بقیع

بقیع

معنی کلمه بقیع در لغت نامه دهخدا

بقیع. [ ب َ ] ( ع اِ ) موضعی که در آن بیخ هر درخت باشد. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ) :
کدامین ربع را بینی ربیعی
کز آن بقعه برون ناید بقیعی.نظامی.- ابن بقیع ؛ سگ ، یقال : تقاد فابما ابقی ابن بقیع؛ ای بالجیفة لان الکلب یبقیها، یرید حطام الدنیا. ( از اقرب الموارد ) .
بقیع. [ ب َ ] ( اِخ ) نام قبرستان مقدس مدینه منوره. ( فرهنگ نظام ). مقبره مدینه که بقیع خوانند در شرقی شهر است و در اوقبور ابراهیم بن رسول ( ص ) و بنات مصطفی ( ص ) و عثمان بن عفان و امیرالمؤمنین حسن و عباس بن عبدالمطلب قرار دارد و امام زین العابدین و امام محمد باقر و امام جعفر صادق صلوات اﷲ علیهم اجمعین در آنجا مدفونند و اکثرصحابه عظام رضی اﷲ عنهم آنجا آسوده اند... ( از نزهةالقلوب چ 1331 هَ. ق. لیدن ص 14 ). و رجوع به ابن بطوطه و تاریخ گزیده و شدالازار و تاریخ عصر حافظ ج 1 و عیون الاخبار ج 3 و عقدالفرید ج 2، 3، 4، 5 و تاریخ اسلام و النقض و غزالی نامه و الموشح و مجمل التواریخ و القصص و حبیب السیر و ضحی الاسلام ج ت و معجم البلدان شود.
بقیع. [ ب َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان ماروسک است که در بخش سر ولایت شهرستان نیشابور واقع است و 670 تن سکنه دارد. آب از قنات. محصول آنجا غلات. شغل اهالی آن زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
بقیع. [ ب ُ ق َ ] ( اِخ ) موضعی است مر بنی عقیل را و آبی مر بنی عجل را. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه بقیع در فرهنگ معین

(بَ ) [ ع . ] ( اِ. ) ۱ - جایی که در آن درختان گوناگون باشد. ۲ - نام گورستانی در مدینه که آرامگاه بسیاری از نزدیکان پیامبر در آنجاست .

معنی کلمه بقیع در فرهنگ عمید

جایی که در آن درختان گوناگون باشد.

معنی کلمه بقیع در فرهنگ فارسی

گورستانی نزدیک مدینه که در آن فاطمه ع ( بنا بر مشهور ) حسن ع علی بن حسین ع محمد باقر ع و جعفر صادق ع مدفونند و آن را بقیع غرقد گویند
( اسم ) ۱- جایی که در آن درختان گوناگون باشد . ۲- ( اسم ).
موضعی است مر بنی عقیل را و آبی مر بنی عجل را .

معنی کلمه بقیع در دانشنامه عمومی

بقیع (زاوه). بقیع روستایی در دهستان صفائیه بخش مرکزی شهرستان زاوه استان خراسان رضوی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱۳۱ نفر ( در ۳۹ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه بقیع در دانشنامه آزاد فارسی


