تنزل

معنی کلمه تنزل در لغت نامه دهخدا

تنزل. [ ت َ ن َزْ زُ ] ( ع مص ) فروآمدن. ( زوزنی ). فرودآمدن. ( دهار ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). فرودآمدن به درنگ. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مجمل اللغة ). به درنگ و مهلت فرودآمدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). به آهستگی و آرامی فرودآمدن. ( ناظم الاطباء ). نزول کردن. فرودآمدن. پائین آمدن. ( فرهنگ فارسی معین ). یقال : البرکة تتنزل من السماء و تنزلت الملائکة و منه قوله : تنزل من جو السماءیصوب. ( اقرب الموارد ). || ( اِمص ) نزول و کاستگی و فرسودگی و پائین آمدگی و معزولی. ( ناظم الاطباء ). نزول. فرودی. ج ، تنزلات. ( فرهنگ فارسی معین ). باکردن و دادن صرف شود. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
- تنزل قیمت ؛ پائین آمدن قیمت اشیاء. ارزان شدن. ( فرهنگ فارسی معین ).
- تنزل مقام ؛ پایین آمدن مقام یا رتبه. مقابل ترفیع. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه تنزل در فرهنگ معین

(تَ نَ زُّ ) [ ع . ] (مص ل . ) نزول کردن ، پایین آمدن .

معنی کلمه تنزل در فرهنگ عمید

نزول کردن، فرود آمدن، پایین آمدن.

معنی کلمه تنزل در فرهنگ فارسی

نزول کردن، فرود آمدن، پایین آمدن
۱ - ( مصدر ) نزول کردن فرود آمدن پایین آمدن . ۲ - ( اسم ) نزول فرودی . جمع : تنزلات . یا تنزل بها ( قیمت ) . پایین آمدن قیمت اشیا ارزان شدن . یا تنزل مقام ( رتبه ) . پایین آمدن مقام ( ربته ) مقابل ترفیع مقام .
یوهانس کشیش و راهب آلمانی که در حدود سال ۱۴۶۵ در پیرنا متولد شد و به شال ۱۵۱۹ درگذشت . مواعظ او در مورد بخشایش و اغماض گناهان یکی از علل بروز اعتراض لوتر و هیجان اصطلاحات مذهبی و بالاخره پیدایش مذهب پرتستان در دین مسیح بود .

معنی کلمه تنزل در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تُنَزَّلَ: که نازل شود
معنی تُنَزِّلَ: که نازل کنی - تا نازل کنی
معنی تَنَزَّلُ: نازل می شود
ریشه کلمه:
نزل (۲۹۳ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه تنزل

