تلافی

معنی کلمه تلافی در لغت نامه دهخدا

تلافی. [ ت َ ] ( ع مص ) وادریافتن. ( دهار ). دریافتن. ( مجمل اللغة ). رسیدن و دریافتن چیزی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). دریافتن و بدست آوردن.( غیاث اللغات ). تدارک ، یقال : تلافیت التقصیر و هذا امر لایتلافی و تقول جاء بالعمل المتنافی ثم لم یتعقبه بالتلافی. ( اقرب الموارد ). || ( اِ ) فارسیان بمعنی عوض و بدل ، با لفظ کردن و نمودن مستعمل نمایند. ( آنندراج ). جزا و عوض و پاداش و تاوان و مرمت. ( ناظم الاطباء ). جبران : جواب داد که نه وقت عتاب است قضا کار کرده است تدبیر تلافی باید کرد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 163 ). این از آن گذشته است که تلافی پذیرد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 603 ). و چون این حال باپرویز رسید به تلافی حال مشغول نگشت... بعد از آنک حیلتها و خدیعتها کرد که شرح آن دراز است در تلافی آن... ( فارسنامه ابن بلخی ص 105 ). و از فرایض احکام جهانداری آن است که در تلافی خلل ها پیش از تمکن خصم و ازتغلب دشمن مبادرت نموده شود. ( کلیله چ مینوی ص 96 ). و امروز تدبیر از تدارک آن قاصر است و رای در تلافی آن عاجز. ( کلیله و دمنه ایضاً ص 105 ). اما اگر کسی را بر آن اطلاع افتد برادری ما چنان باطل گردد که تلافی آن به مال و متاع در امکان نیاید. ( کلیله و دمنه ).

معنی کلمه تلافی در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . )دریافتن ، جبران کردن .

معنی کلمه تلافی در فرهنگ عمید

۱. تدارک کردن، عوض دادن، جبران کردن.
۲. [قدیمی] دریافتن.
۳. [قدیمی] رسیدن.

معنی کلمه تلافی در فرهنگ فارسی

دریافتن، رسیدن، تدارک کردن، عوض دادن، جبران
۱ - ( مصدر ) دریافتن جبران کردن تدارک کردن . ۲ - عوض دادن . ۳ - ( اسم ) دریافت جبران .

معنی کلمه تلافی در دانشنامه آزاد فارسی

تَلافی (reprisals)
اقدامات بین المللی غیر قانونی که به موجب قاعدۀ مصلحت در حقوق بین الملل، هر دولت می تواند در صورتی که راه دیگری برای تأمین عدالت در اختیار نداشته باشد به آن ها متوسّل شود.

معنی کلمه تلافی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جبران و تدارک کردن را تلافی گویند و از آن در باب صلات سخن گفته شده است.
عناوین تلافی، جبران و تدارک در کلمات فقها در یک معنا به کار رفته است؛ لیکن برخی قدما در احکام سهو در نماز، یکی از چهار حکم را بر آن مترتّب کرده‏اند: اعاده، احتیاط، تلافی و جبران.
سپس در مقام تفاوت بین سهوی که موجب جبران می‏شود و سهوی که موجب تلافی می‏گردد گفته‏اند: جبران در سهوی است که موجب دو سجده سهو می‏گردد و با به‏جا آوردن آن، نقص پدید آمده در نماز برطرف می‏شود؛ امّا تلافی در سهوی است که نمازگزار قبل از تجاوز از محل متذکّر آن می‏گردد که پس از تذکّر باید جزء ترک شده را به‏جا آورد.

معنی کلمه تلافی در ویکی واژه

rivincita
دریافتن، جبران کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه تلافی

