بهداری

معنی کلمه بهداری در لغت نامه دهخدا

بهداری. [ ب ِ ] ( حامص مرکب ، اِ مرکب ) وزارت یا اداره ای که عهده دار رسیدگی به اموربهداشت و صحت مردم است. صحیه. ( فرهنگ فارسی معین ). اداره ای که برای مواظبت بهداشت مردم تأسیس شده است.این کلمه بجای صحیه اختیار شده است. ( فرهنگستان ).

معنی کلمه بهداری در فرهنگ معین

( ~. ) (حامص . ) وزارت یا اداره ای که عهده دار رسیدگی به امور بهداشت و سلامتی مردم است .

معنی کلمه بهداری در فرهنگ عمید

سازمان یا اداره ای که به کارهای مربوط به بهداشت مردم رسیدگی می کند.

معنی کلمه بهداری در فرهنگ فارسی

( وزارت ) بر اثر کنفرانس صحی بین المللی که به سال ۱۲۷۹ ه.ش . ۱۹٠٠ م. در پاریس منعقد شد ونماینده ایران نیز قطعنامه آنرا امضا کرد اولین مجلس حفظ الصحه دولتی در سال ۱۲۸۴ ه. ش . ۱۹٠۴ م . در تهران تشکیل شد و نظامنامهای برای آن نوشتند . این مجلس تا اواخر ۱۲۹۹ بر قرار بود تا در سال ۱۳٠٠ [ وزارت صحیه وامور خیریه ] تاسیس شد و چند ماهی بدین نام بود وسپس بنام (( صحیحه کل مملکتی ) ) نامیده شد و آن ضمن تشکیلات وزارت کشور اداره میشد . در سال ۱۳۲٠ طبق قانون مصوب مجلس شوری به [ وزارت بهداری ] تبدیل گردید . در دی ماه ۱۳۲۴ برای دو سال سازمان قانونی آزمایشی ازکمیسیون بهداری مجلس شورای ملی گذشت و سپس در مرداد ۱۳۲۹ نظر به اختیارات حاصل از قانون تیر ۱۳۲۸ سازمان جدیدی از تصویب هیئت تصفیه کارمندان دولت و تجدید نظر در سازمان وزارتخانه ها گذشت . وزارت بهداری شامل ادارات و موسسات ذیل است : شورای عالی بهداشت شورای عالی معاونت عمومی بنگاه پاستور بنگاه دارویی هیئت عالی بازرسی اداره کل بهداشت اداره کل معاونت عمومی اداره بهداشت بین المللی اداره اطلاعات و تعلیمات بهداشتی اداره کارگزینی اداره حسابداری اداره دفتر فنی وزارتی .
وزارت یا ادارهای که عهدهدار رسیدگی بامور بهداشت و صحت مردم است صحیه .