بَقیع
قبور ائمه در بَقیع بعد از تخریب
قبور ائمه در بَقیع بعد از تخریب
(یا: بقیع الغَرقَد یا جَنَّةالبقیع) اولین و مشهورترین قبرستان اسلامی از زمان حیات حضرت محمد (ص) تاکنون، واقع در مدینه، در نزدیکی مسجدالنبی و بقعۀ پیامبر اکرم (ص). این محل قبلاً در خارج از دیوار شهر مدینه قرار داشت بعد از هجرت پیامبر اسلام (ص) از مکه به مدینه، ایشان این محل را که پوشیده از بوته های خار بود و به همین سبب غَرقَد نامیده می شد، به قبرستان مسلمانان اختصاص داد. اولین صحابۀ پیامبر (ص) از میان انصار که در بقیع دفن شد، اسعد بن زاره انصاری خزرجی و نخستین کس از میان مهاجرین، عثمان بن مظعون برادر رضاعی پیامبر (ص) بود. ابراهیم پسر خردسال پیامبر (ص) و دختران و زوج های ایشان، جز خدیجۀ کبری که در قبرستان ابوطالب در مکهمدفون است، در بقیع مدفونند و بنا به احتمالی حضرت فاطمۀ زهرا (س) دختر پیامبر (ص) نیز در بقیع مدفون است. مرقد امام حسن (ع)، امام زین العابدین (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام صادق (ع) که به ائمۀ بقیع مشهورند، نیز در کنار یکدیگر در ضلع جنوب غربی بقیع واقع است. همچنین مدفن عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر (ص) و جدّ خلفای عباسی، عبدالله بن مسعود، سعد بن ابی وقاص و انس بن مالک در بقیع قرار دارد. تعداد اصحاب پیامبر اکرم (ص) را که در بقیع مدفونند، بالغ بر ۱۰هزار تن نوشته اند. بقیع در زمان پیامبر و خلفای راشدین وسعت چندانی نداشت. در عهد معاویه بر وسعت آن افزودند تا قبر عثمان نیز که در خارج از بقیع قرار داشت، در داخل بقیع قرار گیرد. این بخش الحاقی را بقیع بنی امیه نامیدند. بعد از به قدرت رسیدن آل بویه و تسخیر بغداد، آنان در ساختن بقعه بر فراز قبور ائمۀ اطهار (ع) و تعمیر مسجد نبوی همت گماردند. در دورۀ صفویه نیز تعمیرات و تزیینات مناسبی ایجاد شد و سلاطین عثمانی هم در آبادانی بقیع کوشیدند. در نیمۀ دوم قرن ۱۳ق از سوی ملا محمدصالح برغانی و سپس فرزندش شیخ حسن مرمت هایی در قبور بقیع انجام شد. سعود بن عبدالعزیز، امیر نجد، در سال های ۱۲۱۸ و ۱۲۲۱ق دو بار به مکه و مدینه حمله کرد و خرابی های زیادی به آستانه های بقیع وارد آورد و بخشی از اشیای قیمتی آن ها را به غارت برد. این دو یورش به حملۀ اول وهابیون به بقیع معروف است. پس از قلع وقمع وهابیون به فرمان محمدعلی پاشا، خدیو مصر، این خرابی ها توسط سلطان عبدالحمید دوم پادشاه عثمانی ترمیم شد. بعد از قیام عبدالعزیز بن عبدالرحمان (۱۲۹۳ـ۱۳۷۳ق)، از احفاد سعود که شورش او منجر به برقراری مجدد امارت آل سعود در ۱۳۱۹ق و تصرف شهر ریاض شد، وی سه امارت حجاز، نجد و احسا را کشور واحدی به نام «المملکةالعربیه السعودیه» اعلام کرد. لشکریان او به مقاومت دَه ماهۀ اهل مدینه پایان دادند و در هشتم شوال ۱۳۴۴ق طبق فتوای شیخ محمد بن عبدالوهاب نجدی (۱۱۱۵ـ۱۲۰۶ق) مؤسس فرقۀ وهابیه که عمارت بر روی قبور را حرام می دانست، همۀ بقعه ها و آستانه های بقیع را ویران و اموال و نفایس آن را غارتکردند. این یورش به حملۀ دوم وهابیون به بقیع شهرت دارد. هم اکنون بقیع دارای در ورودی بزرگ غربی است که در ۱۳۸۵ق با پافشاری دولت ایران احداث شد. چون وهابیان ورود زنان را به قبرستان حرام می دانند، از ورود آنان به بقیع جلوگیری می کنند. قبرهای بقیع جز سنگ کوچکی بر بالای آن ها که فاقد هرگونه علامت و نوشته است، نشانۀ دیگری ندارد و مأموران دولت سعودی نیز مانع از نزدیک شدن زائران به قبور می شوند.

