بون
معنی کلمه بون در لغت نامه دهخدا

بون

معنی کلمه بون در لغت نامه دهخدا

بون. [ ب َ ] ( اِ ) حصه و بهره. ( برهان ) ( رشیدی ) ( ناظم الاطباء ) ( انجمن آرا ) ( جهانگیری ). بهره بود. ( اوبهی ) ( حاشیه فرهنگ اسدی نخجوانی ) :
بچشم اندرم دیده از بون تست
بجسم اندرم جنبش از رون تست .عنصری.
بون. ( اِ ) زهدان و بچه دان که بعربی رحم گویند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). زهدان و رحم. ( ناظم الاطباء ). بچه دان و زهدان. ( فرهنگ فارسی معین ) :
گر تو شریفی و بهتر است ز تو خویش
چون تو پس خویش خود همی بخوری بون.ناصرخسرو. || بن و نهایت و پایان و انتهای هر چیز. ( برهان ). بن. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( رشیدی ) ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ) :
موج کریمی برآمد از لب دریا
ریگ همه لاله گشت از سر تا بون.دقیقی.دشمن شاه ار بمغرب است ز بیمش
بازنداند به هیچ گونه سر از بون.فرخی.معدن این چیزها که نیست دراین خاک
جز که ز بیرون این فلک نبود بون.ناصرخسرو ( دیوان چ تقوی ص 354 ). || آسمان. ( برهان ) ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( رشیدی ) :
برافراز آذری ایدون که تیغش بگذرد از بون
فروغش از بر گردون کند اجرام را اخگر.دقیقی.|| روده گوسفند و گاو و امثال آنرا که پاک نکرده باشند. ( برهان ) ( جهانگیری ) ( ناظم الاطباء ). روده گوسفند که سرگین درونش بود. ( شرفنامه منیری ).
بون. [ ب َ /بُو ] ( ع مص ) افزون آمدن کسی را در فضل. ( منتهی الارب ) ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( تاج المصادر بیهقی ). فزون آمدن او را در فضل. ( ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) فضل و فزونی. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ). || جدائی ودوری. ( غیاث ). بعد. ( از اقرب الموارد ) :
جمله مطلوبات خلق هر دو کون
گشت موجود اندر او بی بعد و بون.مولوی.|| فرق میان دو چیز. ( غیاث ). || مسافت مابین دوچیز. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( قطر المحیط ).
بون. [ ب َ ] ( ع اِ ) ج ِ بوان و بون. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ).
بون. ( اِ ) قصبه بادغیس. ( نزهةالقلوب ص 179 ). شهری است به بادغیس. ( لباب الانساب ). شهرکی است بخراسان و قصبه ٔگنج روستائی است جایی بسیارنعمت است و اندر وی آبهای روان است و از وی دوشاب خیزد. ( از حدود العالم ).

معنی کلمه بون در فرهنگ معین

( اِ. ) بچه دان ، زهدان .
(بَ ) [ ع . ] (اِ. ) دوری ، جدایی .
(اِ. ) = بن : نهایت و پایان هر چیز، بیخ .

معنی کلمه بون در فرهنگ عمید

= بن: موج کریمی برآمد از لب دریا / ریگ همه لاله گشت از سر تا بون (دقیقی: ۱۰۴ ).
حصه، بهره: به چشم اندرم دیده از بون توست / به جسم اندرم جنبش از رون توست (عنصری: لغت نامه: بون ).

معنی کلمه بون در فرهنگ فارسی

شهری در آلمان واقع در پروس رنان که امروزه پایتخت جمهوری فدرال آلمان است ۳٠٠/٠٠٠ سکنه . دانشگاه مشهور . موطن بتهوون .
( اسم ) نهایت و پایان هر چیز بیخ بن .
حصه و بهره . بهره بود .

معنی کلمه بون در دانشنامه عمومی

بون ( به فرانسوی: Beaune ) شهری در شهرستان کوت دور در ناحیه بورگوین با جمعیت ۲۱٬۷۷۸ نفر در کشور فرانسه واقع شده است.
بون (دهانه). بون یک دهانه برخوردی در ماه است.
بون (دین). بون ( انگلیسی: Bon ) یک دین تبتی است که با بودایی امیخته شده است و رابطه آن با بودیسم تبتی موضوع بحث بوده است. پیروان بون، معروف به بونپوس، معتقدند که این دین از سرزمینی به نام «تازیگ» منشأ گرفته است که توسط دانشمندان مختلف به عنوان تاجیکستان و شرق امپراتوری پارس یا ایران و آسیای مرکزی شناخته می شود. .
از تازیگ مذهب بون به منطقه زانگ زونگ آمد و از آنجا به تبت وارد شد .
معنی کلمه بون در فرهنگ معین
معنی کلمه بون در فرهنگ عمید
معنی کلمه بون در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بون در دانشنامه عمومی

معنی کلمه بون در دانشنامه آزاد فارسی

بون (Beaune)
هتل دیو
شهریدر ولایت کوتْ دور، در فرانسه، به فاصلۀ ۳۵کیلومتری جنوب غربی دیژون. ۲۲,۱۰۰ نفر جمعیت دارد (۱۹۹۰). مرکز تجارت شراب بورگونی است. تولید ابزار کشاورزی، نفت، فلز سفید و خردل از صنایع آن محسوب می شوند. دو کلیسا از قرن ۱۲م و بیمارستان سنت اتین (ساخت ۱۴۴۳م) از بناهای مهم آن است. بون در زمان حکومت شارلمانی (۷۴۲ـ۸۱۴م) مرکزدوک نشینی مستقل بود، اما در ۱۲۲۷م با بورگونی متحد و کرسی اولین مجلس بورگونی ها شد. گوستاو مونژ، ریاضی دان و شیمی دان مشهور فرانسوی، در این شهر زاده شد (۱۷۴۶).
بون (الجزایر). رجوع شود به:عنابه، شهر

معنی کلمه بون در ویکی واژه

دوری، جدایی.
بچه دان، زهدان.
بن: نهایت و پایان هر چیز، بیخ.