او پس از مدتی از چشم سلطان افتاد و مواجب او را قطع کردند و با فقر زندگی می‌کرد تا این‌که به سرطان فک مبتلا شد و او را جراحی کردند و در ۱۲۷۵ هجری شمسی (۹ مارس ۱۸۹۷ میلادی) در استانبول درگذشت و در گورستان شیوخ دفن گردید. علاوه بر دیدگاه شماری از پژوهشگران، برخی از یاران سید هم عقیده دارند که سید توسط اعوان سلطنت قاجاری- در تلافی ضدیت با نظام قاجار و قتل ناصرالدین‌شاه -مسموم شده و به قتل رسیده است.
به‌سبب اختلافی که میان وی و مظفر بقایی در زمان دولت محمد مصدق پیش آمد، وی به‌همراه خلیل ملکی، مسعود حجازی، محمدعلی خنجی و… از حزب زحمتکشان منشعب شده و در حزب جدید ایجادشده به رهبری خلیل ملکی به نام نیروی سوم فعالیت کرد؛ ولی پس از مدتی به‌دلیل مخالفت با مصدق و حزب زحمتکشان، به‌طور کلی سیاست را در سال۱۳۳۲ رها کرد.
حسرت روی ترا حور تلافی نکند آخر از تو به چه امید شکیبا باشم؟
ارتش مجاهدین (به عربی: جیش المجاهدین) ائتلافی از گروه‌های اسلام‌گرای شورشی در جنگ داخلی سوریه است که برای مبارزه علیه دولت اسلامی عراق و شام تشکیل شد.
هم‌زمان مسیحیان راست‌گرای افراطی گروه‌های شبه‌نظامی «آنتی بالاکا» را برای دفاع از خود تشکیل داده‌اند که بیشتر آن‌ها به آقای بوزیزیه وفادار هستند. معنی بالاکا در زبان محلی، قمه یا قداره است. این گروه‌ها غیرنظامیان مسلمان در آفریقای مرکزی را هدف حملات تلافی‌جویانه قرار دادند. پس از آن گروه‌های مسلح مسلمان نیز به تلافی‌جویی پرداختند. گروه شورشیان سلکا رسماً منحل شده‌است و بیشتر آن‌ها به ارتش پیوسته‌اند.
گر خرمن امید سراسر تلف شود از کیل روزگار تلافی آن مخواه
النصره در ۲۴ مارس ۲۰۱۵ ائتلافی به نام جیش الفتح را تشکیل داد که در حدود ۷ گروه اسلامگرا با یکدیگر ادغام شدند (که مهمترین آن‌ها احرار الشام است) جیش الفتح اتاق عملیاتی گروه‌های اسلامگرا در شمال سوریه است این شورا از زمان شکل‌گیری خود موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورد. در ۲۸ مارس ۲۰۱۵ بخش‌هایی از استان ادلب را تصرف کرد و در مه ۲۰۱۵ با تصرف شهرستان اریحا این استان را به اولین استانی تبدیل کرد که به‌طور کامل در اختیار اپوزیسیون سوریه قرار دارد همچنین جیش الفتح در کوهستان قلمون درگیر جنگ با نیروهای اسد و حزب‌الله لبنان و داعش شد بعدها خبر رسید که در اکتبر ۲۰۱۵ جند الاقصی یکی از هفت گروه عضو جیش الفتح از این شورا جدا شده‌است.
در۲۳ سپتامبر۲۰۰۳، عراق الجزیره (و العربیه) را به مدت دو هفته از تهیه گزارش از فعالیت‌های رسمی دولت معلق نمود زیرا که آن مجمع به عنوان پشتیبان حملات اخیر به اعضای خود و نیروهای ائتلافی اشغالگر معرفی شده بود. این اقدام پس از بیان اظهاراتی از سوی عراقیهایی انجام گرفت که اعلام نموده بودند این کانال موجب تحریک خشونت ضد اشغالگری (با مبالغه کردن اظهارات رهبران مقاومت عراق)، افزایش تنش‌های نژادی و قومی، و پشتیبانی از مقاومت شده‌است.
در ۲۷ فوریه ۲۰۱۴ دولت اول یاتسنیوک تشکیل شد. کابینه ائتلافی از احزاب حزب میهن، حزب دموکراتیک اوکراین برای اصلاحات، سووبودا، فراکسیون‌های پارلمانی توسعه اقتصادی، اوکراین مستقل اروپایی و سایر نمایندگان تشکیل شد.
راجر در بخشی از این ویدئو می‌گوید: «فردا روز تلافی است روزی که من از بشریت و همه شما انتقام می‌گیرم.»
از تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۷ عربستان در ائتلافی با کشورهای مصر، امارات متحده عربی، بحرین، مالدیو، لیبی و موریس کلیه روابط خود با قطر را قطع کرده، مرزهای هوایی، زمینی و دریایی را به روی این کشور بستند و اعمال تحریم‌هایی را علیه آن آغاز کردند.
ز خجلت برنیارم سر چون شاخ بی ثمر گرچه ز هر کس سنگ خوردم در تلافی من ثمر دادم
اما امیدوارم که عمر باشد تلافی همه را بیک دمه صحبت شما بکنم.
و از روز درماندگی خود یاد آورد، و به خاطر گذراند زمانی را که دسترسی به تلافی آن نداشته باشد.
سختیِ ایام را مردن تلافی می‌کند عذرخواهی هست چون مغز استخوانِ سخت را
در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۴ در تظاهرات روز قدس در شهر زاریا ۳۵ تن از همراهان ابراهیم زکزاکی هدف تیراندازی قرار گرفتند که سه تن از آنها سه فرزند او بود. بسیاری نگران بودند که جنبش اسلامی به تلافی کشتن پسران زکزاکی رو به خشونت بیاورد. اما او پیگیری قانونی را برگزید. مدت کوتاهی پس از آن ارتش نیجریه دراینباره تحقیق کرد. اما نتایج آن هرگز علنی اعلام نشد. زکزاکی به کمیسیون حقوق بشر نیجریه شکایت کرد. اما آنجا هم کسی مجازات نشد. کمیسیون حقوق بشر اسلامی بریتانیا در اکتبر ۲۰۱۴ گزارشی از این کشتار منتشر کرده و به نقش ارتش اشاره کرد.
در شام پی تلافی آخر دادند به طشت زر مقامت
لب پرخنده گرفتند گر از من صائب به تلافی مژه اشک فشانم دادند
عمر عزیزبی می و معشوق فوت کرد اکنون پی تلافی مافات می رود
چو افتاد بی آن به کارم خلل تلافیش کردم به نعم البدل