بندی

بندی

معنی کلمه بندی در لغت نامه دهخدا

بندی. [ ب َ ] ( ص نسبی ) اسیر. گرفتار. ( آنندراج ) ( غیاث ) ( فرهنگ فارسی معین ). اسیر و گرفتار. ج ، بندیان. ( ناظم الاطباء ). اسیر. ( ترجمان القرآن ). زندانی. ج ، بندیان. ( فرهنگ فارسی معین ). محبوس. مسجون. مغلول :
بندیان داشت بی زوار و پناه
برد با خویشتن بجمله براه.عنصری.برفتن همچو بندی لنگ از آنی
که بند ایزدی بسته ست رانت.ناصرخسرو.تو بیچاره غلط کردی ره در
نجست از بندیان کس جز تو فریاد.ناصرخسرو.بدست اندرش بندی ناتوان
ز من در غم عشق نالنده تر.مسعودسعد.هرکه در بند تو شد بسته جاوید بماند
پای رفتن بحقیقت نبود بندی را.مسعودسعد.پذیرند از تو شاهنشاه و صاحب
همه گفتارها بندی و پندی.سوزنی.بندیان ز بند جسته برون
آمدند از هزار شخص فزون.نظامی.بسی بنده و بندی آزاد کرد
ز یزدان به نیکی بسی یاد کرد.نظامی.وگر کشتی آن بندی ریش را
نبینی دگر بندی خویش را.سعدی.و گروهی بخلاف این مصلحت دیده اند و گفته که در کشتن بندیان تأمل اولیتر. ( گلستان ).

معنی کلمه بندی در فرهنگ معین

(بَ ) (ص نسب . ) ۱ - اسیر، گرفتار. ۲ - زندانی . ج . بندیان .

معنی کلمه بندی در فرهنگ عمید

گرفتار، اسیر، زندانی.

معنی کلمه بندی در فرهنگ فارسی

گرفتار، اسیر، زندانی
در ترکیبات آید و معانی ذیل دهد:۱ - عمل و اجرای کاری : آب بندی ته بندی جیره بندی خیابان بندی . ۲ - معنی شغل و پیشه را رساند : دگمه بندی علاقه بندی نعلبندی ماست بندی . ۳ - ( اسم ) دکان و مغازه : علاقه بندی نعلبندی .

معنی کلمه بندی در دانشنامه عمومی

بندی (فرنچایز). بندی ( به انگلیسی: Bendy ) یک فرنچایز رسانه ای آمریکایی - کانادایی می باشد که بر اساس مجموعه بازی های ویدیویی مستقل ترسناک ساخته و منتشر شده توسط کایندلی بیست که در فرنچایز به عنوان «استودیو جویی درو» شناخته می شود، ساخته شده است.

معنی کلمه بندی در ویکی واژه

اسیر، گرفتار.
زندانی.
بندیان.

جملاتی از کاربرد کلمه بندی

به میدان بگردیم یک با دگر به کینه ببندیم هر دو کمر
یکی قطره شود گوهر چو یابد او علف از تو که قافی شود ذره چو دربندی و بستیزی
به کاری که بندی در آن کار، دل چنان کن از خود نباشی خجل
این نگارش نازیبا که تراست، اگر با گزارشی شیوا جفت آید و کلک شبه انگیزت به سال ها نگارندگی گهر سفت، همچنان پیرایه خواهد بود نه سرمایه، فرمان آسمانی که آورده پاک پیمبر و پرورده بار خداست در شهر ری با آن نگارش خوش و گزارش هیچ مانند دست فروشان گران جان را رایگان رایگان گرد کوچه و بازار همی گردانند و اگر هفته و ماهی یک یا دو به راهی رها گردد سپاس و ستایش رانند، در پنج هزار روز بازار و از صد هزارش یک خریدار نیست، و پیداست که افسانه بندی های ریشخندی یوسفی را، اگر خود پرورده شمس تبریزی و نگاشته اوستاد نیریزی باشد چه ارزش و کدام بها خواهد بود، بیت:
با این حال، این امر می‌تواند دست و پا گیر است اگر یک نفر باید برای اجرای چندین هدف به صورت دستی برای ساخت، تست و بسته‌بندی یک پروژه:
مکانیسم اثر آلترتامین نامشخص است، اما در دستهٔ عوامل آلکیله کننده طبقه‌بندی می‌شود.
جمعی از کارکنان شرکت برق نورآباد دراعتراض به وضعیت حقوقی و معیشتی خود اعتصاب کردند. معترضان با پهن کردن سفره خالی و با طرح مطالبات خود از جمله: دستمزد نازل، اجرا نشدن کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، تبعیض در مبالغ پرداختی، در برابر ساختمان استانداری لرستان تحصن کردند.
هر کدام از این دو دسته به سیلیکونی و غیر سیلکونی قابل دسته بندی هستند که در نهایت چهار دسته مختلف جهت انواع ضد کف در ذیل آن قابل تعریف خواهند بود
چشم بندی هست تعریف از پی نامحرمان تا نبیند چشمشان رخسار جانان بی‌نقاب
اندوختگاه سرخدار که در حوضه آبخیز زرین‌گل و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در مجاورت روستای افراتخته واقع شده به عنوان حوزه شماره ۸۵ در تقسیم بندی طرح جامع جنگل‌های شمال کشور به ثبت رسیده‌است.
گر خود ز عبادت استخوانی در پوست زشتست اگر اعتقاد بندی که نکوست
لازم است ذکر شود سایماگو نظامی است که دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی جهان را بر اساس عملکرد پژوهشی در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بین‌المللی چاپ می‌شود (مدارک منتشر شده در نشریات علمی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس) ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.
گر او را پیل بالازر عیانست مرازو، پیل بندی، در میانست
برخی صاحبنظران میان این صورتبندی از امر مطلق و قاعدهٔ زرین شباهتی می‌بینند. خودِ کانت معتقد است که قاعدهٔ طلایی، نه کاملاً صوری است و نه از نظر الزام‌آوری، جهان‌شمولیت دارد.
بپا چون ز ایام بندی ندید بگردن ز گردون کمندی ندید
امکان ترسیم پروفیل طولی، طراحی خط پروژه، ترسیم مقاطع عرضی، محاسبه حجم‌ها عملیات خاکی، ترسیم منحنی بروکنر، طراحی خط لوله و کانال، شیب بندی زمین و محاسبات هیدرولوژی را فراهم می‌سازد.
در ایران بذور ذرت را می‌توان با توجه به معیارهای مختلفی طبقه‌بندی کرد، به عنوان مثال با توجه به مبدأ تولید (تولید خارج از کشور یا تولید داخل)، هدف و انگیزه کشت (تولید دانه یا علوفه)، منطقه و اقلیم کشت (سردسیر، متعادل و با گرمسیر) و … را باید در نظر داشت.
طفیل آنکه کسان را به زلف در بندی بیار یک رسن و در گلوی من فگنش
لا زان شدست نیم گره تا گه عطا بندی ز دست بخل ز لا بر نعم نهند
سرور کلینتون طوری پیکربندی شده‌است که به کاربران امکان می‌دهد از طریق اینترنت با استفاده از سرویس دسک‌تاپ از راه دور مایکروسافت به‌طور آشکار از اینترنت متصل شده و آن را کنترل کنند.