آدَم بر طبق اعتقاد ادیان ابراهیمی منشأ تمام انسانها است. مسلمانان معتقدند او ابتدا در بهشت می‌زیست. همسر آدم، حوا بود. چون آدم و حوا، توسط شیطان فریب خوردند و از درخت ممنوعه، میوه‌ای را خوردند، از بهشت اخراج شدند. این اولین انتقام شیطان از انسان بود که باعث اخراج آدم از پادشاهی بهشت و تنزل او به مقام بشری شد. پس از اخراج آدم از بهشت، اولین توبه‌ی انسان از گناه در پیشگاه خدا صورت گرفت که در نهایت این توبه‌ها توسط خدا پذیرفته گردید. در اسلام، نه تنها آدم را نخستین انسان بلکه نخستین پیامبر نیز می‌دانند.
تو آنی که با صد هزاران تنزل عقول آمد از نام پاکت معبر
پایهٔ اقبال بلند آنهمه چون شمع مچین کاخرکارت به عرق شرم تنزل شکند
سازمان بین‌المللی شفاف‌سازی که وظیفه آن بررسی میزان فساد اداری در کشورهای مختلف جهان است امروز دوشنبه در گزارش سالیانه‌اش جمهوری اسلامی ایران را در مقام یکصد و ششم یعنی در میان فاسدترین کشورهای جهان قرار داده‌است. گفتنی است که در گزارش سال پیش این نهاد ایران در مقام نود و سوم قرار داشت که نشان می‌دهد که در ۱۲ ماه گذشته ۱۳ رتبه تنزل کرده‌است. صدا رادیو فردا
آشوریانِ ارمنستان سومین اقلیت قومی این کشور پس از یزیدیان و روس‌ها هستند. بنا به سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی ۲٬۷۶۹ آشوری در ارمنستان زندگی می‌کنند و این کشور محل زندگی آخرین جوامع آشوری بازمانده در قفقاز است. در ارمنستان بیش از فروپاشی شوروی سابق ۶٬۰۰۰ آشوری زندگی می‌کردند اما به خاطر مشکلات اقتصادی موجود در ارمنستان در دهه نود میلادی جمعیت ایشان به نصف تنزل یافت و بسیاری دست به مهاجرت زدند.
عرب‌ها در هر دو زمینه مالیاتی یعنی مالیات بر زمین و مالیات بر اشخاص، یعنی همان جزیه که از غیرمسلمانان گرفته می‌شد، سیستم مالیاتی ساسانیان را به کار گرفتند. این مالیات وجود داشت تا جایگاه غیرمسلمانان را تنزل دهند و همچنین قوانین محدود کننده‌ای وضع شده بود تا نشانگر جایگاه اجتماعی «پست و درجه دوم» آن‌ها باشد. در دوران خلفای راشدین، تا زمانی که غیرمسلمانان جزیه خود را پرداخت می‌کردند و به قوانین محدود کننده اهل ذمه احترام می‌گذاشتند، دولت راضی بود که آن‌ها را «با دینشان و در زمین‌هایشان» به حال خود رها کند.
اسیدهای چرب اشباع نشده به تنزل توسط ازن حساس هستند. این عکس‌العمل در تولید اسید ازلائیک از اسید اولئیک تجربه شده‌است.
محتشم زاری کنان در پای سرو سر کشت آبروی خویش از عین تنزل ریخته
ره نمی یابد تنزل در مقام اهل صدق پای در دامن بجای خود چو مهر محضرست
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه ۲۰۲۰ خود که روز سه شنبه ۲ اردیبهشت منتشر شد، در تازه‌ترین رتبه‌بندی آزادی رسانه‌ها در ۱۸۰ کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران را در رتبه ۱۷۳ قرار داده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ سه رتبه تنزل کرده است. سه کشور متحد جمهوری اسلامی یعنی سوریه، چین و کره شمالی نیز به ترتیب در رتبه‌های ۱۷۴، ۱۷۷ و ۱۸۰ قرار دارند. این سازمان چین و ایران را متهم به سانسور شیوع بزرگ ویروس کرونا کرد.
گر بدانی ذره چندان نیست دور از آفتاب ذره‌ای بالاتر آ تا کی تنزل می‌کنی
در دوران جمهوری‌خواهان، ازدواج، طلاق و زنا مسائلی بود که خود خانواده‌های مربوط به آن رسیدگی می‌کردند. کاهش ازدواج و نرخ زاد و ولد در جمهوری بعدی و امپراتوری اولیه منجر به مداخله دولت شد. زنای محصنه به جرمی تبدیل شد که برای آن زنان شهروند می‌توانستند با طلاق، جریمه نقدی و تنزل جایگاه اجتماعی مجازات شوند. فعالیت جنسی مردان تنها در صورت ارتکاب زنا با یک شهروند-زن متأهل بود. همچنین به خانواده‌ها مشوق‌های مالی ارائه شد تا هر چه بیشتر فرزند داشته باشند. هر دو مداخله کمترین اثر را داشتند.
خاک ماکز وهم رفعت ننگ پستی می‌کشد گر تنزل‌کردی از اوج غرور افلاک بود
دراوخر ریاست جمهوری با وجود اقدامات موفقدر توسعه اجتماعی وزیرساخت‌های اقتصادی از قبیل ایجاد ۱۰۰ هزار خانه و بزرگراه بعد ازآنکه محبوبیت او در جامعه تنزل یافت بعد از ۹ سال ریاست جمهوری کرسی را ترک کردوکاندیدای کنگره ملی شد که از آنجا برنامه توسعه سیاسی واقتصادی را پیگیری کند. وقدرت پارلمانی را افزایش دهد.
در زمان زرتشت پیغمبر، زنان همانگونه که عادت پیشینیان بود منزلت عالی داشتند، با کمال آزادی و با روی گشاده در میان مردم آمد و شد می‌کردند. صاحب ملک و زمین بودند… پس از داریوش مقام زن مخصوصاً در میان طبقهٔ ثروتمندان تنزل پیدا کرد…
فرع- چون متنزل شود جهت ارشاد و تکمیل به حسب مرتبۀ کمال وصال به آیات نزول کند، اعلی منزل او آیت کبری بود و بیان وجدان آن جز به طریق اجمال ممکن نشود: فاوحی الی عبده مااوحی.
سهل است از رقیب تنزل اگر کنی هر چند دشمن است، ببین در پناه کیست
از نسبت پستی و تنزل طبع تو چو قدر تو معرا
فریدون م. اسفندیاری به دو دلیل نام خود را به ف.م. ۲۰۳۰ تغییر داد. اول آنکه این نام نشان دهندهٔ امید و اعتقاد او به زندگی و برگزاری یکصدمین جشن تولد خود در سال ۲۰۳۰ میلادی است. دوم و مهم‌تر از آن، به جهت درهم شکستن شیوه‌های مرسوم نامگذاری که وی آن را ریشه در ذهنیت جمعی، و تنها اثری از گذشته قومیتی افراد می‌دانست، است. او نام‌های سنتی را به عنوان برچسب‌های هویت جمعی می‌دانست که بر اساس جنسیت و ملیت از فردی به فرد دیگر تفاوت دارند؛ بنابراین نام‌های سنتی به عنوان عناصر فطری (ابتدایی) فرایندهای فکری ساختار فرهنگ بشری، به پیشداوری، جناح گرایی و تبعیض، تنزل می‌یابد.
سر فرو کرد پرتو خورشید در تنزل ز هر دریچه و طاق