بلک
معنی کلمه بلک در لغت نامه دهخدا

بلک

معنی کلمه بلک در لغت نامه دهخدا

بلک. [ب َ ] ( ع مص ) آمیختن چیزی را. ( منتهی الارب ). مخلوط کردن. ( از اقرب الموارد ). لَبک. و رجوع به لبک شود.
بلک. [ ب َ ل َ ] ( اِ ) زالزالک وحشی. ولیک. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). رجوع به ولیک و زالزالک شود.
بلک. [ ب َل ْ ل َ ] ( اِ ) در تداول عامه زارعی است که بتنهایی کار می کند ( نه بعنوان عضوی از یک گروه ) و معمولاً کار او زراعت محصولات دیمی و صیفی است. ( فرهنگ فارسی معین ).
بلک. [ ب َ ] ( حرف ربط ) مخفف بلکه. صورتی از بلکه که در رسم خط «ه » را حذف کنند :
کاین نیست مستقر خردمندان
بلک این گذرگهیست بر او بگذر.ناصرخسرو.چون این حال با برویز رسید به تلافی حال مشغول نگشت بلک نامه ها به تهدید سوی شهر براز و دیگر حشم نبشت. ( فارسنامه ابن البلخی ص 105 ). درویشان و مردم ریشهر را هیچ قوتی و فضولی نباشد بلک زبون باشند. ( فارسنامه ابن البلخی ص 149 ).
به حیاتست زنده جمله موجودات
زنده بلک از وجود تست حیات.نظامی.و رجوع به بلکه شود.
بلک. [ ب ِ ] ( اِ ) آتش ، و شراره آتش. ( برهان ) ( هفت قلزم ) ( آنندراج ) :
چو زر ساو چکان بلک ازو چو بنشستی
شدی پشیزه سیمین غیبه جوشن.شهید.
بلک. [ب ِ ل َ ] ( اِ ) تحفه و ارمغان و سوغاتی که دوستان از جهت دوستان فرستند. ( برهان ) ( از هفت قلزم ) ( از آنندراج ). تحفه و چیز عجیب و غریب. ( از غیاث ) :
خاک و خاشاک سرایت می فرستد هر صباح
گلشن فردوس را فراش بر رسم بلک.سلمان ساوجی.|| میوه تازه. || نوباوه. || جامه نو. ( برهان ) ( از هفت قلزم )( آنندراج ). || هر چیز تازه و نوبرآمده ، که طبع از دیدنش محظوظ گردد، که آن را به عربی طرفه خوانند. ( از برهان ) ( از هفت قلزم ) ( از آنندراج ). هرچیز که دیدنش خوش آید. ( غیاث ). || گنجشکی که طرفه باشد. ( برهان ) ( از هفت قلزم ) ( آنندراج ).
بلک. [ ب ِ ل ِ ] ( اِ ) تشبث و چنگ درزدن به چیزی یا به کسی.( از برهان ) ( از هفت قلزم ) ( از آنندراج ) :
اگر عقاب سوی جنگ او شتاب کند
عقاب را به بلک بشکند سرین و دوبال.فرخی.
بلک. [ ب ُ ل ُ ] ( ص ) چشم بزرگ برآمده. ( برهان ) ( هفت قلزم ) ( آنندراج ) :
پی نظاره بزمت که باغ فردوس است
بلک شده همه را دیده چون سر انگور.

معنی کلمه بلک در فرهنگ معین

(بِ ) ( اِ. ) شرارة آتش .
(بِ لَ ) ( اِ. ) ۱ - تحفه ، ارمغان . ۲ - میوة تازه . ۳ - جامة نو.
(بُ ) ( اِ. ) چشم درشت برآمده .
(بِ لَ ) ( اِ. ) مخففِ بیلک ، تیر، پیکان .

