شهریه

معنی کلمه شهریه در لغت نامه دهخدا

( شهریة ) شهریة.[ ش َ ری ی َ ] ( ع ص نسبی ، اِ ) نوعی از اسب تاتاری. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ج ، شهاری. ( اقرب الموارد ). || مؤنث شهری. ( یادداشت مؤلف ).
شهریه. [ ش َ ری ی َ / ی ِ ] ( از ع ، اِ ) بمعنی ماه. یعنی مشاهره. سرماهی. ماهانه. ماهیانه. مقرری که هر ماه یک بار پرداخته شود. ( یادداشت مؤلف ).
- شهریه مدارس ؛ پولی که شاگردان ماهانه بمدرسه می پردازند.

معنی کلمه شهریه در فرهنگ معین

(شَ یَّ ) [ ازع . ] (اِ. ) پولی که بابت خدمتی پرداخت می شود.

معنی کلمه شهریه در فرهنگ عمید

۱. هزینۀ استفاده از خدمات یک مؤسسه برای یک دورۀ معیّن.
۲. اجرت و حقوق ماهیانه.

معنی کلمه شهریه در فرهنگ فارسی

ماهانه، ماهیانه، اجرت ماهانه
مقرری که در هر ماه به کارمند و مستخدم دهند ماهیانه حقوق ماهانه .
نوعی از اسب تاتاری مونث شهری

معنی کلمه شهریه در ویکی واژه

پولی که بابت خدمتی پرداخت می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه شهریه

