بعلاوه

معنی کلمه بعلاوه در لغت نامه دهخدا

بعلاوه. [ ب ِع َ / ع ِ وَ / وِ ] ( ق مرکب ) باضافه. علاوه بر. بعلاوه ٔ، بدین معنی لازم الاضافه است. باضافه ٔ. علاوه بر. افزون بر. اضافه بر: دو بعلاوه دو مساوی است با چهار و در ریاضی علامت آن چنین است +. و رجوع به علاوه شود.

معنی کلمه بعلاوه در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع . ] (ق . ) افزون بر این ، از این گذشته .
(بِ عَ وِ ) [ ع . ] ( اِ. ) نام نشانه ای به شکل + که نشان می دهد کمیت های دو طرف آن با یکدیگر جمع می شود.

معنی کلمه بعلاوه در فرهنگ فارسی

باضافه علاوه برین .

معنی کلمه بعلاوه در ویکی واژه

نام نشانه‌ای به شکل + که نشان می‌دهد کمیت‌های دو طرف آن با یکدیگر جمع می‌شود.
افزون بر این، از این گذشته.

جملاتی از کاربرد کلمه بعلاوه

در جزیره پریبیلوف اغلب به گویش آلیوت صحبت می‌کنند بعلاوه افراد مسن اما برای سایر افراد این سرزمین راحت صحبت کردن با این زبان مشکل است؛ از ابتدای سال ۱۸۲۹، آلیوت در اسناد کامپیوتری سیریلیک نوشته شده بود. از سال ۱۸۷۰، نگارش این زبان به لاتین نوشته شده‌است؛ و یک فرهنگ لغت و دستور زبان آلیوت نیز منتشر شده‌است و بخش‌هایی از کتاب مقدس هم به آلیوت ترجمه شده‌است.
او در کسب‌وکار سریع رشد کرد اما در دهه پایانی سده ۱۸ (میلادی) با مشکلات مالی مواجه شد. در ۱۸۲۷، تصمیم گرفت آدلف بونیر بزرگ‌ترین فرزند خود را از میان ۹ فرزندش، به یوتبری سوئد بفرستد. پس از چند سال او در استکهلم ساکن شد و کتاب‌فروشی و انتشارات باز کرد. او در کار و کسب به سرعت با موفقیت روبرو شد. آدلف در پائیز ۱۸۳۵ برادر۱۴ ساله اش، آلبرت را نزد خود آورد. آلبرت به سرعت در کارهای کتاب فروشی مسلط شد و در سال ۱۸۳۷ درموسسه خوددفتر انتشارات به نشر کتاب پرداخت، وی اولین کتابش «شواهدی که ناپلئون هرگز وجود نداشت»، را منتشر کرد. در ۱۸۳۹، او کتاب سالانه، یک قطعه نمایش، کتابچه ای با برچسب، یک کتاب از آهنگ‌های اپرا بعلاوه الفبای کتاب را منتشر کرد.
شایعه دیگری مبتنی بر این است که شورت به صورت مادرزادی به ناهنجاری غدد جنسی مبتلا بوده و قادر به برقراری رابطه جنسی نبوده‌است. پوشه‌های دادستان منطقه نشان می‌دهند که سه مرد که شورت با آن‌ها رابطه جنسی داشته، مورد بازجویی قرار گرفته‌اند؛ از جمله یک افسر پلیس شیکاگو که از مظنونین این پرونده نیز بوده‌است. به علاوه پوشه‌های اف‌بی‌آی نیز بیانیه‌های یکی از معشوقه‌های شرت را در خود دارند. در سال ۲۰۰۹، مایکل نیوتون در کتاب دائرةالمعارف جنایات حل نشده به گزارش کامل کالبدشکافی او اشاره کرد و نوشت که رحم «کوچکی» داشته اما اطلاعات دیگری مبنی بر نقص در ارگان‌های تولیدمثلی او دیده نشده‌است. بعلاوه این گزارش اظهار می‌کند شرت هیچ‌گاه باردار نبوده‌است.
پادشاه مصر، بوزیریس، همسایهٔ آن‌ها عده‌ای را برای ربودن گوسفندان و همچنین دختران آن‌ها به آن جا فرستاد. هنگامی که هراکلس به آن جا رسید راهزنان را کشته و غنائم را بدست آورده را پس گرفت و هسپریدس را هم از چنگ آن‌ها رهانید و همه را در اختیار اطلس گذاشت، اطلس به پاداش این جوانمردی آنچه را که هراکلس در جست و جوی آن بود (مشخص نیست در جست و جوی سیب‌ها بوده یا گوسفندان) به خود او داده و بعلاوه علم نجوم را نیز به وی آموخته‌است.
