تهدید
معنی کلمه تهدید در لغت نامه دهخدا

تهدید

معنی کلمه تهدید در لغت نامه دهخدا

تهدید. [ ت َ ] ( ع مص ) بیم کردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ). تهدد. ( اقرب الموارد ). وعید کردن. ( زوزنی ). ترسانیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( غیاث اللغات ). نیک ترسانیدن. ( آنندراج ). بیم کردن. بیم دادن. ترسانیدن. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || در پی یکدیگر گذاشتن گوسپندان را. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) تخویف و ترهیب و ترس دادگی و ترسانیدن. ( ناظم الاطباء ). با لفظ کردن و دادن و شنیدن مستعمل. ( آنندراج ) :
که من قیصری را به فرمان شوم
بترسم ز تهدید و پیچان شوم.فردوسی.چنین گفت رستم به پولادوند
که تاچند این بیم و تهدید و بند.فردوسی.بهر تهدید سگدلان نفاق
شیر چرخش بر آستان بستند.خاقانی.ناله سرنا و تهدید دهل
چیزکی ماند بدان ناقور کل.مولوی.به تهدید اگر برکشد تیغ حکم
بمانند کروبیان صم و بکم.سعدی ( بوستان ).نوآموز را ذکر و تحسین و زه
ز توبیخ و تهدید استاد به.سعدی ( بوستان ).رجوع به ترکیبهای این کلمه شود.

معنی کلمه تهدید در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] (مص م . ) ترسانیدن ، بیم دادن .

معنی کلمه تهدید در فرهنگ عمید

ترساندن، بیم دادن، بیم عقوبت دادن.

معنی کلمه تهدید در فرهنگ فارسی

ترسانیدن، بیم دادن، عقوبت دادن
۱ - ( مصدر ) ترسانیدن بیم دادن بیم کردن . ۲ - ( اسم ) بیم . جمع : تهدیدات .

معنی کلمه تهدید در فرهنگستان زبان و ادب

{threat} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی، مهندسی مخابرات] کنش یا رویدادی که ممکن است امنیت برنامه ها و داده های رایانه را به خطر بیندازد

معنی کلمه تهدید در دانشنامه عمومی

تهدید بیان نیت شخصی است که قصد دارد به دیگری زیان یا آسیب برساند. تهدید از نظر حقوقی در ارتباط با اجبار یا اکراه می باشد. همچنین تهدید در رفتار حیوانات زیاد دیده می شود. به خصوص به شکل آیینی و به منظور پرهیز از خشونت فیزیکی که هر لحظه ممکن است منجر به جراحت یا کشته شدن هر یک از طرفین درگیر شود. از لحاظ قانونی برخی از انواع معمول تهدیدها که ممنوع است شامل تهدیدهایی می شود که به منظور بدست آوردن امتیاز مالی اعمال می شود یا برای مجبور کردن دیگران به انجام کاری برخلاف میل شان، اعمال می شود. در ایالات متحده تهدید به استفاده از سلاح مرگبار یا تهدید به آسیب رساندن به دیگران یا از بین بردن دارایی های دیگران یا تهدید به آبروریزی جرم تلقی می شود.
کاربرد اصلی مفهوم تهدید، در مطالعات امنیتی است. در این حوزهٔ تهدید عاملی علیه امنیت به شمار می آید. تهدید در مباحث امنیتی عاملی نامطلوب است که می تواند خارج از اراده و کنترل ما عمل کند و آماج آن بقاء و ارزش های اساسی است. رآلیست ها تهدید را عمدتا عینی و خارجی و مکاتب انتقادی آن را ناشی از درک بازیگران از شرایط خاص که لزوما ئپواقعی نیست می دانند. در مکتب کپنهاک متناسب با ابعاد موسعی که برای امنیت شناسایی می کنند؛ ابعاد تهدید را نیز شامل: نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می دانند. از تهدید بر مبناهای مختلف تقسیم بندی های گوناگونی ارائه شده است که نافی یکدیگر نیستند. مانند: تهدید نرم وسخت، تهدید متمرکز و پراکنده، تهدید متقارن و نامتقارن، تهدید بسیط و چند وجهی، تهدید مستقیم و غیرمستقیم و . . . .
مطابق مادهٔ ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی ایران از فصل بیست و دوم، هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
تهدید (فیلم ۱۹۲۹). تهدید ( انگلیسی: Thunderbolt ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی جوزف فون اشترنبرگ است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جرج بنکرافت، فی ری، ریچارد آرلن، تالی مارشال و یوجینی بسرر اشاره کرد.
تهدید (فیلم ۱۹۴۵). تهدید ( انگلیسی: Life on a Thread ) فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی ادگار نویل است که در سال ۱۹۴۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به گیجرمو مارین و جوسه فینا د لا توره اشاره کرد.
معنی کلمه تهدید در فرهنگ معین