دانشگاه آزاد معتقد است که اقدام در اخذ شهریه بسیار منطقی‌تر است است چرا که به این شکل برخلاف روش دانشگاه‌های دولتی که از منابع دولت استفاده می‌کنند، هزینه تحصیل فقط توسط خود فرد تأمین می‌شود.
وی در بلاد مختلف شام، از جمله طرابلس، فلسطین و دمشق، در میان امامیه، مشهور و چنان‌که گذشت، پس از ابن برّاج، مفتی ایشان بوده است. اسعد، گویا در دارالعلمی که جلال الملک در طرابلس تأسیس کرده بود، صاحب مقام بود و به احتمال قوی تدریس می‌نمود و چنان‌که گفته‌اند، از سوی جلال‌الملک به شاگردان شهریه تقسیم می‌کرد.
دانشجویان از طریق این سامانه که قابلیت ثبت نام هم دارد شهریه پرداخت می‌کنند یا انتخاب واحد انجام می‌دهند.
در کشور آلمان در سال ۱۳۱۲ (ه‍. ش) برای دبستان‌ها پرداخت شهریه از بین رفت. ۱۳۳۷ (ه‍. ش) آموزش رایگان برای دبیرستان‌ها آغاز گردید. کشورهای سوئد، فنلاند و دانمارک نیز آموزش رایگان برای دبستان و دبیرستان عرضه می‌کنند. در آمریکا و انگلیس مدارس دولنی وجود دارند که بدون پرداخت شهریه در ان می‌توان به تحصیل پرداخت ولی به دلیل پایین بودن سطح آموزش بیشتر دانش اموزان به مدارس ملی یا خصوصی می‌روند. برای تحصیلات دانشگاهی کوبا، ونزوئلا، ایرلند، سوئد و فنلاند آموزش رایگان در سطح دانشگاه عرضه می‌دارند ولی در دیگر کشورهای جهان شهریه می‌باید پرداخت شود.
حال علمای خوب کی بود چنین گر عالم بد طالب شهریه نبود
کودکستان‌های تهران از یک تا چهار درجه تقسیم‌بندی شده‌اند و شهریهٔ آن‌ها نیز با نظارت سازمان بهزیستی ایران ابلاغ می‌شود. فوق برنامه‌های کودکستان‌ها نیز باید طبق قوانین اسلامی و ایرانی باشند و توسط کمیتهٔ تخصصی استان تأیید شوند. در سال ۱۳۹۵ یک کودکستان به دلیل برگزاری استخری که کودکان خردسال دختر و پسر از آن استفاده می‌کردند، تعطیل شد. پس از مدتی اعلام شد که کودکستان‌ها اجازهٔ برگزاری «استخر مختلط» را ندارد و این موضوع یک تخلف خوانده شد.
به جز شهریه مقصودی ندارند به هیچ اسم دگر سودی ندارند
قصرهای زرنگارشان به تنگنای قبر مبدل گشته و فرشهای زرتارشان به خاک گور بدل شده به محله ای منزلشان دادند که اهل آن به خود مشغول، و از یکدیگر متوحش و دورند آه محله ای که اهل آن همه همسایگان و لیکن آمد و شد با یکدیگر ندارند خانه های ایشان به هم پیوسته و همدیگر را نمی بینند و همشهریهائی هستند که همدیگر را نمی شناسند و همسایگانی هستند که با هم انس ندارند عمارتها پرداخته و به آن گذر نمی کنند خانه ها ساخته و از آن یاد نمی آورند و در خانه های قبر سر بر سنگی نهاده و با کوه حسرت خوابیده.
وظیفه جامگی و ماهواره شهریه پژول کعب و گزید و گزیت مال خراج
استیو کوهن در ۱۱ ژوئن سال ۱۹۵۶ در گریت نک در نیویورک در یک خانواده یهودی متولد شد. پدر او یک تولیدکننده پوشاک در منطقه گارمنت و مادرش یک معلم پاره‌وقت پیانو بود. کوهن در سال ۱۹۷۸ از مدرسه تجارت وارتون دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی اقتصاد گرفت. یکی از دوستان استیو در زمان تدریس در این مدرسه به او کمک کرد با ۱۰۰۰ دلار از شهریه دانشگاهش یک حساب کارگزاری (سرمایه‌گذار این حساب را در یک مؤسسه مالی باز می‌کند تا از این طریق بتواند اوراق بهادار مثل سهام و اوراق قرضه را خرید و فروش کرده یا نگه دارد) باز کند.
با اینکه مهاجرت تحصیلی به آلمان شامل شهریه خیلی کمی می باشد؛ اما سختی های خود را نیز دارد. افرادی که در دانشگاه های آلمان فارغ التحصیل می شوند، افرادی هستند که در رشته خود مهارت و تخصص بالایی دارند و پس از فارغ التحصیلی می توانند مستقیما در این کشور مشغول به کار شوند.
از آغاز مهر سال جاری ۳۲ هزار استاد حق‌التدریس از دانشگاه آزاد اخراج و ۲۰ هزار دانشجوی ترم اول یا دوم مقطع دکتری همان دانشگاه جایگزین آنها شدند. بنا بر گزارش رسانه‌ها جایزه دانشجویان دکتری که بر کرسی استادی قرار گرفته‌اند، پرداختن شهریه کمتر است. لازم به توضیح است که اخراج ۳۲ هزار استاد دانشگاه بدون اطلاع‌ قبلی و در شرایطی انجام شده است که بعضی از آنها گفته‌اند که فرصت شغلی جدیدی ندارند، چرا که بعد از یک یا دو دهه تدریس در این دانشگاه، اکنون از سقف سنی استخدام در هیئت علمی دانشگاه‌ها یا سایر نهادهای دولتی رد شده‌اند و تنها منبع درآمدشان یعنی دانشگاه را از دست داده‌اند.
شهره شهرم و شهریه نگیرم چون شیخ که بر شحنه و شه کوچک و تحقیر شوم
در سال ۱۳۷۳ یکی از هفت مرجعی بود که پس از درگذشت محمدعلی اراکی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معرفی شد، اما مدت زیادی از تن دادن به مرجعیت خودداری کرد. وی پرداخت شهریه برای طلبه‌ها در قم ندارد. همچنین وی تا نیمه سال ۱۳۹۲ اقدام به تأسیس سایت برای دفتر خود نکرد. زندگینامه خود را انتشار نداده بود. تا سال ۱۳۷۷ رساله توضیح‌المسائلی منتشر نکرده بود و همین عوامل باعث شده شهرت چندانی در میان عموم نداشته باشد.
آیزاک جوان در ۱۶۶۱، در هجده سالگی وارد دانشگاه کمبریج شد اما مادر او حاضر نبود مخارج دانشگاه را بپردازد. از این رو وی به گروه «سابسایزرها» پیوست. سابسایزرها دانشجویانی بودند که به جای پرداخت شهریه، اتاق‌ها را نظافت می‌کردند یا در سالن غذاخوری، پیش‌خدمت می‌شدند.