معنی کلمه بقیع در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بَقیع ، کهن ترین و مشهورترین گورستان دوره اسلامی در شهر مدینه که به «بقیع الغَرقَد»، یا به ویژه در زمان متأخر به «جنة البقیع » نیز شهرت داشته است . و متبرک به وجود قبورمطهر ائمه علیهم السلام گردیده است. از آن به مناسبت در باب حج سخن رفته است.
بقیع راازآنرو «بقیع الغرقد» نامیده اند که نوعی درخت خاردار در آنجا می روییده و نامش «غرقد» بوده است. سپس آن درخت از میان رفت، امّا نامش ماندگار شد.برخی نیز گفته اند: بقیع غرقد، نام زمینی است که نوعی درخت بلند توت آن را پوشانده باشد.
پیشینه
با توجه به اقوال لغت شناسان در توضیح «بقیع الغرقد»، چنین به نظر می رسد که محل گورستان بقیع ، در دوره پیش از اسلام خارستانی در اطراف شهر یثرب یا مدینه بعدی بوده است . این بقیع غیر از مواضع دیگری در مدینه ، چون بقیع زبیر و بقیع الخیل بوده است .در روایات ِ افسانه مانندِ ایام العرب ِ ه م پیش از اسلام ، از «یوم البقیع » به عنوان یکی از جنگ های اوس و خزرج ه م نام برده شده است و در اشعار منسوب به این روز از آن یاد کرده اند پس از مرگ عثمان بن مظعون در ق /۲۴م ، پیامبر اکرم (ص ) که گویا در جست و جوی جای خاصی برای دفن پیکر اصحاب خویش بودند، ناحیه بقیع را پسندیدند.پیشینه قبرستان بقیع به دوران قبل از اسلام میرسد، لیکن در اسناد به روشنی مشخص نیست که قدمت آن به چه تاریخی مربوط است و از چه زمان مردمان مدینه جنازه درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک می سپرده اند. منابع تاریخی گواهی میدهد که پیش از هجرت، مردم مدینه اجساد مردگان خود را در دو گورستانِ« بنی حرام »و« بنی سالم »و گاهی نیزدر منازل خود دفن میکردند. لیکن با هجرت مسلمانان به مدینه، بقیع تنها قبرستان مسلمانان گردید و به مرور زمان و با دفن اجساد تعدادِ زیادی از صحابه و تابعین و نیز همسران و دختران و فرزندان و اهل بیت رسول الله صلوات الله علیه از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. و گورستانهای پیشین، رفته رفته به حالت متروکه در آمد و از میان رفت.بقیع تا یکصدسال پیش، دیوار و حصاری نداشت،امااکنون بادیواری بلند محصور گشته واز گذشته تاکنون مسلمانان از هر فرقه و مذهبی، پس از زیارت پیامبرخدا صلوات الله علیه به اینجا آمده، اهلبیت پیامبر(صلی الله علیه وآله)ودیگر آرمیدگان دراین گورستان رازیارت می کنند.
موقعیت جغرافیایی
گورستان بقیع در شرق مدینه و به فاصله اندکی از مزار حضرت رسول (ص ) واقع شده ، و در روزگاران دور، خارج از حصار قدیم مدینه که اکنون تقریباً از میان رفته ، قرار داشته است و مساحت آن در حال حاضر به ۸۰ هزار م می رسد.
نخستین مدفون
...
[ویکی شیعه] بَقیع یا بقیعُ الغَرْقَد، کهن ترین آرامستان مسلمانان است که پیش از اسلام، زمینی بزرگ و بوستانی بوده در حوالی شهر یثرب حجاز. دفن اموات مسلمانان در این زمین از آغاز سده نخست هجری، رواج یافته و بزرگان و شخصیت های مهم اسلامی در آن خاکسپاری شده اند. چهار تن از امامان معصوم و دیگر وابستگان پیامبر خدا، از جمله این مدفونان هستند. بقیع در ادوار مختلف اسلامی، مورد توجه حاکمان بوده و بقعه ها و بارگاه هایی در آن ساخته شد اما پس از حمله و سیطره وهابیان بر عربستان، تخریب گردید. اکنون سطح بقیع در جوار حرم نبوی با خاک یکسان است و سنگ نوشته ای در آن مشاهده نمی شود.
کهن ترین قبرستان مسلمانان، در نزدیکی مسجدالنبی و اطراف شهر قرار داشته که امروزه پس از توسعه قبرستان و مجموعه مسجد و صحن نبوی، هردو به هم متصل شده و در هسته مرکزی شهر مدینه قرار گرفته اند.
دور قبرستان بقیع، دیوار کشی شده و ضلع غربی آن که در ورودی اصلی قبرستان نیز هست، ملاصق صحن حرم نبوی و ضلع جنوبی آن خیابان ابوایوب انصاری و ضلع شرقی آن بلوار ملک فیصل و ضلع شمالی آن خیابان عبدالعزیز است. این خیابان ها پیش تر نام های دیگری داشته اند.
