بناب
معنی کلمه بناب در لغت نامه دهخدا

بناب

معنی کلمه بناب در لغت نامه دهخدا

بناب. [ ب ُ ] ( اِ مرکب ) قعر آب. ( از آنندراج ). عمق آب. ته آب. ( ناظم الاطباء ). آخر آب.تکاب. ته آب. مقابل سراب. آن جای که آب از آن پس ازجریان بازماند. آخرین جائی که آب جای بدانجا به آخر رسد. آنجا که آب چشمه یا رودی سپری شود و بپایان رسد. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || ابتدا و منبعآب ( از اضداد ). ( یادداشت مرحوم دهخدا ) :
در خمارم شراب میخواهم
در سرابم بناب میخواهم.ظهوری.
بناب. [ ب ُ ] ( اِخ ) مرکز بخش بناب از شهرستان مراغه است. این قصبه در 16 هزارگزی جنوب باختری مراغه و 8 هزارگزی خاور دریاچه ارومیه واقع است. هوای آن معتدل و آب آنجا از رودخانه صوفی چای و چاه تأمین می شود. محصول عمده آن غلات و حبوب و چغندر است و کشمش و بادام و کرچک و شغل مردان کاسبی و زراعت و صنایع دستی آن جاجیم و گلیم بافی است. در حدود 14930 تن جمعیت دارد. ادارات بخشداری ، شهرداری ، دارائی ، کشاورزی ، بهداری ، آمار، ژاندارمری و محضر رسمی و پست و تلگراف و تلفن و دو باب دبستان دارد.در این حدود پنجاه باب مغازه هست و کاروانسرا هم دارد و دارای یک دهستان بنام «بناجو» است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ). و رجوع به جغرافیای غرب شود.
بناب. [ ب ُ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان رودقات از بخش مرکزی شهرستان مرند و 3570 تن جمعیت دارد. آب آنجا از رودخانه و محصول آن غلات ، حبوب ، پنبه ، زردآلو، بادام و کرچک و شغل اهالی زراعت و گله داری است. دبستان هم دارد و آن را میناب نیز می گویند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه بناب در فرهنگ معین

(بُ ) ( اِ. ) قعر آب ، ته آب .

معنی کلمه بناب در فرهنگ عمید

قعر آب، ته آب.

معنی کلمه بناب در فرهنگ فارسی

دهی از بخش مرکزی شهرستان مرند در حدود ۲۹۱۶۹ تن جمعیت دارد . آنرا میناب هم گویند .
بن آب، قعر آب، ته آب
( اسم ) عمق آب ته آب .
دهی است جزئ دهستان رودقات از بخش مرکزی شهرستان مرند و آب آنجا از رودخانه و محصول آن غلات حبوب پنبه زرد آلو بادام و کرچک و شغل اهالی زراعت و گله داری است . دبستان هم دارد و آنرا میناب نیز می گویند ٠

