تنگه
معنی کلمه تنگه در لغت نامه دهخدا

تنگه

معنی کلمه تنگه در لغت نامه دهخدا

تنگه. [ ت َ گ َ /گ ِ ] ( اِ ) مقداری از زر و پول به اصطلاح هر جایی. ( برهان ). زر و سیم و مس مسکوک و رایج و پول نقد. تنکه.( ناظم الاطباء ). نوعی از نقدینه رایج هندوستان و آن دو فلوس باشد و در برهان... و صاحب تاریخ فرشته در ذکر سلطان علاءالدین خلبجی می نگارد که در آن عصر تکتوله ، طلا و نقره مسکوک را می گفتند و تنگه نقره پنجاه جیتل مس را می خواندند و مقدار وزن آن معلوم نیست و از افواه شنیده شد که دو توله ربع کم بود و من آن وقت چهل سیر بود و هر سیر بیست وچهار توله. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). مقداری از زر و سیم. مقداری پول. قطعه کوچک از طلا و نقره. ( فرهنگ فارسی معین ) :
اگر تو عفو کنی بر دلم ببخشایی
کنم ز تنگه به بالای این حصار انبار.مسعودسعد.کمینه خدمت هر یک ز تنگه صد بدره
کهینه هدیه هر یک ز جامه صد خروار.مسعودسعد.آری ز ترک خانان بسته به بند پای
رایان ز هند و پیلان کرده ز تنگه بار.مسعودسعد.در راه چند تنگه زر یافته است... در راه چند تنگه زر دیدم. ( انیس الطالبین بخاری ص 128 ).
- تنگه کسی را خرد کردن نتوانستن ؛ با زیادخواهی های او برنیامدن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).
|| رشته و خمیر باریک و بلند. ( ناظم الاطباء ).... و نیز از آرد فطیرکرده مثل تنگه های نقره می سازند و «بغرا» می پزند و آنرا تنگه بغرا نامند. ( شرفنامه منیری ). رجوع به تنگه بغرا و برگ بغرا ( ذیل برگ ) و بغرا شود. || جای تنگ و دره کوه. || راه تنگ. ( ناظم الاطباء ).
تنگه. [ ت َ گ َ / گ ِ ] ( اِ ) شاخه ای از دریا که بین دو خشکی واقع است و دو دریا را بهم ارتباط می دهد. باب : تنگه جبل طارق که بحر روم را به اقیانوس اطلس پیوندد. ( فرهنگ فارسی معین ). بغاز: تنگه بسفر. تنگه داردانل. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || گاهی تنگه را خلیج نیز گفته اند در قدیم. ( یادداشت ایضاً ).
تنگه. [ ت َ گ َ ] ( اِخ ) نام شهری است در کنار دریا و در تواریخ آمده که گرشاسب حاکم آنجا را کشته و از خود حکمرانی در آنجا گذاشته ، و معرب آن طنجه است و آن بلادی از مغرب است. ( آنندراج ). نام بندری است به مراکش به ساحل جبل الطارق که عرب آن را طنجه گوید. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). رجوع به طنجه شود.
تنگه. [ ت َ گ َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان لاویج است که در بخش نور شهرستان آمل واقع است و 100 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه تنگه در فرهنگ معین

(تَ یا تِ گَ ) (اِ. ) ۱ - مقداری از زر و سیم . ۲ - قطعه ای کوچک از طلا و نقره .
(تَ گِ ) (اِمر. ) شاخه ای از دریا واقع بین دو خشکی که دو دریا را به هم می پیوندد.

معنی کلمه تنگه در فرهنگ عمید

مقداری از زر وسیم، قطعۀ کوچک طلا یا نقره.
شعبه ای از دریا بین دو خشکی که دو دریا را به هم مربوط می سازد، بغاز، باب.

معنی کلمه تنگه در فرهنگ فارسی

باب، شعبهای ازدریابین دوخشکی که دودریارابهم، ربطدهد، مقداری اززروسیم قطعه کوچک طلایانقره
( اسم )۱- مقداری از زر و سیممقداری پول. ۲ - قطعه ای کوچک از طلا و نقره .
دهی از دهستان لاویج است که در بخش نور شهرستان آمل واقع است ٠

معنی کلمه تنگه در فرهنگستان زبان و ادب

{contraction} [حمل ونقل هوایی] مجرایی با سطح مقطع کوچکشونده در راستای جریان
{strait} [جغرافیا، زمین شناسی] آبراهۀ باریکی که دو تودۀ بزرگ آب را به هم متصل می کند

معنی کلمه تنگه در دانشنامه عمومی

تنگه (خشکی). تنگه به یک دره ژرف و کوچک یا گذرگاه باریک گفته می شود.
تنگه (دریا). تَنگه آبراهی است باریک که دو توده آبی بزرگ تر را به هم پیوند می دهد؛ پس دو خشکسار با این خط جدا خواهند شد. کانال، گذرگاه آبی، آبراهه و مضیق ( عربی ) نام های دیگر آنند. شماری از تنگه ها ارزش اقتصادی دارند.
معنی کلمه تنگه در فرهنگ معین
معنی کلمه تنگه در فرهنگ عمید
معنی کلمه تنگه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه تنگه در دانشنامه آزاد فارسی

تَنْگه (strait)
(یا: باب) باریکه ای از آب، که دو دریای مجاور را به طور طبیعی به یکدیگر متصل می کند.

