بلاگردان
معنی کلمه بلاگردان در لغت نامه دهخدا

بلاگردان

معنی کلمه بلاگردان در لغت نامه دهخدا

بلاگردان. [ ب َ گ َ ] ( نف مرکب ) بلاگرداننده. دفعکننده بلا و بدی. ( ناظم الاطباء ). چیزی یا کسی که ضرر را بگرداندو دفع کند. || حراست کننده. ( ناظم الاطباء ).حافظ. ( فرهنگ فارسی معین ). || قربان و تصدق کرده شده. ( غیاث اللغات ). صدقه و قربانی. ( آنندراج ). چیزی که بلا را از آدمی دور گرداند. صدقه. قربانی. ( فرهنگ فارسی معین ). چیزی یا کسی که ضرر و زیان ناشی از حادثه ای را به خود می گیرد و از سرایت آن به دیگری جلوگیری می کند. ( فرهنگ لغات عامیانه ) :
بلاگردان جان و تن دعای مستمندانست
که بیند خیر از آن خرمن که ننگ از خوشه چین دارد.حافظ.بی بلاگردان خطر دارد ز چشم شور حسن
وای بر شمعی که راند از نظر پروانه را.صائب ( از آنندراج ).- بلاگردان کسی شدن ؛ بجان خریدن بلا تا او سالم ماند. گویند خدا مرا بلاگردان تو کند. ( از یادداشت مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه بلاگردان در فرهنگ معین

(بَ. گَ ) [ ع . ] (ص فا. ) ۱ - دفع کنندة بلا. ۲ - حافظ . ۳ - چیزی که بلا را از آدمی دور گرداند، صدقه ، قربانی .

معنی کلمه بلاگردان در فرهنگ عمید

چیزی که بلا را از انسان بگرداند و دور کند، صدقه، قربانی، بلاچین.

معنی کلمه بلاگردان در فرهنگ فارسی

صدقه، قربانی، چیزی که بتواندبلاراازانسان دورکند
( اسم ) ۱- دفع کنند. بلا. ۲- حراست کننده حافظ . ۳- چیزی که بلا را از آدمی دور گرداند صدقه قربانی بلاچین.
بلا گرداننده . دفع کننده بلا و بدی . چیزی یا کسی که ضرر را بگرداند و دفع کند . حراست کننده . یا قربان و تصرف کرده شده . صدقه و قربانی . چیزی که بلا را از آدمی دور گرداند صدقه قربانی . چیزی یا کسی که ضرر و زیان ناشی از حادثه ای را به خود می گیرد و از سرایت آن به دیگری جلوگیری می کند .

معنی کلمه بلاگردان در دانشنامه عمومی

بلاگردان (رمان). ب‍لاگ‍ردان ( به انگلیسی: The Scapegoat ) نام یک رمان نوشته دافنه دوموریه، نویسندهٔ اهل انگلستان است. این کتاب یکی از آثار ادبی برجستهٔ جهان است.
بلاگردان (فیلم ۱۹۲۱). بلاگردان ( انگلیسی: The Fall Guy ) یک فیلم کمدی صامت کوتاه آمریکایی به کارگردانی لری سمون و نورمن تاروگ است که در سال ۱۹۲۱ منتشر شد. از بازیگران این فیلم می توان به اولیور هاردی، لری سمون، آل تامپسون، ویلیام هابر، نورما نیکولز و فرانک الکساندر اشاره کرد.
بلاگردان (فیلم ۱۹۳۰). بلاگردان ( انگلیسی: The Fall Guy ) فیلمی در ژانر جنایی به کارگردانی لسلی پیرس است که در سال ۱۹۳۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جک مولهال اشاره کرد.
بلاگردان (مجموعه تلویزیونی). بلاگردان ( به انگلیسی: The Fall Guy ) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر اکشن، ماجراجویی است.
معنی کلمه بلاگردان در فرهنگ معین
معنی کلمه بلاگردان در فرهنگ عمید