معنی کلمه تهدید در دانشنامه آزاد فارسی

تهدید (Threat)
هرگونه اقدام ناخواسته (سهوی یا عمدی) با نیت انجام عملی که ممکن است به ایجاد آسیب یا ضرر به اموال و یا دارائی های دیگران منجر شود. تهدید می تواند به شکل پیام های صریح و یا ضمنی و ناآشکار صورت پذیرد. معنی دیگر این کلمه، فردی است که وجود وی به خطر تعبیر می شود. غالباً تهدید در قبال یک یا چند هدف آسیب پذیر مشخص صورت می گیرد.

معنی کلمه تهدید در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تهدید به معنی ترسانیدن کسی به وعده انجام دادن کاری علیه او یا متعلّقاتش است.
اکراه از اسباب رفع تکلیف و نیز آثار وضعی عمل است. قوام اکراه، تهدیدی است که از سوی اکراه کننده (مُکرِه) متوجه اکراه شونده (مُکرَه) می‏شود. (به مقاله اکراه رجوع شود.)
منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج ۲، ص۶۷۱ ۶۷۲.
...
[ویکی فقه] تهدید (قرآن). تهدید، به معنای ترسانیدن و به لرزه درآوردن با وعید است.
فرق آن با انذار این است که در انذار، اخبار و ابلاغ همراه با بیم و ترسانیدن است؛ افزون بر آن در انذار، ترسانیدن از چیزی است که فرصت برای پرهیز و احتراز از آن وجود دارد، ولی تهدید اعم است.
تهدید در قرآن
تهدید در قرآن با واژه های «تربص»، «مرصاد»، «وعید» و جمله هایی همانند «لئن لم تنته لارجمنک»، «ویل لکل افاک»، «لاقعدن لهم صراطک»، «فبشرهم بعذاب الیم» و «لهم سوء الدار» آمده است.

معنی کلمه تهدید در ویکی واژه

minaccia
ترسانیدن، بیم دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه تهدید