معنی کلمه بناب در دانشنامه عمومی

بُناب یکی از شهرهای قدیمی و پرجمعیت استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری شهرستان بناب است.
این شهر در کنار دریاچه ارومیه در دامنه های زیبای رشته کوههای سهند واقع شده است شهر زیبای بناب بدلیل داشتن رودخانه های متعدد و از طرفی محدود شدن قسمتی از شهرستان به ساحل دریاچه ارومیه و قسمت دیگر آن به کوهستان سهند بعنوان جلگه ای حاصلخیز محسوب میشود اما امروزه با احداث سدها در مناطق بالادست این قابلیت مهم از این منطقه سلب شده است و رودخانه های دایمی این شهر به رودخانه ی فصلی بدل گشته است. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است.
پیشینهٔ آثار تاریخی کشف شده در ارتفاعات جنوبی گورستان های قره قشون به سده های هشتم و نهم هجری می رسد و نشانگر رونق و آبادانی بناب در عصر صفویان است. امروزه ساکنان شهر بناب به زبان ترکی آذربایجانی سخن گفته و پیرو دین اسلام و مذهب شیعهٔ دوازده امامی هستند.
بناب از یک بخش به نام مرکزی تشکیل و دارای ۳ دهستان می باشد، به طوری که دهستان بناجوی غربی به مرکزیت روستای خانه برق جدید، دهستان بناجوی شرقی به مرکزیت شهر خوشه مهر و دهستان بناجوی شمالی به مرکزیت روستای روشت بزرگ قرار دارند. بناب داری 29 روستا می باشد.
آثار به دست آمده از حفاری های قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی ( قلعه دختران ) که یکی از نود و سه تپه باستانی می باشند و همچنین وجود سی و شش غار مربوط به یکدیگر ( معماری صخره ای صور ) که نشانگر زندگی های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ است. همچنین کشف آثار قدیمی مانند ظروف سفالین، فلزی و نشانه های تمدن شهری تا عمق چند متری زمین، این سابقه طولانی هزاران ساله را تأیید می کند. [ نیازمند منبع] شهر بناب توسط تپه های متعددی احاطه شده است. از جمله قره کولوک، تپه قبرستان قدیمی محله مهرآباد، تپه گزاوشت در محله گزوشت، تپه قره چپق و تپه های سپیگان، تپه آغاجاری، تپه بابالار، شیزگان تپه، همچنین تپه های باستانی که مساجد زرگران، مهرآباد و میدان بر روی این تپه ها قرار گرفته اند، از دوره اسلامی تا شش هزار سال پیش قدمت دارند.
در لغت نامهٔ دهخدا، فرهنگ فارسی معین، و فرهنگ عمید واژهٔ بناب به معنی «قعر آب» و «ته آب» آمده است؛ لغتنامهٔ دهخدا دو توضیح دارد که یکی می گوید آنجایی که جریان آب در آن به پایان رسد، و دیگری می گوید آغاز و منبع آب.
بناب (خمیر). بناب یا بُنو، روستایی در دهستان رویدر بخش رویدر شهرستان خمیر در استان هرمزگان ایران است.
این روستا در فاصلهٔ ۵ کیلومتری شمال شهر رویدر واقع شده است.
مذهب مردم این روستا، شیعه دوازده امامی است و از نظر امکانات دارای دبستان، مدرسه راهنمایی، خانه بهداشت، حسینیه، مرکز مخابرات، پایگاه بسیج، کانون فرهنگی، مسجد و آب انبار «برکه» است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۴۹۳ نفر ( ۱۴۰ خانوار ) بوده است.
معنی کلمه بناب در فرهنگ معین
معنی کلمه بناب در فرهنگ عمید
معنی کلمه بناب در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بناب در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بناب در ویکی واژه

معنی کلمه بناب در ویکی واژه

قعر آب، ته آب.
مي باشد كه در زبان تركي به معني "هزار خانه" مي باشد. گفته مي شود "بين ائو" قبلا روستايي با 1000 خانوار بوده و به همين جهت آن را "بين ائو" مي ناميدند كه در زمان رضا شاه پهلوي مانند بسياري از اسامي اماكن آذربايجان و اماكن غير فارس زبان به اسامي فارسي و به جهت شباهت ظاهري اين كلمه به كلمه بناب به اين كلمه تغيير داده شد.