معنی کلمه بلاگردان در دانشنامه آزاد فارسی

بَلاگردان
تعبیری در باورهای عامیانه ایرانیان. منظور از آن کسی یا چیزی است که بلا و درد و رنجِ دیگری را به تصادف یا آگاهانه بر خود گرداند. از نمونه های تصادفیِ بلاگردان، شکستن شیئی در منزل است که گویند آن شیء در مسیرِ بلایی مقدّر، که یکی از اهل خانه را تهدید می کرده است، سپر شده است. اعتقاد بر آن است که نگهداریِ طیورِ خانگی در دفع بلا بسیار مؤثر است، چراکه طیور بلا را به سوی خود می گردانند. حال، اگر مرغ یا خروس بی موقع بخواند، خروس در نیمه شب و مرغ ها در روزهایی جز دوشنبه و پنج شنبه، خروس را سر می برند و گوشت آن را صدقه می دهند، مگر آن که آسمان مهتابی باشد و مرغ را، در حالی که درِ خانه را باز گذاشته اند، از بام به کوچه می پرانند؛ اگر رفت و نیامد، یعنی بلا را با خود برده است و اگر بازگشت، یعنی بلا را بیرون خانه جا گذاشته است.

جملاتی از کاربرد کلمه بلاگردان

کاش بردی همره خویشم که گردانیدمی در بلاهای سفر خود را بلاگردان او
بلای نفس دیگر دان در اینجا رخت را زین بلاگردان در اینجا
خویش را آویخت شاخ گل به دامان نسیم تا به آسانی بلاگردان آن بالا شود
بلاگردان مبارک وجودت شوم، دستخط مبارک که به آن طرز خوش و طور دلکش مرقوم داشته بودند زیارت شد. چندان دیده بر آن سودم که از سوداش جز بیاضی، و از بیاضش الاسودای نماند، فرد:
استفاده از تعویذ یا بلاگردان، (در زیر سنگ) در میان مصریان باستان زنده و مرده بسیار گسترده بود. آنها برای محافظت و به عنوان ابزاری برای «... تأیید مجدد انصاف بنیادی جهان» مورد استفاده قرار گرفتند. قدیمی‌ترین تعویق‌های یافت شده مربوط به دوره بادران پیشین سلطنتی است و تا زمان روم ادامه داشته‌است.
خنده سایل بلاگردان برق آفت است وای بر کشتی که از وی خوشه چین گریان گذشت
اراگال یا اراکال خدایی بین‌النهرینی بود که در ارتباط با ارا تصور می‌شد. با این حال، در مورد ماهیت ارتباط بین آنها در آشورشناسی توافقی وجود ندارد. در حالی که اراگال ممکن است با طوفان‌ها و ویرانی‌های ناشی از آنان مرتبط باشد، او عمدتاً به عنوان یک خدای خیرخواه شناخته شده‌است (برای مثال به عنوان یک خدای اختری با کارکردهای بلاگردان). او در جایگاه شوهر الهه نینشار ، قصاب الهی اکور، در نظر گرفته می‌شد و می‌توان آنها را به عنوان یک جفت ستاره در رساله‌های نجومی مانند مول.اپین یافت. ارجاعات به پرستش اراگال رایج نیست، اگرچه نام او در منابع مختلفی از دوره ایسین-لارسا تا دوران نو بابلی آمده‌است. او همچنین در حماسه گیلگمش و آترا-هاسیس در جایگاه خدای مرتبط با طوفان بزرگ دیده می‌شود.
از خدا بهر تو خواهم صد بلا اما اگر در بلائی بینمت گردم بلاگردان تو را
چشم بر چشم من سرگشته افکن تا تو را بهر دفع چشم بد گردم بلاگردان چشم
آن قدّ رعنای ترا هر لحظه گردم گرد سر و آن سرو بالای ترا هر دم بلاگردان شوم
همچو شمعت قربت هستی بلاگردان بس است رنگ‌ها داری‌ که می‌گردد همان ‌گرد سرت
می‌شوم از بس بلاگردان نخل قامتش در میان جلوه نازش را پریشان می‌کنم