تحولات

معنی کلمه تحولات در فرهنگ فارسی

( مصدراسم ) جمع تحول : (( تحولات پیاپی جهان . ) )

جملاتی از کاربرد کلمه تحولات

چرخش گردونهٔ هستی بر خداوند استوار است. و ظهور پدیده‌ها و تحولات موجود هستی تنها در نتیجهٔ کشمکش میان نیروهای خیر و شر میسر می‌شود. تابش و عصاره و شهد و شربت «امریت» و فائق آمدن بر ریشه ی شرور، ادراک متعالی اقیانوس بی کرانگی را پیامد دارد.
در زمان رضا شاه پهلوی اول بروز جنگ جهانی اول تحولات زیادی در مازندران رخ داد. رضا شاه با فروش نفت ایران با پیاده کردن طرح‌های مختلف از جمله طرح‌های عمرانی در مازندران رونقی تازه به این منطقه بخشید. وی در آمل ادارات جدید، مدارس، پل و مراکز درمانی جدیدی ایجاد نمود. در این دوره انجمن طبرستان برای مقابله با روس‌ها و انگلیسی‌ها تأسیس شد.
تعداد محدودی جولیتا در سال ۲۰۱۰ با گیربکس دنده دستی وارد ایران شد اما عرضه انبوه آن به سال ۲۰۱۲ برمیگردد. سری دوم جولیتا که دستخوش فیس لیفت مختصری شده بود از سال ۲۰۱۴ پا به بازار گذاشت. در این نسخه برخی امکانات آن، ارتقا یافت. جولیتا در سال ۲۰۱۶ مجدداً دچار تغییر و تحولات شد.
دایره‌های متحدالمرکز حداقل نشان داده‌اند که قطب سرگردان یک پدیده قابل توجه بود که منجر به تغییر شکل سطح اروپا شده‌است. بنا بر گفته اِسچنک: «قطب سرگردان نحوهٔ نگرش ما به تاریخچهٔ تحولات عوارض قمر اروپا را تغییر خواهد داد.»
امروزه برای کارگرانی که در لندن زندگی می‌کنند دسترسی به ونیز به مراتب ساده‌تر از دسترسی به برایتون در ۱۰۰ سال قبل است. این تحولات سبب شد تا از دهه ۱۹۷۰ به بعد سواحل بریتانیا از رونق بیافتند. برخی از این نواحی ساحلی مثل نیوبرایتون کلاً از بین رفتند. برخی دیگر هم دوباره خود را احیا کردند و امروزه شاهد سفرهای روزمره و حضور گردشگران در ایام تعطیل آخر هفته هستند.
پس از کشته شدن نادرشاه افشار (۱۱۶۰ ه‍.ق /۱۷۴۷ میلادی)، و تشکیل دولت مستقل افغانان توسط احمدشاه دُرّانی (سلطنت ۱۱۲۶ش/۱۷۴۷م-۱۱۸۶ق/۱۷۷۲م)، خراسان همچنان نقش دیرینهٔ خود را به عنوان مرکزیت ادبیات فارسی و انتقال‌دهندهٔ جریان ادبی میان فرارود (ماوراءالنهر) و هندِ گورکانی ادامه می‌داد و تا پیش از صفویان، ارتباط ادبی میان ایران و هند از این راه صورت می‌گرفت. تحولات سیاسی، هم در ایران و هم در افغانستان، پس از نادرشاه افشار، و در طی سده‌های اخیر، به کاهش و حتی قطع روابط ادبی افغانستان با ایران انجامید. اما نقش مناطق شرقی خراسان در انتقال فرهنگ و ادبیات فارسی میان فرارود و هند تا حدود سال ۱۹۲۰/۱۳۳۸ ادامه یافت.
جنبش زنان کرد در این منطقه فعالیتی مثبت و موفق‌تر از دیگر مناطق کردنشین داشته و با تمرکز بر مسایل خاص زنان همچون خشونت علیه زنان، خودسوزی، همسرآزاری (خشونت خانگی) و قتل ناموسی شکل گرفته‌است و تحولات خوبی را در این منطقه پدیدآورده است. از فعالان این جنبش می‌توان به هوزان محمود اشاره کرد.
کشف بنزاین منجر به ایجاد تحولات سریعی در روش‌های سنتزی موجود به منظور ساخت حدواسطهای مفید فعال برای سنتز ترکیبات آلی گردید. انواع مختلفی از محصولات طبیعی به وسیله استفاده از آرینها به عنوان حدواسط، تهیه شده‌اند.
فیفا تحولات روزهای اخیر در مورد پرونده قهرمان کشتی ایران نوید افکاری را دنبال کرده استفیفا در نگرانی کمیته بین‌المللی المپیک و بسیاری دیگر در این زمینه شریک است و امیدوار است که زندگی نوید افکاری نجات پیدا کند.
ووی‌وودینا به‌عنوان یک منطقهٔ مرزی مورد ادعای کشور مجارستان است. در سال‌هایی که مجارستان خود درگیر بحران‌های اقتصادی و سیاسی بوده، جذبه چندانی برای ساکنان مجار ووی‌وودینا برای پیوستن به سرزمین اصلی خود احساس نمی‌شد، ولی تحولات بعدی در یوگسلاوی و مجارستان اوضاع نوینی ایجاد کرد.