جملاتی از کاربرد کلمه بناب

حوزة جغرافیایی و قلمرو، به سبب پراکندگی طایفه‌ها و تیره‌های آن، دقیقاً مشخص نیست. بنابر اسناد تاریخی، از جمله تاریخ افشار ()، گروهی از ا به هنگام حکومت خاندان گرگین بیک احتمالاً در آذربایجان می‌زیستند و وابسته به افشارهاو ملتزمان دربار و حاکمان منصوب افشاریه بوده‌اند؛ گروه بزرگی ازهم هنگامی که [[امامقلی ]، حکومت گاورود کردستان‌ را در دست داشت، همراه طایفة ارشلوی افشار، در ۹۹۵ه/ ۱۵۸۷م، اواخر سلطنت خدابنده، در اطراف اصفهان اقامت داشتند ().
وجود بادها و طوفان‌های قوی در جو نپتون نشان می‌داد که این سیاره حرارتش را از منبع دیگری می‌گیرد. وویجر ۲ کشف کرد دمای اورانوس و نپتون مانند هم است با این تفاوت که نپتون از خورشید نسبت به اورانوس دورتر است. اما نپتون بر خلاف اورانوس حرارتی بیشتر از آنچه می‌گیرد، تابش می‌کند؛ که شاید این حرارت از دما و فشار شدیدی که از هستهٔ سنگی درون این سیاره آزاد می‌شود، به وجود می‌آید؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت حرارتی که نپتون از درون خود دریافت می‌کند باعث به وجود آمدن بادها و طوفان‌های قوی در این سیاره می‌شود.
گر بنابر غرضی گرچه نگوید هجوت مدحت آن نوع بگوید که تو خود را بکشی
کمتر از یک سال بعد، آناتولی الکساندروویچ وارد شورای شهری لنینگراد شد و در مدت یک ماه به عنوان رئیس این شورا منصوب گشت در تاریخ ۲۳ می ۱۹۹۰ به عنوان رئیس شورای شهر لنینگراد منصوب شد. سمت رئیس شورای شهر لنینگراد به این معنا بود که رئیس شورا باید به نظرات شورا پایبند باشد و همان دستور العمل شورا را پیروی کند و در هر لحظه شورا می توانست رئیس شورا را برکنار کند. بنابراین، نمایندگان مجلس ملی متقاعد شدند که در لنینگراد مانند مسکو یک سمت شهردار معرفی شود لذا در سال در تاریخ ۱۲ ژوئن ۱۹۹۱ پس از انتخابات، به عنوان اولین شهردار سنت پترزبورگ (لنین گراد سابق) منصوب شد.
زهی مبارک پی خواجۀ که از فرت بناب افعی در زهر یافت طعم عسل
بنابراین مقدار انتظار خلاء از انرژی میدان الکترومغناطیسی در حفره
و بنابراین قول، اشکالی لازم نمی آید درخصوص کسی که معصیتی از او صادر شده باشد و بعد از این مقدور او نباشد مثل آن معصیت، مثل کسی که زنا کرده باشد و بعد عنین شده باشد یا چنان پیر شده باشد که دیگر صدور زنا از او متصور نباشد یا گناهی دیگر کرده باشد که بعد از توبه چندان زنده نماند که دیگر تواند آن گناه را بکند زیرا که اگر چنین شخصی را نتوان گفت که در تتمه عمر، آن گناه را ترک کرده و لیکن ندامت و پشیمانی بر گذشته در حق او ممکن است پس اگر توبه، همان پشیمانی باشد از برای چنین شخصی توبه میسر باشد و توبه او مقبول خواهد شد.
و چون درازشد این حال کی در وی ایم بدانچه اشاره کردم ببرخی از وی اندرین قصّه و تا بدین غایت زبان نگشادم بانکار، از رشک برین طریقت که یاد کنم اهل این طریقت را به بدی. و یا مخالفتی راه یابد کی عیب ایشان آشکارا گرداند از بهر آنک مخالفان این طایفه را و منکران ایشان را اندر دنیا بلاهای صعب بود. و چشم همی داشتم که این فترت بگذرد و بریده گردد و باصلاح آید و مگر حق سُبْحانَهُ و تَعالی بفضل خویش بیداری پدید آرد آنرا که ازین طریقه برگشت اندر ضایع کردن آداب این طایفه. و هر روز کار صعب تر است. و بیشتر اهل زمانه اندر دیار تباهی همی افزایند و ترسیدم بر دلها که اعتقاد کنند کی ابتداء این طریقت همچنین بودست. و بنابراین قاعده کردند و و سلف برین جمله برفتند. و این رسالت تعلیق کردم بشما أکْرَمَکُمُ اللّهُ و یاد کردم اندر وی بعضی از سیرت پیروان این طایفه اندر آداب و اخلاق و معاملات و نیّتهای دلهای ایشان و آنچه اشارت کرده اند از وجدهای ایشان و چگونگی زیادت درجات ایشان از بدایت تا بنهایت. تا مریدان این طایفه را قوّتی بود و اندر نشر کردن این شکایت مرا تسلّی باشد. و از خداوند کریم فضل و مثوبت حاصل آید. و یاری خواهم از خداوند سُبْحانَهُ وَتَعالی در آنچه یاد کنم و کفایت از وی خواهم و عصمت از خطا. و درود و آمرزش خواهم و رهانیدن ازو. و وی بفضل سزاوار است و بر آنچه خواهد قادر.
ابرآگهی‌ها می‌توانند از ۲ تا ۴۰ کیلومتر پرواز کنند، و تا ارتفاع ۱۵۰۰ متری بالا بروند. حرکت آن‌ها بسیار آهسته است؛ بنابراین، برای مدت‌زمان زیادی قابل مشاهده هستند.