معنی کلمه بلک در فرهنگ عمید

کشاورزی که به تنهایی برای خود کار می کند و کارش زراعت دیم یا صیفی کاری است، بلک کار.
چشم درشت و برآمده.
شعله و شرارۀ آتش.
۱. تحفه، ارمغان، سوغات.
۲. نوبر.
۳. هرچیز تازه و نو، طرفه.
= سیاکوتی

معنی کلمه بلک در فرهنگ فارسی

زارعی که به تنهایی کارمیکندوکارش زراعت دیم و، یاصیفی کاری است، بلک کارهم میگویند
( اسم ) چشم بزرگ بر آمده .
آوازهایی که از جنبانیدن کنج دهن به انگشتها بر آید و این به طریق بازی باشد ٠ اصوات و آوازهای کنج داخلی دهان هر گاه انگشتان از شدت ولع آنرا حرکت دهد ٠ یا یک واحد از گروهی ٠ واحد از دسته ای ٠ یا شخص واسطه ٠ سفیر ٠

معنی کلمه بلک در دانشنامه عمومی

بلک (بازی ویدئویی). بلک ( به انگلیسی: Black ) یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص است که «کرای تیرین گیمز» آن را توسعه و توسط الکترونیک آرتس برای کنسول های خانگی پلی استیشن ۲ و اکس باکس و اکس باکس ۳۶۰ در فوریه ۲۰۰۶ منتشر شده است. این بازی برای داشتن اکشن سینمایی سنگین و کیفیت صدای جایزه برده، همچنین تمرکز کمپانی تولیدکننده بر افکت ها و اثرات تخریبی محیط در طول بازی نیز مشهور است.
ماجرای بازی بلک در اینگوشتیا و چچن روسیه اتفاق می افتد. قهرمان داستان، گروهبان درجه یک جک کلار ( مارتی پاپازیان ) ، عضوی با نظم و انضباط کم در یک واحد ( عملیات سیاه ) سازمان سیا است. بازجوی ناشناس ( پل پاپ ) از گروهبان کلار درباره یک سازمان تروریستی قاچاق اسلحه باندی به نام موج هفتم به سر کردگی لینوکس که مسئول تعدادی از حملات تروریستی و قتل بوده اند، سوال می کند. به زودی به گروهبان کلار نشان داده می شود که اگر همکاری نکند، او و اقداماتش از طبقه بندی سازمان خارج می شود، به این معنی که او در دادگاه نظامی مجرم شناخته می شود و به طور غیر شرافتمندانه ای از خدمت سازمان خارج می شود. اگرچه گروهبان کلار در ابتدا مقاومت می کند، اما قبول میکند که همکاری نماید و داستان عملیات خود را تعریف کند.
چهار روز قبل، گروهبان کلار و گروهش در حال حمله به پایگاه موج هفتم در شهر وبلنسک بودند. گروهبان کلار سه نفر از اعضای عالی رتبه آنها را می کشد اما سپس با هجوم به داخل ساختمان تحت کنترل تروریست ها از دستورات سرپیچی می کند، جایی که یک تروریست به او کمین می کند. با این حال، این مرد، گروهبان کلار را نمی کشد، گروهبان کلار میفهمد که بدنبال ویلیام لینوکس، یکی از ماموران سابق سازمان سیا که یک آمریکایست است. لینوکس پس از جعل کردن مرگ خود در قاهره، ظاهراً رهبر موج هفتم شده است.
ماموریت بعدی گروهبان کلار شامل عبور از مرز به ترنسکا و عبور از کانال ولودنیک، نابود کردن یک پایگاه و انبار اسلحه سپس ملاقات با یک سرباز زن سیاهپوست به نام مک کارور ( با صدای کری سامر ) و ملاقات با رهبر تیم عملیات سیاه براوو ، در یک خانه مزرعه ای است. همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود با این حال، گروهبان کلار از خانه مزرعه ای دفاع و آنرا پاکسازی می کند و بعداً با مک کارور ملاقات می کند.