کرده دوش یهود را تهدید احتساب سیاستش به غیار
وَ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ هذا امر تهدید و وعید، ای اعملوا ما انتم عاملون علی غیر ما انتم علیه و انتظروا ما یعدناکم الشیطان انّا منتظرون ما یعد ربّنا من النّصر.
از نبی بشنو که شیطان در وعید می‌کند تهدیدت از فقر شدید
آن گه در تهدید بیفزود و گفت: «و من یفعل ذلک فقد ظلم نفسه»
برخی از زندانیان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران یا نزدیکانشان، مورد تهدید، آزار یا خشونت جنسی قرار گرفتند.
یا بَنِی إِسْرائِیلَ ایشان را برخواند آن گه نعمت خود در یاد ایشان داد و گفت اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ جهودان بنی اسرائیل را میگوید ایشان که در عهد رسول صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم بودند اهل توریة و مقام ایشان بمدینه بود، رب العالمین آن نواختها و نیکوئیها که و پدران ایشان کرده است در یاد ایشان میدهد و میگوید اذْکُرُوا یاد دارید فراموش مکنید آن نواخت‌ها که در پدران شما نهادم، هم از ایشان پیغامبران فرستادم بایشان، و ایشان را کتاب دادم و از بهر ایشان دریا شکافتم، تا ایشان را از دشمن برهانیدم، زان پس جویهای روان ایشان را از سنگ براندم و در تیه از ابر بر سر ایشان سایه افکندم و منّ و سلوی بی رنج ایشان را روزی دادم، و در شب تاریک ایشان را بجای شمع عمود نور فرستادم تا ایشان را روشنایی دادم، این همه نعمت و شرف پدران شما را دادم و شرف پدران شرف پسران باشد، اکنون بشکر آن چرا فرستاده من مصطفی را براست ندارید و او را طاعت داری نکنید؟ پس از آنک در آن عهد با من کرده‌اید پیمان واشما بسته‌ام، و ذلک فی قوله تعالی وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ میگوید رب العالمین از اهل توریة پیمان ستد که فرستاده مرا محمد براست دارید و استواری و راستگویی و پیغام رسانی وی مردمان را پیدا کنید و پنهان مدارید. آن گه بوفاء این عهد باز آمدن ازیشان درخواست و گفت وَ أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ یقال وفیت بالعهد فانا واف و اوفیت بالعهد فانا موف، و الاختیار اوفیت. و به نزّل القرآن فی مواضع کثیرة میگوید باز آئید پیمان مرا تا باز آیم پیمان شما را در آنچه گفتم یؤتکم کفلین من رحمته شما را دو بهره تمام از مزد دهم برحمت خویش، یک مزد بر پذیرفتن کتاب اول و دیگر مزد بر پذیرفتن کتاب آخر. پس هر کس بوفاء عهد باز آمد وی را دو مزد دادند، چنانک گفت أُولئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ و هر که پیمان شکست و کافر شد دو بار خشم خداوند آمد بر وی، چنانک گفت، فَباؤُ بِغَضَبٍ عَلی‌ غَضَبٍ آن گه ایشان را بر نقض عهد تهدید کرد گفت وَ إِیَّایَ فَارْهَبُونِ. گفته‌اند این اشارت بزاهدانست که در ترس و رهبت مقام ایشان است.
إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً إِلی‌ قَوْمِهِ جای دیگر گفت: إِنَّا أَوْحَیْنا إِلَیْکَ کَما أَوْحَیْنا إِلی‌ نُوحٍ یا محمد ما ترا پیغام دادیم چنان که نوح را پیغام دادیم امّا پیغام نوح تهدید عقوبت بود، و پیغام محمد بشارت رحمت بود. نوح را گفت: أَنْذِرْ قَوْمَکَ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ. محمد را گفت: بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا کَبِیراً. در پیغام نوح هم عقوبت فرا پیش داشت، گفت: أَنْذِرْ قَوْمَکَ آن گه بآخر حدیث مغفرت کرد گفت: یَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ و در پیغام محمد (ص) بشارت رحمت فرا پیش داشت و ذکر بیم وا پس داشت که: إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً.
پس رب العالمین ایشان را تهدید کرد گفت: وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ اللَّه دانا است بظالمان، و چنانچه بظالمان داناست بدیگران داناست، اما فائده تخصیص آنست که سخن بر مخرج تهدّد است، چنانک مردم مجرم را گویی انا عارف بک، آری من ترا می‌شناسم یعنی عاقبتک می‌نماید باین سخن که وی را عقوبت کند.
کَذلِکَ همچنانک تهدید اللَّه درست گشت درین جهان بر ناگرویدگان، حَقَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ عَلَی الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّهُمْ أَصْحابُ النَّارِ (۶) هم چنان درست گشت برایشان که ایشان اصحاب آتش‌اند.
قرار بود نیسمان در جلسه غیرعلنی پارلمانِ آرژانیتن، دربارهٔ اتهاماتی که به رئیس جمهوری این کشور وارد می‌کند، توضیحاتی ارائه دهد و شهادت بدهد که کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین «سعی داشته نقش ایران در بمبگذاری مرکز یهودیان آمیا را لاپوشانی کند.» اما در تاریخ یکشنبه شب ۲۸ دی ۱۳۹۳ جسد آلبرتو نیسمان در آپارتمانش در طبقه سیزدهم برج لوپارک در بوئنوس آیرس پیدا شد. رسانه‌های آن کشور از اصابت چند گلوله به بدن وی خبر داده و مقامات دادستانی آرژانتین نیز این امر را تأیید کرده‌اند. نیسمان در روزهای پیش از این اتفاق گفته بود که به مرگ تهدید شده‌است.
لفظی است از لفظهای تهدید، و فی الخبر: «یا ابن آدم عند الموت یأتیک الخبر». فَسَوْفَ یَأْتِیهِمْ‌ بو جهل را میگوید و ولید را و امیه خلف را، که تکذیب و استهزا می‌کردند، رب العالمین گفت: آری بایشان رسد جزاء آن استهزا و آن تکذیب، و آن آن بود که روز بدر ایشان را همه در چاه بدر کشتند، و مسلمانان از اذی ایشان بازرستند.
از رحمت خاصش به من ای شیخ سخن گوی افسانه ی دوزخ پی تهدید عوام است