[ویکی اهل البیت] بقیع در لغت به زمین گسترده و بزرگی گویند که دارای درخت باشد که یکی از آن ها، بقیع غرقد است. غرقد، نام درختی است که در آن محیط بوده است، گرچه بعدها آن درختان را کندند ولی اسم آن باقی ماند و این زمین، معروف به بقیع الغرقد شد.
این قبرستان از زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله تاکنون باقی است و حدود ده هزار نفر از یاران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در خود جای داده است.
بقیع، زمین مستطیل شکلی در شرق مدینه است که 100 در 150 متر بوده، ولی بارها توسعه پیدا کرده است. برخی آن را در اصل 80 در 80 متر دانسته اند که بعدها با اضافه شدن حش کوکب و... به آن، به 150 در 100 متر رسید.
ابورافع می گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله در صدد تهیه مکانی برای دفن یاران خود بود و جاهای مختلفی را در اطراف مدینه ملاحظه کرد تا آن که به بقیع الغرقد رسید و فرمود: به من دستور داده شده که این مکان را قرار دهم.
از برخی روایات، استفاده می شود که اولین کسی که در بقیع دفن شد، عثمان بن مظعون بود؛ همان گونه که از حضرت امیرمؤمنان امام علی علیه السلام روایت شده که اولین کسی که در بقیع دفن شده، عثمان بن مظعون و پس از او، جناب ابراهیم علیه السلام، پسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود. از برخی روایات نیز فهمیده می شود که اولین کسی که در بقیع دفن شد، اسعد بن زراره بود. او به هنگام ساخت مسجدالنبی، از دنیا رفت. ممکن است گفته شود که اولین کسانی که در بقیع دفن شدند، از مهاجران، عثمان بن مظعون و از انصار، اسعد بن زراره بوده است و یا آن که گفته می شود که اسعد بن زراره، در بقیع دفن شد؛ پیش از آن که آن مکان، به عنوان قبرستان عمومی، در نظر گرفته شود.
بقیع، یک زمین وقفی نیست؛ چون ملک کسی نبوده است و وقفیت، فرع ملکیت است؛ و پس از تصمیم برای دفن، مردم درختان آن را کندند و عده ای هم آمدند و برای خود در آن خانه ساختند. بنابراین جلوگیری وهابیون از بازسازی بقیع تحت عنوان وقف بودن بقیع، بهانه ای بیش نیست، علاوه بر آن که خصوص امامان بقیع در خانه شخصی عقیل بن ابی طالب دفن گردیدند.
بقیع به خاطر قدوم مبارک رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام و دفن چهار تن از امامان علیهم السلام و سایر مؤمنان، شهیدان و نیکان، دارای شرافت زیادی است. ابوحجر اسلمی از رسول خدا صلی الله علیه و آله، چنین روایت کرده است: کسی که در مکه یا مدینه بمیرد، مورد حساب واقع نگردد و مهاجر به سوی خدا محسوب شود و روز قیامت، با اصحاب بدر محشور می شود همچنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله، چنین روایت شده است که روز قیامت، هفتاد هزار نفر از بقیع، بی حساب راهی بهشت می شوند؛ در حالی که صورت آن ها چون ماه شب چهاردهم، می درخشد.
[ویکی حج] بقیع مشهورترین و بافضیلت ترین قبرستان مدینه است. زمین بقیع به دلیل وجود درختان خاردار غرقد به بقیع الغرقد نیز معروف بوده است. برخی از مکان های هم جوار به این نام معروف بوده اند. هنگام دیوارکشی مدینه، بقیع پشت دیوارها مانده بود و مسیر دسترسی به مناطق یهودی نشین به شمار می آمد.
پیامبر(ص) بعد از هجرت به مدینه، زمین بقیع را برای دفن مردگان مسلمانان انتخاب نمود. اسعد بن زراره خزرجی اولین فرد از انصار و عثمان بن مظعون اولین فرد از مهاجرین بودند که در این قبرستان دفن شدند. بعدها با الحاق حش کوکب و خانه های صحابه که بین مسجدالنبی و بقیع قرار داشت وسعت این قبرستان افزوده شد. در دوره معاصر نیز زمین شهرداری مدینه، به این قبرستان الحاق شد.
روایات زیادی درباب فضیلت قبرستان بقیع نقل شده و این قبرستان همواره مورد توجه و احترام مسلمانان بوده است. پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) به زیارت مدفونان این قبرستان می رفتند و استحباب زیارت این قبرستان مورد تاکید علمای شیعه قرار گرفته است.

