بلم
معنی کلمه بلم در لغت نامه دهخدا

بلم

معنی کلمه بلم در لغت نامه دهخدا

بلم. [ ب َ] ( ع مص ) گشن خواه شدن ناقه. ( از منتهی الارب ). میل کردن ناقه به فحل. ( از ذیل اقرب الموارد از قاموس ).
بلم. [ ب َ ] ( اِ ) گیاهی است شبیه به مَرغ. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).
بلم. [ ب َ ل َ ] ( ع اِ ) سخت آرزومندی ناقه به فحل و آماسیدگی شرم او از بسیاری آرزو. ( از منتهی الارب ). || ماهیان ریزه. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). نوعی ماهی کوچک. ( فرهنگ فارسی معین ).
بلم. [ ب َ ل َ ] ( اِ ) قسمی کرجی بی دیواره که از تیرهای بهم پیوسته کنند در خلیج فارس. نامی است که در جنوب به قایق دهند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). قایق. قُفّه. طَرّادة. زورق. کرجی. لتکا.

معنی کلمه بلم در فرهنگ معین

(بَ لَ ) ( اِ. ) قایق ، کرجی .

معنی کلمه بلم در فرهنگ عمید

زورق کوچک، قایق کوچک.

معنی کلمه بلم در فرهنگ فارسی

نوعی ازماهی کوچک، قایق کوچک
( اسم ) نوعی ماهی کوچک .
گیاهی است شبیه به مرغ

معنی کلمه بلم در فرهنگستان زبان و ادب

{canoe} [ورزش] قایق باریک و بسیار سبکی که بخش زیرین آن تخت است و با یک یا دو پارو رانده می شود

معنی کلمه بلم در دانشنامه عمومی

بَلَم گونه ای از قایق باریک و کوچک هستند که معمولاً با نیروی انسان پیش می روند ولی گاه موتور برقی یا بنزینی هم به آن ها وصل می شود. در زبان های غربی به بلم، کانو ( به انگلیسی: Canoe ) گفته می شود.
بلم می تواند به صورت یک نفره یا دونفره به وسیله پارو حرکت کند.
مسابقات بلم رانی آب های خروشان برای نخستین بار به طور رسمی در بازی های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ مونیخ برگزار شد. این رشته در برنامه بازی های المپیک ۱۹۷۶ مونترال تا ۱۹۸۸ سئول قرار نگرفت اما در سال ۱۹۹۲ به برنامه المپیک بازگشت.
بلم (شهر). بلم ( به پرتغالی: Belém، معادل پرتغالی بیت لحم ) مرکز ایالت پارا در کشور برزیل است. این شهر در نزدیکی اقیانوس اطلس شمالی وقع است.
بلم (لیسبون). بلم ( به پرتغالی: Belém ) جنوب غربی ترین پریش در شهر لیسبون است. جمعیت این ناحیه در سال ۲۰۱۱ برابر با ۱۶٬۵۲۸ نفر بوده و مساحت آن ۱۰٫۴۳ کیلومتر مربع است . نام بلم از نام بیت لحم در زبان پرتغالی گرفته شده است.
بلم در دهانه رود تاقوس و در فاصله ۶ کیلومتری مرکز شهر لیسبون واقع شده است و تعدادی از بناهای شاخص لیسبون از جمله صومعه ژرونیمو و برج بلم در این ناحیه قرار دارند.
معنی کلمه بلم در فرهنگ معین
معنی کلمه بلم در فرهنگ عمید
معنی کلمه بلم در فرهنگ فارسی
معنی کلمه بلم در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه بلم در دانشنامه عمومی
معنی کلمه بلم در دانشنامه آزاد فارسی

معنی کلمه بلم در دانشنامه آزاد فارسی

بِلِم (Belem)
بِلِم
(یا: بِلَم دو پارا) بندر و مرکز ایالت فدرال پارا، در شمال برزیل، کنار رود پارا، نزدیک مصب رود توکانتینس و رود آمازون، به فاصلۀ ۱۴۴کیلومتری اقیانوس اطلس. ۱,۳۳۳,۰۰۰ نفر جمعیت دارد (۲۰۰۳). فاصلۀ آن تا خط استوا ۱۶۱ کیلومتر است و آب و هوای گرم (با میانگین دمای ۲۷ درجۀ سانتی گراد) و مرطوب و بارندگی فراوان دارد. مرکز مهم تجاری و توزیع کالا در شمال برزیل است. پرتغالی ها آن را در ۱۶۱۶ با نام سانتا ماریا دِ بلم دو گراس پارا بنا کردند.