تعریف نظری: از تقسیم طول ویسروکرانیوم برعرض ویسروکرانیوم ضرب درصد عددی به دست می‌آید که آن را شاخص ویسروکرانیوم می‌گویند. آنتروپومتری مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است و عنوان می‌کند که آنتروپومتری دردسترس‌ترین، فراگیرترین و ارزان‌ترین تکنیک را برای ارزیابی اندازه، تناسب و تراکم بدن فراهم می‌کند و سلامت بدن و تغذیه صحیح آن را پوشش می‌دهد. بعلاوه ابزاری ارزشمند برای هدایت سیاست گذاری سلامت عمومی و تصمیمات بالینی فراهم می‌آورد. آنتروپومتری جمجمه براساس سفالومتری و رابطه کرانیوفاسیال مطالعه می‌شود.
پیامد کشف رمز کلید یک موجودیت نهایی، بستگی به نوع کلید دارد. اگر کلید امضاکننده کشف رمز شده باشد، دارنده این کلید باید گواهی مورد نظر را باطل کند و همین کار از دسترسی بیشتر افراد غیرمجاز جلوگیری خواهد کرد. اما اگر کلید کشف رمز شده، کلید خصوصی و برای از رمز درآوردن اسناد باشد، بعلاوه نکته بالا، باید تمام اسنادی که با این کلید از رمز خارج می‌شدند و کلیدهایی که این اسناد را به رمز درآورده‌اند، شناسایی شوند.
"همگان از کلیه حقوق و آزادی‌های مندرج در این بیانیه، بدون هیچ گونه تمایز، مانند نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا عقاید دیگر، محل تولد، ملیت یا شرایط اجتماعی، مالکیتی، تولد یا وضعیت‌های دیگر برخوردار می‌شوند. بعلاوه، هیچ تفکیکی بر اساس وضعیت سیاسی، قضایی یا بین المللی کشور یا سرزمینی که یک شخص به آن تعلق دارد، اعم از استقلال، اعتماد، غیر خودگردان یا تحت هر محدودیت دیگری در حاکمیت، قابل قبول نخواهد بود. "
اهل سنت بر این باورند که ابن ابی الحدید شیعه بوده‌است. یکی از دلایل اصلی آنها این است که ابن ابی الحدید، معتزلی بوده‌است و حال آنکه هیچ‌کدام از علمای اهل سنت معتزلی‌ها را اهل سنت نمی‌دانند. بعلاوه ابن ابی الحدید در شرحی که بر نهج البلاغه نوشته‌است در موضوعات مناقشه‌ای که بین اهل سنت و شیعیان وجود دارد، از شیعیان دفاع کرده‌است. به‌طور مثال در شرحی که بر نهج البلاغه نوشته‌است، فدک را متعلق به فاطمه و ابوبکر و عمر را غاصب دانسته. همچنین برخی از علمای شیعه همچون آیت‌الله قمی و آیت‌الله خوانساری، وی را شیعه مذهب می‌دانند.
از مشخصه‌های اصلی در آهنگسازی این گروه می‌توان به، استفاده از میزان نماهای غیر معمول و تغییر در میزان نماها، گام و ضرب در یک آهنگ اشاره کرد، چیزهایی که از موسیقی پراگرسیو راک انتظار می‌رود. بعلاوه، آن‌ها در آهنگسازی از موسیقی شرق دور، هند و خاورمیانه، فانک، جز تلفیقی، داب و رگی، امبینت، سایکدلیک ترنس و تکنو نیز تأثیر می‌گیرند.
تالکین برای الف‌ها زبان‌های متعددی خلق کرده‌است. علاقهٔ تالکین در درجه اول به واژه‌شناسی بود، به همین خاطر او در این باره گفت که اسطوره‌هایش به واسطهٔ زبان‌های او بزرگ شدند. درواقع، زبان‌ها اولین چیزهایی بودند که تالکین آن‌ها را برای اسطوره‌هایش خلق کرد، که شروع ساخت زبان با آنچه او در ابتدا «الفین» یا «کنایا» می‌نامید بود. بعداً این کلمه به شکل «کوئنیا» نوشته‌شد و همراه با سیندارین، دو تا از کامل‌ترین زبان‌های ساخته شده توسط تالکین است. بعلاوه تالکین برای این دو زبان زبان‌های الفی زیاد دیگری هم که به این دو زبان مرتبط اند ساخته است.