معنی کلمه بقیع در ویکی واژه

بقیع اصطلاحی مرکب محتملا معرب بُغئی که ممکن است در زبان معیار مفهومی متفاوت داشته باشد. بقیع پیش از اسلام، مفهوم اعتقادی داشته است و از دو بخش بغ - ئی شکل گرفته و استنتاج کلی از اصطلاح یعنی حضور بغ در آتی نزدیک در جمع، اجتماع یا منطقه و ناحیه.[۱]
جایی‌که در آن درختان گوناگون باشد.
نام گوستانی در مدینه که آرامگاه بسیاری از نزدیکان پیامبر در آنجاست.
(جغرافیا): گورستانی در خاور مدینه که بیش از ده هزار نفر از مهاجرین و انصار در آن خاک شده‌اند.
↑ این حضور دهشت‌آور بوده زیرا که حضور او مساوی قصاص و مرگ عده‌ای بود که باید با دست خفه می‌شدند.

جملاتی از کاربرد کلمه بقیع

ام سلمه یک سال پس از واقعه عاشورا در دهم محرم‌الحرام سال ۶۲ هجری قمری در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد ، او آخرین زن از همسران محمد پیامبر اسلام بود که از دنیا رفت.
محمد در سال ۱۱ هجری قمری دچار بیماری شد و از دنیا رفت. او در سن ۶۳ سالگی درگذشت و در آن وقت جز فاطمه، فرزند دیگری از او زنده نماند. بر این اساس محمد در طول ۲۳ سال به تبلیغ اسلام پرداخت. مرتضی عاملی گزارش می‌کند که منابع اسلامی در محل دفن محمد، اختلاف دارند؛ بر طبق روایتی، علی بن ابی‌طالب، و بنابر وصیت محمد، جسدش را در اتاقی که درآن درگذشت، دفن کرد. با این وجود، منابعی از دفن محمد در بقیع یا مسجدالحرام گزارش‌هایی را نقل کرده‌اند. بر مدفن او امروزه گنبد سبزی قرار دارد.
ابراهیم بن حسن شهرانی کورانی همچنین شهرت‌یافته به شهرزوری و لقب‌گرفته به برهان‌الدین (۱۶۱۶–۱۶۹۰م) فقیه و محدث شافعی عراقی در سدهٔ شانزدهم میلادی بود که آثار بسیاری نگاشت. از اهالی شهران، شهرزور بود، در شام و مصر به فراگیری حدیث پرداخت و سپس ساکن مدینه شد؛ همان‌جا درگذشت و در بقیع دفن شد. به هر سه زبان عربی، فارسی و ترکی آشنایی و تسلط داشت.
در اتهام نمر چنین آمده بود: «وی از حکومت عربستان خواسته‌است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کرده، مذهب تشیع را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.»
کسی حکایت کند گوید به مدینهٔ رسول صَلَّی اللّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بودم، سخن‌ها همی رفت مردی نابینا به نزدیک ما نشسته بود سخن ما سماع می‌کرد، به نزدیک ما آمد و گفت به سخن شما بیاسودم، بدانید که مرا عیال و فرزند بود روزی به بقیع شدم به هیزم چیدن، جوانی دیدم پیراهنی کتان پوشیده و نعلین اندر انگشت آویخته من پنداشتم که راه گم کرده‌است، قصد او کردم تا جامه از وی بستانم فرا شدم و گفتم جامه بکش گفت برو به سلامت دو سه بار بگفتم گفت ناچار باید جامه بکنم گفتم آری گفت چون چاره نیست اشارت کرد به دو انگشت به چشم از دور و هر دو چشم من فرو ریخت در حال، گفتم به خدای بر تو که بگویی تا تو کیی گفت ابراهیم خوّاص‌م.