گروهبان کلار و سرباز مک کارور ماموریتی را برای تخریب یک کارخانه اسلحه سازی در شهر نسران آغاز می کنند. برای تکمیل ایمن ماموریت، آنها باید در یک قبرستان و شهر قدیمی که هر دو به شدت دفاع می شوند، حرکت کنند. پس از انجام این کار، آنها به کارخانه ریخته گری آهن شهر حمله می کنند و ظرفیت تولید آن را از بین می برند. سپس دو مامور عملیات سیاه با سومین عضو تیم به نام سولومون ملاقات می کنند.
بلک (خواننده). بلک ( انگلیسی: Black؛ زادهٔ ۲۶ مهٔ ۱۹۶۲ - ۲۶ ژانویهٔ ۲۰۱۶ ) یک خواننده و ترانه سرا اهل بریتانیا بود. وی از سال ۱۹۸۱ میلادی تا پایان عمرش مشغول فعالیت بود.
نام اصلی او «کالین وِرنکوم» بود و اوج شهرتش در سال های پایانی دههٔ ۸۰ میلادی بود. «ویلیام رولمان» منتقد پایگاه اینترنتی «آل میوزیک» دربارهٔ او می گوید:
«ترانه سرا و خواننده ای با صدای بم و گرفته که ترانه های پیچیده و سطح بالای او در سبک جاز - پاپ و اجرای دراماتیک آنها، وی را در جایگاهی مابین برایان فری و موریسی قرار می دهد.
وی در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۶ بر اثر سانحه تصادف در نزدیکی فرودگاه کرک در ایرلند دچار ضربه شدید مغزی شد و دو هفته بعد در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ در بخش مراقب های ویژه بیمارستان درگذشت.
بلک (دهانه). بلک یک دهانه برخوردی در ماه است.
بلک (زرآباد). بلک، روستایی در دهستان زرآباد غربی بخش کاروان شهرستان زرآباد در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۴۱ نفر ( ۱۰ خانوار ) بوده است.
بلک (شهرستان جینیوا). بلک شهری است در ایالت آلاباما در کشور آمریکا.
بلک در موقعیت ( ) قرار دارد.
با توجه به اطلاعات اداره آمار آمریکا مساحت آن در حدود ۸ کیلومترمربع است.
با توجه به آمار سال ۲۰۰۰ جمعیت آن ۲۰۲ نفر، ۸۵ خانواده در آن ساکن هستند.
تعداد ۱۰۲ واحد خانه در هر مساحت تقریبی ( ۱۲، ۸akm² ) قرار دارد.
۲۳، ۸% درصد از خانواده های فرزند زیر ۱۸ سال داشتند که از این تعداد ۵۲، ۹% درصد زوج بوده و ۹، ۴% درصد زنان بدون شوهر و ۳۱، ۸% درصد نیز غیر خانواده بودند.
متوسط درآمد یک خانواده در حدود ۳۶، ۲۵۰ دلار آمریکا است و زنان درآمد متوسط ۲۷، ۸۵۷ دلار آمریکا و مردان درآمد متوسط ۱۵، ۹۲۴ دلار آمریکا بدست می آورند.
بلک (مجموعه تلویزیونی). بلک ( کره ای:  블랙; لاتین نویسی اصلاح شده:  Beullaek ) یک مجموعهٔ تلویزیونی کره جنوبی سال ۲۰۱۷ با بازی سونگ سیونگ هون، گو آرا، لی ال و کیم دونگ - جون است. این مجموعه از ۱۴ اکتبر تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷، روزهای شنبه و یکشنبه ساعت ۲۲:۰۰ ( کی اس تی ) از اوسی ان برای ۱۸ قسمت پخش شد.
• سونگ سیونگ هون در نقش هان مو گانگ / بلک ( گریم ریپر شماره ۴۴۴ ) / کیم جون
• گو آرا در نقش کانگ هارام
• لی ال در نقش یون سو وان
• کیم دونگ - جون در نقش اوه مان سو
• اولین جلسه فیلمنامه خوانی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۷ انجام شد.
• این مجموعه برای پخش همزمان در تلویزیون و نتفلیکس، با نتفلیکس در حال مذاکره بود و اکنون برای استریم در این سرویس در دسترس است.
معنی کلمه بلک در فرهنگ معین
معنی کلمه بلک در فرهنگ عمید
معنی کلمه بلک در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بلک در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بلک در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه بلک

