی قاضی، اکبر هاشمی رفسنجانی در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت. همچنین علی لاریجانی در مراسم تدفین مهدی قاضی در قم حضور یافت.
بخش‌های اول و دوم این اثر مربوط به اواخر سده سوم، بخش سوم حدود سال ۳۰۰ میلادی و بخش چهارم بدون تاریخ است. کتاب شامل مرثیه‌ای در مرگ مانی، آثار بازمانده از او، پایان زندگی مانی، مرگ شاپور، آخرین سفر او، آمادگی مانی برای مرگ و ورود به سرزمین روشنی، سوگواری پیروان مانی در مرگ او، اخبار مرگ مانی، مراسم تدفین و نیز مطالبی دربارهٔ سیسینوس، جانشین مانی و آفرینش و پایان جهان است.
تعدادی از شهروندان اصفهانی حاضر در مراسم تدفین او شعاری‌های سیاسی در حمایت از سید محمد خاتمی و اصلاح‌طلبان ایران سر دادند. از جملهٔ این شعارها «سلام بر سه سید فاطمی، خمینی و خاتمی و طاهری»، «طاهری آزادی‌ات مبارک»، «خاتمی خاتمی تسلیت تسلیت»، «کروبی، موسوی تسلیت تسلیت»، «کروبی، موسوی آزاد باید گردند» بود.
مقبره جهانگیر نیز مانند مقبره اکبر فاقد گنبد مرکزی است، زیرا گزارش شده‌است که شاهنشاه صراحتاً ساختن گنبد بر روی مقبره خود را ممنوع کرده بود. استفاده از گنبد در معماری تدفین مغل برای اولین بار در مقبره همایون مورد استفاده قرار گرفت و توسط شاه جهان مجدداً به کار گرفته شد.
ادبیات کوئچوا و زبان آیمارا به روش شفاهی انتقال یافته‌است. این ادبیات با رسوم مذهبی، کشاورزی، صمیمانه، جشن یا تدفین رابطه نزدیک دارد. این ویژگیها به اشکال خاصی از شعر یا نثر تبدیل می‌شود، چرا که آن در اولین سرگذشت‌های تاریخی از اینکا گارسیلاسو دلاوگا (شرح وقایع) یا فلیپه گوآمان د آیالا (سرگذشت جدید حکومت خوب) و در تمایز بین یاراوی| یاراوی‌ها و شعر وطنخواهانه و رمانتیک قابل مشاهده‌است. یکی از جالبترین نمادهای آن در اینجا ماریانو ملگار بوده‌است.
همان گونه که قبلاًاشاره شد، روایتی می‌گوید که پولیدکتس نه تنها آسیبی به مادر و فرزند نرساند، بلکه از آن‌ها حمایت هم کرد و به آکریسیوس مسترد نکرد. در نهایت پرسئوس قسم خورد که هرگز جدش را نخواهد کشت، اما اندکی بعد پولیدکتس مرد و به هنگام برگزاری بازی‌ها و مسابقات مراسم تدفین وی، دیسکی که پرسئوس پرتاب کرده بود، تصادفاً به آکریسیوس اصابت کرد و باعث مرگ او شد.