جملاتی از کاربرد کلمه بون

در سال ۱۵۶۹ و پس از حمله دوم شینگن به سوروگا بین شینگن و دو دایمیوی متحد توکوگاوا ایه‌یاسو و اودا نوبوناگا بر سر تقسیم قدرت در دو ولایت تازه تصرف شده سوروگا و ولایت توتومی اختلاف افتاد. از سوی دیگر خاندان هوجو اتحاد با خاندان اوئسوگی را به سودمند نمی‌دید، پس از مرگ پدر هوجو اوجیماسا و شروع رهبری وی تمایل یافت که دوباره با شینگن اتحاد برقرار کند. در پس گفتگوهای پنهانی و در سال ۱۵۷۱ دوباره این اتحاد بین دو خاندان تاکدا و هوجو برقرار شد.
ندانم چه آید به ما زین جزیر زبون آید از چنگ آن نره شیر
کریمی در دومین بازی خود برای بایرن مونیخ در مسابقات بوندسلیگا در مقابل بایرلورکوزن ۱ گل زد و ۱ پاس گل داد تا در تیم منتخب هفته بوندسلیگا به انتخاب کیکر آلمان قرار بگیرد.
در ۱۹۸۷ میلادی، اخراج ۳۰۰٬۰۰۰ نفر از آذربایجانی‌ها از ارمنستان آغاز شد. در آغاز سال ۱۹۸۸ امواج پناهندگان برای نخستین‌بار از ارمنستان به باکو آغاز شد و در سال ۱۹۸۸، آذربایجانی‌ها (حدود ۱۶۷٬۰۰۰ نفر) از جمهوری شوروی سوسیالیستی ارمنستان اخراج شدند. سال ۱۹۹۳، بالاترین موج مهاجرت آوارگان داخلی آذربایجان، هنگامی که نیروهای ارمنی فراتر از مرزهای قره‌باغ کوهستانی را اشغال کرده‌ بوند رخ داد. ارمنی‌های قره‌باغ در نهایت موفق به از میان بردن آذربایجانی‌های قره‌باغ کوهستانی شدند.
آنو توکیموتو (به ژاپنی: 阿野 時元 あの ときもと); تولد نامشخص – ۲۷ فوریهٔ ۱۲۱۹) در اوایل دوره کاماکورا سامورایی چهارمین پسر آنو زنجو و برادرزاده میناموتو نو یوریتومو اهل ژاپن بود. مادر او آوا نو تسوبونه نام داشت.
الکساندر بوندار (روسی: Александр Игоревич Бондарь؛ زادهٔ ۲۵ اکتبر ۱۹۹۳) شیرجه‌رو اهل روسیه است.
نهان با تو صد گونه رنگ آورد زبون گیردت گر به چنگ آورد
عاشقان خویش را زبون نکنند دست غم زیر سر ستون نکنند
کسی کانده برد از نور خورشید بود مغبون به عمر خویش و محزون
در ژانویه ۲۰۲۰ چندین کنوانسیون انیمه در سراسر ایالات متحده لباس آهگائو را به دلایل خود ممنوع کردند. بازدیدکنندگانی که آن لباس‌ها را پوشیده بوند از ورود به مراسم منع شدند که منجر به بحث جنجالی در جامعه جهانی انیمیشن شد.
در قبضه تصرف چرخ زبون مباش مردانه از سپهر مقوس کباده کن
می خواست عشق جان ستان قتل یکی از عاشقان از من زبونتر در جهان رسوا و بدنامی ندید
دوستان در ره صلاح و صواب یکدگر را مدد بوند چو آب
از سیل فتنۀ کفر اسلام تیره گونست دین مبین زبونست در پنجۀ نصاریٰ
در سال ۲۰۰۴ بازی کرده‌است. او پنج بار نایب قهرمانی بوندس‌لیگا را با تیم دویسبورگ بدست آورده‌است که شامل چهار فصل پیاپی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ بوده‌است. او جام حذفی فوتبال آلمان را با این تیم بدست آورده‌است. او همچنین با تیم دویسبورگ برندهٔ لیگ قهرمانان اروپا زنان شده‌است. در مرحلهٔ انتخابی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل گلاسگو سیتی و در تاریخ اوت ۲۰۱۰ رباط متقاطع جلویی در زانوی چپ وی پاره شد و باعث شد تا او تمامی فصل ۱۱–۲۰۱۰ بوندس لیگا را از دست بدهد. پس از آن در فصل ۱۲–۲۰۱۱ او دویسبورگ را پس از ۸ سال ترک کرد.
مرد کرم یا ژل را بر روی آلت کشیده و آلت را درون کاندوم قرار می‌دهد پس از چند دقیقه این کرم یا ژل باعث ایجاد بی‌حسی در آلت مرد می‌شود. درصورتی که مرد قصد دارد از کاندوم استفاده نکند باید قبل از نزدیکی آلت خود را با صابون شستشو دهد تا از بی‌حسی بیشتر آلت و واژن زن جلوگیری شود.
صید از دهن شیر گرفتیم اما در پنجه عشق تو زبون گردیدیم
من او را مرده شیطانی شمارم که گیرد چون تو نخچیر زبونی