جملاتی از کاربرد کلمه بلم

بشد شرمندگی زین هدیه ناقابلم حاصل که دُر آورده ام در بحر و زر آورده ام در کان
خواهی که گرد شمعم پروانه روح باشد زان آتشی که داری بر شمع قابلم نه
اگر من بلبلم، اما تو آن گل برگ خندانی که از باغ تو بویی بس بود من هزاران را
گه، بسیه سنبلم آور شکست گاه بمالم سر پستان بدست
ساری مهم‌ترین محصول ابریشم زبر است، اگرچه این نوع ابریشم به عنوان ماده پایه برای صنایع دستی، پارچه‌های مبلمان و پوشاک دوخت نیز استفاده می‌شود. با معرفی رنگ‌های شیمیایی، دامنه رنگ‌های موجود آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌است. برخی از طراحان مد از ابریشم زبر در خلاقیت‌های خود استفاده می‌کنند. پوشاک با طراحی دقیق تولید شده از ابریشم زبر در سطح جهانی شناخته‌شده‌است و به سراسر جهان صادر می‌شود.
این سبک نخستین بار در بروکسل در طرحهای ویکتور هورتا به ظهور رسید. سپس از آنجا به فرانسه، سوییس، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و سایر بخش‌های اروپا گسترش یافت و نامها و ویژگی‌های محلی گوناگونی پیدا کرد. در ۱۹۱۰ به اوج خود رسید و سپس با آغاز جنگ جهانی اول عملاً به پایان خود رسید و جای خود را به سبک تازهٔ آرت دکو داد. در بسیاری از این بناها، معماران همچنین تمام مبلمان و دکوراسیون داخلی را نیز طراحی کرده‌اند و مبلمان آرت نوُو در ارتباط تنگاتنگی با معماری قرار داشت. این قطعات مبلمان اغلب دارای طرحها و پرداخت پیچیده و پرهزینه بودند. همچنین این اشکال وجود داشت که به مالک خانه امکان تغییر یا کم و زیاد کردن چیزی با سبک دیگر، بدون صدمه زدن به فضای کلی اتاق را نمی‌دادند.
اقتصاد چوب، یا به صورت وسیع تر، اقتصاد جنگل (چرا که در بسیاری از کشورها، اقتصاد غالب گیاه بامبو می باشد) یک مسئله برجسته در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و همچنین در بسیاری از کشورهای دیگر با آب و هوای معتدل یا درجه حرارت پایین محسوب می شود. این مناطق به‌طور کلی کشورهایی با جنگل‌های بیشتر هستند. استفاده از چوب در مبلمان، ساختمان ها، پل ها و به عنوان یک منبع انرژی به خوبی شناخته شده است.
به خیال مستی نرگست نشدم قدح‌کش‌گلشنی که ترنگ شیشه به دل نزد ز شکست طره سنبلم
استالین در جوانی ظاهری ژولیده داشت چون ارزش‌های زیبایی‌شناختی طبقهٔ متوسط را رد می‌کرد. تا سال ۱۹۰۷، موهای خود را بلند و اغلب ریش می‌گذاشت؛ از نظر لباس، معمولاً چوخای گرجستانی سنتی یا پیراهن ساتن قرمزی با کت خاکستری و کلاه فدر مشکی می‌پوشید. از اواسط سال ۱۹۱۸ تا زمان مرگ، لباس‌های نظامی را ترجیح می‌داد، به ویژه چکمه‌های بلند مشکی، تنیک بدون یقه و اسلحه. او در تمام عمر سیگاری بود و پیپ هم می‌کشید. حداقل در ظاهر میل بسیار کمی به تجملات داشت و ساده‌زیست بود، با لباس‌ها و مبلمان ساده و ارزان قیمت؛ علاقهٔ اصلی‌اش انباشت قدرت بود.
از فیض یکه آهی شد قابل نگاهی منت بیک نگاهی بر جان قابلم نه
عروسک‌های سکس در اندازه واقعی در کارهای عکس‌برداران هنری مشهور مانند هانس بلمر، برنارد فاکون، هلموت نیوتن، مورتون بارتلت، کاتان آمانو، کیشین شینویاما و ریوچی یوشیدا نقش به‌سزایی داشته‌اند.
ابلمی گوزنان، روستایی از توابع بخش لوداب شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
پس از این خموش باشم همه گوش و هوش باشم که نه بلبلم نه طوطی همه قند و شاخ وردم
ژوییه سال ۱۹۳۳ در روزی که تقاضای پناهندگی سیاسی «تروتسکی» به فرانسه پذیرفته می‌شود، «سرژ الکساندر» (بلموندو) یهودی روسی تباری که به «ساشا استاویسکی» مشهور است، در پاریس کارهای متفاوت و مرموزی انجام می‌دهد.
کجکنن اغلن اودیا کلکل یوک بلمسک دغدغ کز کل
عکس جمال این و آن هر چه فتاد در دلم میرود و نمیرود روی تو از مقابلم
کز ناله‌های الوان آن بلبلم که دارد با صد هزار دستان هر لحظه داستانی
روسای جمهور به طور کلی دفتر را متناسب با سلیقه شخصی خود و بانوی اول تزئین می‌کنند. مبلمان جدید، پارچه‌های جدید را انتخاب می‌کنند و فرش بیضی شکل خود را برای پوشاندن کف اتاق طراحی می‌کنند. کارهای هنری از مجموعه خود کاخ سفید انتخاب شده یا به درخواست رئیس‌جمهور از موزه‌ها قرض گرفته می‌شود.
استنتاج معکوس روند استنتاج رو به عقب در مسائل و موقعیت‌ها با مراحل محدود، جهت به‌دست آوردن اقدام بهینه در هر مرحله است. در ریاضیات این نوع استنتاج یکی از اصلی‌ترین راه‌حل‌های حل مسائل پویا از جمله معادله بلمن می‌باشد. در نظریه بازی‌ها نیز از استنتاج معکوس برای پیدا کردن تعادل نش زیربازی کامل استفاده می‌کنند که در بازی‌های پویا کاربرد دارد.
برنده جایزه طراحی مبلمان خیابانها و مسیرهای شهری در بارسلون