کوفه مهمترین پایگاهِ شاگردان باقر از مُتَکَلِّمان و فقها و محدثان شیعه بهحساب میآید. از جابر بن یزید جعفی، ابان بن تغلب، زُرارَة بن اَعْیَن و بُرَیْد بن معاویه عِجْلی میتوان بهعنوان مهمترین شاگردان باقر در کوفه نام برد. محمد بن مُسلِم ثَقَفی کوفی، ابوبصیر مُرادی، ابوخالد کابلی و ابوحمزه ثُمالی، کُمَیْت بن زید اسدی، مُؤمِنُ الطّاق و فُضَیْل بن یَسار[یادداشت ۲۱] هم جزو این گروه هستند.
تو هیچ بُدی و هیچ خواهی گشتن بر هیچ میانِ این دو هیچ آخر چند
او که در پی ابطال گذرنامهاش توسط دولت آمریکا از ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳ تا ۲ اوت ۲۰۱۳ (۲ تیر تا ۱۱ مرداد ۱۳۹۲) در فرودگاهی در مسکو به سر میبُرد، نخست از کشور اکوادور و سپس از روسیه درخواست پناهندگی کرد. ساعاتی پیش از درخواست پناهندگی وی، ولادیمیر پوتین در یک نشست خبری گفته بود: «اگر آقای اسنودن بخواهد در روسیه اقامت کند باید فعالیتهای خود را که به منافع شرکای آمریکایی ما لطمه میزند، متوقف کند.» در آن هنگام، اسنودن از هنگکنگ به مسکو رفته بود.
گر دسترسی بُدی در این راه من بودمی آفتاب یا ماه
وَ نَكْرَهَ مَوْضِعَ رِضَاكَ وَ نَجْنَحَ إِلَى الَّتِي هِيَ أَبْعَدُ مِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ وَ أَقْرَبُ إِلَى ضِدِّ الْعَافِيَةِ
و گفت: مرید آن بُوَد که هیچ نخواهد خود را جز آن که حقتعالی او را خواسته باشد و مرد آن بُوَد که هیچ نخواهد از کونین به جز از حقتعالی.
ترانهٔ همنام آلبوم، «اکتاواریوم»، با زمان ۲۴ دقیقه بُلندترین آهنگ آلبوم است. گیتایست گروه، جان پتروچی، گفته بود که گروه میخواسته یک آهنگ حماسی بسراید که موضوعاً و ریشهای توسعهداده شده و میخواهد در ضبط آن از ارکستر استفاده کند. گروه تأثیر زیادی از آواهای پراگرسیوگونه از گروههایی مانندِ یِس، پینک فلوید و جنسیس در ساخت این آهنگ گرفتهاست. دیباچهٔ آهنگ تأثیر زیادی از آهنگِ گروه پینک فلوید، «بدرخش ای الماس مجنون»، گرفتهاست که در اجرای آن جردن رودس از یک لپ استیل گیتار و کانتینیوم استفاده کرد. علاوه براین موارد؛ در این آهنگ اشارههای به ترانههای پراگرسیو راک از گروه هختلف این ژانر نیز میشود
آل بُرهان خاندانی روحانی و سیاسی در فرارود است که در سده ۶ و سده ۷ هجری ریاست شعبه حنفیه را که مذهب بیشتر مردم در آن سامان بود را بر دوش داشتند.
اَنْسابُ الاَشْراف عنوان اثری در تاریخ سدۀ نخست اسلام و اَنساب عرب، تألیف احمد بن یحیی بلاذری (د ۲۷۹ق/،، ) است.
جوان شد گلبُن دولت دیگر بار ز تلخی رست شیرینِ شِکربار
که شک بُد اوّل کارت یقین است ترا چشم دل اینجا دوست بین است
یکی جوهر بُد از دریا گرفته وجود جمله در غوغا گرفته
رخانم را بُوَد حورا پرستار لبانم را بُوَد رضوان خریدار
به این ترتیب، جبر و مقابله، از نظر خیام، علمی هندسی است و چون هندسی است بُرهانی نیز هست. این اختلاف در جایگاه جبر به دلیل تازگی این علم و دو تصوری است که از آغاز این علم به موازات هم وجود داشتهاست. در طبقهبندیهای متأخر علم جبر و مقابله «از فروع علم حساب» شمرده شدهاست. اما باید توجه داشت که این طبقهبندیها به دورانی تعلق دارند که دستاوردهای بزرگ علم جبر دوران اسلامی فراموش شده و از آن تقریباً چیزی جز حل شش دسته معادله خوارزمی باقی نمانده بود.
ترا تا کی ز بُردن و آوریدن دلت نگرفت یا رب ز آفریدن
فَإِنَّکُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ (۱۶۱) شما و اینان که بباطل میپرستید.
او از دانشگاه بُغازیچی مدرک کارشناسی در رشتهٔ اداره عمومی و فوق دکترا در علوم سیاسی و روابط بینالملل دریافت کردهاست.
محمدرضا اتابکی، مهر ۱۳۱۹ در خیابان باب همایون تهران متولد شد. او تحصیلات ابتدایی را در دبستان طوسی و پس از آن، دورهٔ متوسطه را در دبیرستان مدرس و دبیرستان علمیه به پایان بُرد. محمدرضا اتابکی که از کودکی به موسیقی گرایش داشت، نواختنِ ساز فلوت را از برادرِ خود، جعفر اتابکی آموخت. سپس نوازندگی ویلن را نزد پرویز کوهستانی آغاز کرد. او پس از مدتی به هنرکدهٔ موسیقی ملی راه یافت و نزد علی تجویدی، نواختن ویلن را ادامه داد و ردیف میرزا عبدالله را فراگرفت.
ما را هوایِ خدمتِ فرمانروایِ مُلک هست از هوایِ رویِ بُتان بی نیاز کن
أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ایشان آنند که نمیخورند در شکم های خویش، این تأکید را گفت إِلَّا النَّارَ مگر آتش، یعنی بآنچ امروز میخورند از رشوت ها، فردا آتش خورند بپاداش آن.