معنی کلمه بهداری در ویکی واژه

وزارت یا اداره‌ای که عهده دار رسیدگی به امور بهداشت و سلامتی مردم

جملاتی از کاربرد کلمه بهداری

برای بار دوم هنگامی که تمام امور مربوط به خروج از کشور را به اتمام رسانده بوده و با همکاری بنی‌صدر اجازه خروج را دریافت نموده بود، هنگام سوار شدن به هواپیما بازداشت و در زندان اوین زندانی گردید. البته به جای زندان وی را در بهداری بیمارستان حبس نمودند. وی عامل اصلی بازداشت خود را در مرتبه دوم، ابراهیم یزدی می‌داند که در دولت بازرگان وزارت خارجه را بر عهده داشت و بعد از آن با حفظ روابطش با انقلابیون، خود را به عنوان رقیب اصلی بنی‌صدر مطرح نموده بود و از این می‌ترسید که مبادا نراقی سخنان شاه را در مورد وی یا از وابستگی تنگاتنگش با محافل آمریکایی سخنی به میان آورد.
دولت محلی اسکاتلند نظام بهداری و درمانی عمومی را همچنان رایگان نگهداشته است و دانشجویان اسکاتلندی نیز از پرداخت شهریه‌های دانشگاهی معاف هستند.
ابراهیم ریاحی (۱۲۸۴ اصفهان- ۱۳۶۹ تهران) پزشک و وزیر بهداری در کابینه‌های علی امینی و امیراسدالله علم بود.
گروهان ارکان از جمله ۴ یا ۵ گروهان موجود در داخل یک گردان نیروی زمینی می‌باشد که کارکنان پایور و وظیفه این گروهان در دسته‌های مخابرات، بهداری، مهمات، تعمیرگاه، پارک موتوری، ستاد گردان سازماندهی می‌شوند. در تیپ ۵۵ هوابرد گروهان ارکان و ادوات ادغام گشته‌اند.
قانون نظام صنفی وایجاد شوراهای آموزش و بهداری از دیگر دستاوردهای اصل نهم انقلاب شاه و مردم بود.
ارژنگ داوودی در شهریور ماه ۸۹ پس از گذشت بیش از دو ماه از اعتصاب غذا در حالی که به سختی قادر به تکلم و گشودن پلک‌هایش است به بهداری زندان رجایی شهر منتقل شد و به حالت کما فرورفت.
همان زمان وزارت بهداری بورسیه‌های را از طرف سازمان بهداشت جهانی درزمینه پیشگیری ودرمان بیماری‌هااعلام نمود پس درآزمون مربوط شرکت کردوپذیرفته شد.
به منظور کاهش ترافیک و روان‌سازی رفت‌وآمد در معابر عمومی ارومیه شهرداری ارومیه به ایجاد سامانه اتوبوس تندرو در ارومیه مبادرت ورزید. کلنگ این پروژه در تیر ماه ۱۳۹۲ زده شد. این سامانه در ارومیه شامل ۲ خط اتوبوس است. خط ۱ به طول ۱۳ کیلومتر و دارای ۱۴ ایستگاه از شهرک ایثار تا میدان خاتم‌الانبیا، مناطق ۲ و ۳ شهرداری را به یکدیگر متصل می‌کند. این خط ۵۴٪ از جمعیت ارومیه را پوشش می‌دهد. خط ۲ نیز از شهرک بهداری تا میدان شهدا کشیده شده‌است.
در ۲۷ شهریور ۱۳۵۷، کارمندان بانک مرکزی فهرست ۱۷۷ تن از افراد سرشناس را که گویا بالغ بر ۲ میلیارد دلار از کشور خارج کرده بودند، منتشر کردند. این فهرست نشان می‌داد که شریف امامی حدود ۳۱ میلیون دلار، ارتشبد اویسی ۱۵ میلیون دلار، نمازی ۹ میلیون دلار، آموزگار ۵ میلیون دلار، سپهبد مقدم ۲ میلیون دلار، شهردار تهران ۶ میلیون دلار، وزیر بهداری ۷ میلیون دلار و مدیرعامل شرکت ملی نفت، بالغ بر ۶۰ میلیون دلار از کشور خارج کردند.
در سال ۱۹۱۵ برتون روان‌پزشک به خدمت نظام در رستهٔ بهداری فراخوانده شد، در آن ایام بود که نظریه‌های فروید را کشف کرد و به درمان بیماران روانی پرداخت. این فعالیت نظرات او را دربارهٔ ذهن و ناخودآگاه شکل بخشید. کمی بعد با ژاک واشه، هنرمند نامتعارف و اسرارآمیز آشنا شد و واشه او را به سنجش دوبارهٔ عقایدش دربارهٔ ادبیات و هنر واداشت. در سال ۱۹۱۹ و پس از مرگ اسرارآمیز واشه، برتون متن خودبه‌خودی میدان‌های مغناطیسی را (با همکاری فیلیپ سوپو) نوشت و به جنبش دادا علاقه‌مند شد. در سال ۱۹۲۰ که رهبر جنبش دادا، تریستان تزارا، به پاریس آمد، برتون مشتاقانه به فعالیت‌های پرشور و شر این جنبش پای گذاشت.