معنی کلمه بلک در ویکی واژه

شرارة آتش.
چشم درشت برآمده.
مخففِ بیلک، تیر، پیکان.
تحفه، ارمغان.
میوة تازه.
جامة نو.

جملاتی از کاربرد کلمه بلک

هر که با ما نشست از ما شد بلکه گر قطره بود شد دریا
تا دل من سوی توست بارگه صبر من هست به کوی عدم بلکه از آنسوی‌تر
این سخن زادهٔ دو حرف کنست بلکه این کن دو حرف یک سخنست
و مخفی نماند که این مقامات و مراتب را نهایتی متصور نیست تا ممکن باشد احدی به نهایت آنها برسد بلکه از آنها هر کسی را یک نصیبی داده اند.
«أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً» جز از او خدایان گرفتند، «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ» بگوی حجت و برهان خود بیارید در پرستش ایشان، «هذا ذِکْرُ مَنْ مَعِیَ» درین نامه یاد کرد و قصه هر کس است که با منند و سخن اللَّه تعالی با این مت، «وَ ذِکْرُ مَنْ قَبْلِی» و یاد و قصه هر که پیش از من، «بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ الْحَقَّ» بلکه بیشتر ایشان آنند که کار راست و سخن راست نمی‌دانند، «فَهُمْ مُعْرِضُونَ» (۲۴) ایشان روی گردانیده می‌باشند.
این اثر به افتخار سر فرانک فریزر دارلینگ که آن را در سال ۱۹۳۸ پیشنهاد کرد، نام‌گذاری شده‌است. فریزر دارلینگ هنگام مطالعه بر روی کاکایی شاه‌ماهی‌خوار در سواحل انگلیس متوجه شد که کاکایی‌های منفرد به‌ندرت جوجه‌های خود را از مرحله جوجه پروازی بزرگ می‌کنند. این امر او را به این نتیجه رساند که پرندگان نه تنها از جفت خود بلکه از دیگر پرندگان همان گونه تحریک جنسی دریافت کردند.
... من برای خوشگذرانی و از روی خودخواهی و برای فساد و ستمگری خروج نکردم؛ بلکه هدف من، اصلاح فسادهایی است که در امّتِ جَدَّم به‌وجود آمده است. می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کرده، به سنّتِ جدّم و راه و روش پدرم علی بن ابی‌طالب عمل کنم. پس هرکس این حقیقت را بپذیرد (و از من پیروی کند) راه خدا را پذیرفته است و هرکس رد کند (و از من پیروی نکند) من با صبر و استقامت (راه خود را) در پیش خواهم گرفت تا خدا میان من و میان این امت به‌حق داوری کند و او بهترین داوران است. ...
«وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» ای فاعبدونی دون غیری، و قیل معناه انّ دینکم و دین من قبلکم واحد. و ملتکم و ملّتهم و ربّکم و ربّهم واحد، فاعبدوه کما عبدوه لتستحقوا من الثواب ما استحقوه.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اولدهام اتلتیک، باشگاه فوتبال بلکپول، باشگاه فوتبال ای‌اف‌سی بورنموث، باشگاه فوتبال ساوتپورت، و باشگاه فوتبال شروزبری تاون اشاره کرد.
ز اهل جهان کس نماند بلکه جهان بس نماند پای خرد درگذار از سر پیمان او
