رمالی

معنی کلمه رمالی در لغت نامه دهخدا

رمالی. [ رَم ْ ما ] ( حامص ) شغل رَمّال. عمل و کار رمال. رجوع به رَمّال و رَمْل شود.

معنی کلمه رمالی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) فالگیری .

معنی کلمه رمالی در فرهنگ فارسی

عمل و شغل رمال فالگیری .
شغل رمال عمل و کار رمال

جملاتی از کاربرد کلمه رمالی

تیر رمالی که بهر غیبت مهر اختران بر بساطش مزد رمالی درمها افکنند
تعیین وزن اکی والانی یک ماده برای تهیه محلول با غلظت نرمال از آن ترکیب ضروری است. وزن اکی والان یک ماده بستگی به واکنشی دارد که ماده در آن شرکت کرده است. پس تعریف وزن اکی والانی برای یک ماده همواره مبتنی بر چگونگی رفتار آن ماده در واکنش شیمیایی ویژه است. چنانچه نوع واکنش دقیقا مشخص نباشد ارزیابی وزن اکی والانی غیر ممکن خواهد بود و بدون در اختیار داشتن این اطلاعات نمی‌توان غلظت محلولی را بر حسب نرمالیته بیان کرد. با توجه به نوع واکنشی که یک ماده می‌تواند در آن شرکت کند می‌توان وزن اکی والان آنرا تعیین کرد.
احمد خرمالی یک بازیکن فوتبال اهل ایران است.که هم اکنون کمک مربی تیم پارس جنوبی جم می باشد
ز خوان او که عالم زله بند آن بود دایم گدا چون هاله قرص شیرمالی در بغل دارد
گاه بر خاکی نبشته حال خْوَد همچو رمالی که رملی بر زند
بازار دین فروشی و خودکامیست دکان غیب گوئی و رمالی
او همچنین گزارش داد که مردم «در سراسر اتحاد جماهیر شوروی» به اتفاق آرا، به اصطلاح فرمالیست‌ها را محکوم کردند و خواستند با تمام کسانی که نامشان در لیست سیاه بوده‌است، مانند وطن فروشان رفتار شود؛ «سمفونیهای روشنفکرمآب دیگر کافی است! با دستورهای روشن و صریح حزب، تمام مانیفست‌های فرمالیست‌ها را متوقف خواهیم کرد». زمان تشکیل نخستین کنگره انجمن آهنگسازان، فهرست کاملی از آهنگسازان «ضد مردم» تهیه کرد. نخستین «ضدسوسیالیستها» شوستاکوویچ، پروکوفیف، خاچاطوریان و مایاکوفسکی بودند.
افغانستان دارای منابع طبیعی فراوانی از جمله ذخایر گسترده گاز طبیعی، نفت، زغال سنگ، سنگ مرمر، طلا، مس، کرومیت، تالک، باریت، گوگرد، سرب، روی، سنگ آهن، نمک، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و بسیاری از عناصر کمیاب زمین است.در سال ۲۰۰۶، یک نظرسنجی زمین‌شناسی ایالات متحده تخمین زده‌است که افغانستان دارای ۳۶ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی، ۳٫۶ میلیارد بشکه ذخایر نفت و میعانات است. براساس ارزیابی سال ۲۰۰۷، افغانستان دارای مقدار قابل توجهی از منابع معدنی غیر سوختی کشف نشده‌است. زمین شناسان همچنین نشانه‌هایی از رسوبات فراوان سنگهای رنگی و سنگ‌های قیمتی، از جمله زمرد، یاقوت، یاقوت کبود، گارنت، سنگ لاجورد، کونزیت، اسپینل، تورمالین و پریدوت یافتند.
اگرچه مواد پیروالکتریک مصنوعی، مهندسی شده‌اند، اما اولین بار این اثر در مواد معدنی مانند تورمالین کشف شد. اثر پیروالکتریک در استخوان و تاندون نیز وجود دارد.
آنومالی بیزه یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر داورزن استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس کنگلومرا، پریدوتیت، ریوداسیت است در این اندیس، پاراژنز‌های باریت، سروزیت، کرومیت، سینابر، اپیدوت، گالن، گارنت، هماتیت، منیتیت، مالاکیت، پیریت، تورمالین، زیرکن یافت می‌شوند.
خاصه آن زر که در بساط قمار شد نصیبت به پاچه و رمالی
خواستم زود مرد دلالی کارپرداز و پاچه ورمالی
آن کیسه بر این فال کش آمد به خلاف ... تو هم دزدی و هم رمالی
در ۱۹۹۸، ساسمَن و استیل اشاره کردند که اسکیمِ مینیمالیسم یک هدف طراحی آگاهانه نخواهد بود، بلکه به نوعی نتیجهٔ ناخواسته فرایند طراحی است. «ما در واقع تلاش می‌کردیم چیزی پیچیده و کشف شده را بسازیم، که به‌طور تصادفی چیزی ساختیم که تمام اهداف ما را دربر گرفته بود اما خیلی ساده‌تر از آنچه ما قبلاً در نظر داشتیم. ما متوجه شدیم که محاسبات لامبدا _ یک فرمالیزم ساده و کوچک _ می‌تواند به عنوان هستهٔ یک زبان برنامه‌نویسی قوی و با معنا به کار رود.»