ام کلثوم نخست با عتیبه بن ابی‌لهب ازدواج کرد. وقتی محمّد اعلام پیامبری کرد، ابولهب پسرش عتیبه را واداشت که ام کلثوم را طلاق دهد. پس از مرگ رقیه در سال ۲ هجری، ام کلثوم در سال سوم هجرت، به عقد عثمان درآمد. ام کلثوم در سال نهم پس از هجرت در مدینه درگذشت و در بقیع مدفون گشت.
ام البنین در ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ یا سال ۷۰ هجری قمری فوت می‌کند. وی در قبرستان بقیع کنار صفیه و عاتکه عمه‌های پیامبر اسلام مدفون است.
پس از پایان سفر حج در سال ۱۸۷۱ میلادی در مدینه درگذشت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
برادر در بقیع آسوده در خاک پدر در خاکدان کوفه گیره
در به بقیع بی خبر خفته تو و به کربلا مال هبا و خون هدر با تن پاره پور تو
بقیع از دیرباز مکان دفن بزرگ‌ترین شخصیت‌های اسلام بوده‌است که در چند قدمی مسجد النبی در مدینه منوره قرار دارد.
بوبکر و عمر بین که به اعناب رسولند موسی و حسن بین که به بغداد و بقیع است
از پیغامبران صلی الله علیه و سلم مرویست که بعضی از گورستانها چنان است که در روز قیامت فرشتگان برگیرند و در بهشت افشانند بی‌حساب رسول علیه السلام فرمود بقیع از آن جمله است مگر به حکم این حدیث شیخ ابوعثمان مغربی رحمةالله علیه که ذکر ایشان پیش گذشته است در بقیع از برای خود گور کنده و طیار ساخته تا چون او را وقت به آخر رسید درینجا بماندند و مدتی همچنان بود تا روزی ابوالقاسم نصر آبادی آنجا رسید و آن گور بدید پرسید که این خاک از برای که کنده‌اند گفتند ابوعثمان مغربی برای خود کنده است اتفاقاً در همان شب شیخ ابوالقاسم در بقیع گوری فرود برده بود برای خود تا او را آنجا دفن کنند و آنرا گوش می‌داشت شیخ ابوالقاسم نصرآبادی یک روز بدید گفت: مگر کسی خود را هم اینجا گوری فرو برده بود شبی در خواب دید که جنازه‌ها درهوا می‌بردند و می‌آوردند پرسید که چیست گفتند هر که اهل این گورستان نیست که او را اینجا آرند او را از اینجا برگیرند و بجای دیگر برند و هرکه را جای دیگر دفن کنند که اهل این گورستان بود او را بدینجا بازآرند و این جنازه‌ها که می‌برند و می‌آرند آنست پس گفت: ابوعثمان این گور که تو فرو برده که مرا اینجا دفن خواهند کرد خاک تو در نیشابور خواهد بود ابوعثمان را از آن سخن اندک غباری بنشست پس چنان افتادکه او را از خانه بدر کردند به بغداد آمد پس سبب افتاد که از بغداد بری آمد و باز سببی افتاد که به نیشابور آمد و در نیشابور وفات کرد و برسری حیره در خاک کردند و اما آن خواب که از شیخ ابوالقاسم نقل می‌کنند ممکن است که آن کسی دیگر است که دیده است نه نصرآبادی و روایت مختلف است.