بر اساس دیدگاه کابالا ۱۰ سفیروت ۱۰ مرحله خلق هستند. این مراحل نباید به عنوان ۱۰ خدا مورد بررسی قرار گیرند بلکه به عنوان ۱۰ راه نشان داده شدن خدا می‌باشند. بر این دیدگاه خدا تغییر نمی‌کند ولیکن توانایی درک کردن او توسط انسان تغییر می‌کند.
در نوع دیگری از مهره‌شکاف نه تنها اختلال در بسته شدن ستون مهره است بلکه اختلال در بسته شدن ناودان عصبی نیز
زینگونه یکی نه بلکه صد بیش می‌گفت به‌حسب‌ِ حالت خویش
حنای دست او بیدل زیان پیمای سودن شد من از شمشیر بیدادش نمردم بلکه خون‌کردم
قسم هفتم: و آن «زهد عارفین» و بالاترین اقسام زهد است، آن است که بجز قرب پروردگار، و لقای او نطلبد نه او را التفاتی به آلام و عذاب جهنم باشد تا خلاصی از آن را طلبد و نه به لذات بهشت، تا وصول به آنها را جوید بلکه همه همت او مستغرق لقای پروردگار باشد همچنان که در فقرات مناجات حضرت امیرالمومنین علیه السلام به آن تصریح شده.
اقتصاد توسعه بخشی از دانش اقتصاد است که به بررسی جنبه‌های فرایند توسعه و گسترش در کشورهای در حال توسعه می‌پردازد. این بخش از اقتصاد نه تنها به ترقی دادن توسعه اقتصادی، رشد اقتصادی و تغییرات ساختاری بلکه به بهبود پتانسیل توده مردم نیز می‌پردازد؛ برای مثال از طریق تندرستی و بهداشت و آموزش و پرورش و وضعیت کار چه از راه کانال‌های خصوصی و چه از راه کانال‌های عمومی.
افرادی که دارای شخصیت توسعه یافته هستند، فارغ از انتظارات از پیش تعیین شده دیگران و باورهای کلیشه ای، در عرصه های مختلف شرکت می کنند. عیار آنها در بد و خوب و مثبت و منفی امور، نه تفکرات قالبی بلکه کارکردهای عقلانی است. شخصیت توسعه یافته بیش از آنکه به دیگران بپردازد، در پی ارتقای خود است. بیش از آنکه تمرکزش بر دیگران باشد، بر خود متمرکز است. در این “خودتمرکزی” به خود انتقادی مشغول است و به‌طور کوشا به اصلاح خود همت دارد. برخلاف تفکر قالبی که “دگرمرکزی” دارد و به انتقاد از دیگری اشتغال دارد، شخصیت توسعه یافته از نوعی فرهنگ دموکراتیک برخوردار است یعنی انبساط ارزشی و هنجاری دارد. عیار او در ارزش‌گذاری و قضاوتها، عقل خودبنیاد است و اخلاق اجتماعی. او نسبت به خطر تفکرات قالبی مطلع است.
آلپ‌تکین بر خلاف تصور بسیاری بنیانگذار سلسله غزنویان نیست بلکه مقدمات شکل‌گیری این سلسله در غزنه را آماده کرده‌است.
بنابر تحقیق سعید پورعظیمی عارف به خلاف آنچه در همۀ منابع نقل می‌شود دوم بهمن ماه درنگذشته است؛ بلکه «شنبه حوالی ساعت دوازده نیم شبِ سی‌ام دی‌ماه هزار و سیصد و دوازده درگذشت و شاید در ساعت آغازین بامداد یکشنبه یکم بهمن.» و در آرامگاه بوعلی‌سینا به‌ خاک سپرده شد.
آشکار است که نه فقط وفاداری به شاه و حمایت از او خواست اهورامزدا معرفی می‌شود، بلکه همهٔ اعمال و اراده‌های شاه نیز با تأیید ایزدان است.