معنی کلمه تنگه در ویکی واژه

مقداری از زر و سیم.
قطعه‌ای کوچک از طلا و نقره.
شاخه‌ای از دریا واقع بین دو خشکی که دو دریا را به هم می‌پیوندد.

جملاتی از کاربرد کلمه تنگه

بیاموزش آرایش کارزار نشستنگه بزم و دشت شکار
نشستنگه شهریاران خویش بسازید زین پس به آیین پیش
ساحل آلبانی در تنگه اوترانتو با ساحل ایتالیا ۷۲ کیلومتر فاصله دارد.
نشستنگه خود شما را دهم که پاکست وز راستی گوهرم
نخستین سند مکتوب از ادبیات فارسیهود نامه‌ای است که اورل اشتاین در راس یک گروه باستان‌شناسی در یکی از ایالت‌های چین کشف کرد. این سند، نامه بازرگانی یهودی است که در ۳۷ سطر نگاشته شده و در آرشیو کتابخانه سلطنتی بریتانیا نگهداری می‌شود. سند دیگر کتیبهٔ کوچکی است که در تنگه «ازو» واقع در افغانستان کشف شده و تاریخ آن ۱۰۶۴ سال اسکندری (۷۵۲ میلادی) است.
جزیره ست با آبهای روان نشستنگهی از در خسروان
آبشار دیز در دیز در ۴۰ کیلومتری جنوب شهرستان خلخال در استان اردبیل واقع گردیده‌است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۵۵۰ می‌باشد. این آبشار در میان تنگه ای عمیق قرار دارد و تاج آن نسبت به کف دره بیرون‌زدگی زیادی دارا است.
سنگ‌نگاره‌های کول‌فره در تنگه‌ای در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه، شامل شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان است که با توجه به سنگ نبشته‌های به جا مانده و بقایایی از محل زندگی آن‌ها در گذشته‌های دور که در میان کوه‌ها باقی مانده‌است مانند گورها کانال آب و بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی می‌توان گفت این محل پرستشگاه نارسینا، یکی از خدایان ایلامی بوده‌است.
تنگتر زین دهان فراخ ولیک نه همه تنگها شکر باشد
گذرگاه دریک تا پیش از افتتاح کانال پاناما در سال ۱۹۱۴، نقشی مهم در تجارت سده‌های نوزدهم و بیستم داشت. با این‌حال عبور از دماغهٔ هورن از طریق این تنگه به‌سبب وجود دریاهای طوفانی و شرایط یخی برای کشتی‌ها و خدمه‌های آن زمان، آزمونی سخت و دشوار به‌شمار می‌رفت.
این روستا در دهستان تنگه سلیمان قرار داشته و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۳ نفر (۷۳ خانوار) بوده است.
نشستنگهش بود چون هفتخوانی دلیران او هر یک اسفندیاری
استانبول در ساحل دریای مرمره قرار دارد و تنگه بسفر که این دریا را به دریای سیاه متصل می‌کند، از وسط این شهر می‌گذرد. بخش غربی شهر در قاره اروپا (شبه جزیره تراکیه) و بخش شرقی آن در آسیا (شبه جزیره آناتولی) واقع است. وسعت شهر استانبول ۱۵۳۹ کیلومترمربع است.
در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ یواس‌اس وینسنس آمریکایی به هنگام درگیری با قایق‌های توپدار سپاه پاسداران در نزدیکی جزیره قشم، در شمال تنگه هرمز، در حالی که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بود، هواپیمای غیرنظامی ایرانی شرکت ایران ایر به شماره پرواز ۶۵۵ را هواپیمایی نظامی تشخیص داد و سرنگون کرد. ۲۹۰ مسافر و خدمه هواپیما کشته‌شدند. پس از این اتفاق و سکوت جامعه بین‌المللی در برابر استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، رهبران ایران به این نتیجه رسیدند که کشورهای حامی عراق از هر روشی برای جلوگیری از پیروزی ایران استفاده می‌کنند و با کمبود نفرات و تجهیزات ایران، توان جنگی ان از بین خواهد رفت.
این روستا در دهستان تنگه سلیمان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۷۵نفر (۵۲خانوار) بوده‌است.
دوره نسبتاً غیرفعال جنگ ثابت به‌طور ناگهانی در ژوئن ۱۹۴۴ پایان یافت، زیرا اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی چهارمین حمله استراتژیک خود را آغاز کرد. در نتیجه، نیروی زمینی فنلاند مناطق وسیعی از تنگه کارلیا را از دست داد، مهمتر از همه ویبورگ، یک شهر بزرگ، و مجبور به عقب‌نشینی از کارلیای شرقی شد. با این حال، در نبرد سرنوشت ساز تالی-ایهانتالا، پیشروی شوروی متوقف شد. اتحاد جماهیر شوروی نیروهای خود را برای نبردها در اروپای مرکزی متمرکز کرد و فنلاند در سپتامبر ۱۹۴۴ صلح جداگانه‌ای امضا کرد.
زر پیش تو هیچ است ولی در کف ما نه تنگه برابر نه افلاک بود
یکی هوا را پر تنگهای عنبر کرد یکی زمین را پر تخت های دیبا کرد
از چرخ فلک سرمه و مهر گذشت از خاک درت دو تنگه تا یافته اند
ریزند چو نرگس بته پای سگت مستان تو شش تنگه که بر کف دارند