هم چنین افرادی که توپ شماره ۱ آبی و توپ شماره ۱ قرمز را داشته باشند ۲۴ توپ دیگر از ۵۰ توپ باقی مانده را خواهند داشت؛ بنابراین
به نوک ناوک او سم صد هزار افعی بناب ناچخ او زهر صدهزار اژدر
مؤلف تذکره آفتاب عالمتاب درباره مهستی میگوید: در موزونی طبیعت و قد و قامت و تناسب اعضا و لفظ و معنی و حسن صورت و محبت سرآمد اقران و سرخیل لولیان زمان بود. سلطان سنجر سلجوقی و بنظر بعضی بابر پادشاه فریفته حسن و جمال و شیفته غنج و دلال آن بدیعه الجمال گردید بنابرآن بحضوری مجلس خاص سلطانی اجازت تمام داشت و در آن بزم با شعرا و ادبائی مانند امیر احمد و غیره طریقه مطارحه و معارضه می پیمود، روزی سلطان به مهستی چنین گفت:
اسنکما سی.۴۵۰ کولئوپتر (به معنای "سوسک" در زبان فرانسوی، در زبان یونانی به معنای " بال‌های بریده شده ") یک هواپیمای عمودپرواز بود که در دهه ۵۰ توسط شرکت فرانسوی اسنکما ساخته شد. این یک هواپیمای تک نفره با بال حلقوی بود که برای برخاستن و فرود به صورت عمودی طراحی شده بود، بنابراین نیازی به باند فرودگاه نداشت. تنها نمونه اولیه در پرواز نهم خود از بین رفت.
حجت سهل اندر این، قول خدای است، عزّ وجل، عزّ مِنْ قائلٍ: «والّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُم سُبُلَنا (۶۹/العنکبوت).» آن که مجاهدت کند مشاهدت یابد. و نیز جمله ورود انبیا و اثبات شریعت و نزول کتب و جملهٔ احکام تکلیف بنابراین است و اگر مجاهدت علت مشاهدت نبودی حکم این جمله باطل شدی و نیز جملهٔ احوال دنیا و عقبی تعلق به حکم و علل دارد و هر که علل از حکم نفی کند شرع و رسم جمله بردارد نه اندر اصل اثبات تکلیف درست آید و نه اندر فرع طعام مر سیری را علت گردد و یا جامه مر دفع سرما را و این تعطیل کل معانی بود.
سوزنی - رحمه الله تعالی، وی از نسف بوده است، و به تحصیل به بخارا آمد و بر شاگرد سوزنگری عاشق شد و به شاگردی استاد وی رفت و در آن مهارتی تمام حاصل کرد و هزل بر طبیعت وی غالب بود، بنابر آن هذیانات بسیار گفته است، و این دو بیت از قصیده ایست که در اعتذار از آنها می گوید:
مسیح ظهور ثانی مسیح امید مبارک کلیسا و اوج شکوه انجیل است. آمدن منجی به صورت واقعی، شخصی، قابل رویت و جهانی است. وقتی او بازگشت نماید، عادلان مرده قیام خواهند نمود و به همراه عادلان زنده متبدل خواهند شد و به آسمان برده خواهند شد، ولی شریران خواهند مرد. اکثر خطوط نبوت تقریباً کامل تحقق یافته و به وضعیت حاضر جهان اشاره می‌کنند که آمدن مسیح قریب‌الوقوع است. زمان آن واقعه آشکار نگردیده‌است و بنابراین به ما توصیه شده‌است که همیشه آماده باشیم.
ز بیم ناوک پروین گسل برای گریز ز آسمان بستاند بناب نعش طلاق
بنابراین، فرضیه‌ای ابطال‌پذیر خواهد بود که یک گزارهٔ مشاهدتی یا مجموعه‌ای از گزاره‌های مشاهدتی منطقا ناسازگار با آن امکان وجود داشته باشد، بدین معنا که اگر صدق گزاره‌ها اثبات شد فرضیه را ابطال کند.
به دلیل کیفیت و دقت بالای ام-۲۷، در سال ۲۰۱۷ فرماندهان سپاه تفنگداران دریایی آمریکا تصمیم گرفتند تا برای تک‌تیراندازان خود از نسخه قوی‌تری نسبت به مدل تفنگداران استفاده کند؛ بنابراین مدل ام-۳۸ دی‌ام‌آر را به خدمت گرفت. با وجود اینکه در گذشته از ام-۲۷ به عنوان تفنگ تک‌تیراندازی هم استفاده می‌کردند، ولی با افزایش طول لوله و نصب تجهیزات تک‌تیراندازی بر روی مدل ام-۳۸، این تفنگ نسبت به ام-۲۷ برتری ویژه‌ای پیدا کرده‌است. همچنین برای یک تک‌تیرانداز داشتن ۳۰ عدد تیر در یک خشاب، به‌نوعی یک برگ برنده محسوب می‌شود.
مروی است که «حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم والی ای فرستادند که زکوه قبیله «ازد» را جمع نماید، چون مراجعت نمود بعضی از آنچه آورده بود خود نگاهداشت و گفت: این هدیه ای است که به من داده اند حضرت فرمود که اگر راست می گوئی چرا در خانه پدرت و خانه مادرت ننشستی تا هدیه ای از برای تو بیاورند؟ پس فرمود: چرا من هرگاه یکی از شما را به عملی نصب می کنم گوئید این از شما و این هدیه من است، چرا در خانه مادرش نمی نشیند تا هدیه از برایش بیاورند؟» و بنابراین، سزاوار هر قاضی و والی و حاکمی، و غیر اینها از عمال سلاطین آن است که فرض کند خود را بی منصب و شغل، معزول از هر کار و بار، در خانه مادرش نشسته است آنچه به او در آن وقت عطا می کند حال هم اگر بفرستند بگیرد و آنچه را که نمی فرستند از آن اجتناب کند.