قدر روزجمعه چون آمد رفیع روز جمعه بود رفتم در بقیع
به شبروان طواف و به ساکنان حرم به خفتگان بقیع و به کشتگان غزا
گاه روی سوی مدینه گه نجف گاهی بقیع درد دل با جد و باب و تربت مادر کند
دربارهٔ مراسم تجهیز جعفر صادق از فرزندش موسی کاظم روایت شده‌است که بنا به سفارش پدرش شخصاً او را غسل داد، کفن کرد و دفن نمود. بر اساس روایتی در منابع شیعه، امام را فقط امامی دیگر غسل می‌دهد. جعفر صادق در قبرستان بقیع — قبرستان مشهور مدینه — در کنار قبر پدرش محمد باقر، و جدش سجاد و حسن دفن شد. تا اوایل قرن بیستم میلادی قبر صادق محل زیارت زائران بود، تا آنکه در سال ۱۹۲۶ میلادی، وهابی‌ها پس از فتح مدینه، ساختمان همه قبور و مقبره‌های موجود در شهر را — به استثناء مقبره پیامبر اسلام — تخریب کردند.
بی خبر از احوال نهایت و بدایت ابن محمد هادی رضاقلی المتخلص به هدایت. چون نسبت سایر اهل این فن خواست که در خاتمهٔ این کتاب مستطاب به شرح رشحی از حالات خود پردازد و در معنی از خیالات خام خود هر طرف این ریاض فیاض را خاربستی سازد، لهذا خود به طریق مغایبه و ذکر گذشگان از حالات و خیالات خود چنین اظهار می‌کند که ولادت هدایت در شب پانزدهم شهر محرم الحرام تخمیناً ساعتی قبل از طلوع فجر در سنهٔ هزار و دویست و پانزده در دارالخلافهٔ طهران واقع گردید. والدش از اعیان قریهٔ چارده مِن مضافات دامغان و از مبادی شباب ملازمت پیشه نموده و در حضرت قهرمان ایران محمد شاه قاجار اناراللّه برهانه به منصب خزینه داری، محسود اقران بوده. پس از انتقال آن دولت به حضرت سلطان صاحبقران و خدیو زمان شاهنشاه ایران فتحعلی شاه متخلص به خاقان در آن دربار معدلت آثار به منصب مذکور مفتخر و حسب الامر مأمور به خدمتگذاری فرمانفرمای مملکت فارس شده، به شیراز آمده تا در سنهٔ ۱۲۱۸ وفات یافت و به عالم عقبی شتافت و نعشش را به عتبات عالیات نقل کردند و خان ذی شأن محمد مهدی خان بنابر نسبت در تربیت بازماندگان کوشید و جد وجهد بلیغ مرعی داشت و همت به مراقبت حال این حقیر گماشت. پس از چندگاهی والدهٔ حقیر نیز به حکم استطاعت محرم حرم مکّهٔ معظّمهٔ مکرمّه شد و بالاخره در مدینهٔ طیبه وفات یافت و در مقبرهٔ بقیع مدفون شد.
برو ای باد صبا از بر من سوی بقیع عرض حالی ببر از مهر سوی مادر من
ابوسفیان در مدینه، در سال ۳۲ هجری، درگذشت. عثمان بن عفان بر او نماز خواند و در بقیع دفن شد.[نیازمند منبع]